اقتصادی

تداوم افزایش قیمت در بازارهای جهانی/ گندم به بیشترین قیمت ۹ سال گذشته رسید

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل برگزیده های ایران، افزایش قیمت کالاهای اساسی از چند ماه گذشته با شدت بیشتری پیش می‌رود. محصولات استراتژیک مانند گندم، دانه‌های روغنی و خوراک دام رشد بیشتری داشته و در بالا رفتن تورم کشورها بسیار تأثیر گذار بوده است. علاوه بر این بالا رفتن قیمت نفت و گاز نیز به روند صعودی قیمت در کشورها کمک کرد، به طوری که بر اساس گزارش بلومبرگ تورم در آمریکا به بیشترین میزان ۳۰ سال گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، امروز جمعه، قیمت آتی گندم با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد و با ثبت بیشترین قیمت ۹ سال گذشته دومین هفته افزایشی را تکرار کرد. رشد بالای قیمت این محصول استراتژیک عرضه در بازارهای جهانی را سخت‌تر کرد. 

بلومبرگ هم می نویسد: امروز نیز در ادامه روند افزایشی نرخ محصولات اساسی، قیمت گندم به بیشترین میزان ۹ سال گذشته رسید. تنها در روز جاری قیمت هر بوشل گندم ۹ دلار افزایش یافت و به قیمت ۸۳۹ دلار و ۷۶ سنت معامله شد.

دلیل افزایش قیمت محصولات اساسی عمدتا به محدودیت عرضه از سوی صادرکنندگان مربوط می‌شود. پس از پاندمی کرونا پروتکل‌های مبادلات تجاری سخت‌تر شد و به همین دلیل عرضه از سوی کشورها کندتر شد.

دوم؛ کشورهای تولیدکننده ترجیح دادند تامین نیاز داخل را در اولویت قرار دهند. به همین دلیل عوارض صادراتی را بیشتر کردند. به عنوان مثال پوتین رئیس جمهور روسیه عوارض صادراتی محصولات اساسی مانند گندم را دو برابر کرد. بنابراین کاهش عرضه در بازارهای جهانی به بالا رفتن قیمت دامن زده است.

* افزایش قیمت خوراک دام

امروز نیز قیمت انواع خوراک دام در بازارهای جهانی افزایش یافت، ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود ۱.۲۵ دلار دیگر افزایش یافت و رکورد جدید ۵۸۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بوشل را ثبت کرد. هزینه تولید محصولات پروتئینی از گوشت و مرغ و تخم مرغ گرفته تا لبنیات ۷۰ درصد به خوراک دام وابسته است.

*‌ افزایش قیمت دانه‌های روغنی

امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع سویا که به عنوان دانه روغنی کاربرد دارد ۸.۷۵ دلار رشد کرد. سویای خوراکی هم افزایش ۱.۲ دلار تجربه کرد. در دیگر محصولات اساسی قیمت دام زنده و پرواری هم به ترتیب ۸۵ سنت و ۲.۴۵ دلار را ثبت کردند.

 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا