بین الملل

تداوم دیدارهای امیرعبداللهیان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل/ ابتکارات دیپلماتیک روی میز است/ ابراز رضایت ایران و عربستان از پیشرفت روابط دوجانبه

تداوم دیدارهای امیرعبداللهیان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل/ ابتکارات دیپلماتیک روی میز است/ ابراز رضایت ایران و عربستان از پیشرفت روابط دوجانبه

به گزارش برگزیده، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با آقای پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت امیدوارم با فضای جدید بوجود آمده پس از رفع انسداد از دارایی های ایران، بتوانیم عقب ماندگی های گذشته را در روابط دوجانبه جبران کنیم. وی افزود ظرفیت‌های زیادی در روابط دو کشور داریم که باید استفاده کنیم و در این راستا لازمست بازتعریفی از روابط دو کشور داشته باشیم.

امیرعبداللهیان بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری ها با کره در زمینه های علم و فناوری و فرهنگی و نیز همکاری های کنسولی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان از حضور هیات کره در کنفرانس بین المللی اخیر مبارزه با طوفانهای گردو غبار در تهران تشکر کرد.
وی با تاکید بر اینکه امنیت در خلیج فارس و امنیت انرژی بسیار ایران بسیار مهم است، افزود، ظرفیت ها و مزیت های ترانزیتی ایران از شرق به غرب و شمال به جنوب می تواند مورد استفاده کره قرار گیرد.

امیرعبداللهیان از همتای کره ای خود جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد زمان آن از مجاری دیپلماتیک تعیین شود.

پارک جین وزیر خارجه کره نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد که حل مشکل دارایی های ایران، منجر به تقویت روابط ایران و کره شود.

وی نسبت به زمینه‌سازی برای تقویت همکاری های تجاری دو کشور ابراز آمادگی کرد. همچنین همکاری در حوزه های فرهنگی، زنان، ورزشی، علمی و دانشگاهی را از زمینه‌های خوب برای تقویت همکاری های دو کشور برشمرد.

وزیر خارجه کره بطور متقابل از همتای ایرانی خود جهت سفر به کره دعوت کرد.

بیشتر بخوانید:

ادامه دیدارهای امیرعبداللهیان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل/ قرن آینده متعلق به آسیاست

دیدار با وزیرخارجه برزیل

امیرعبداللهیان با مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار از حمایت برزیل از عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تشکر کرد. وی با اشاره به دیدار بسیار خوب رؤسای جمهور دو کشور ایران و برزیل در ژوهانسبورگ گفت، آماده ایم روابط دو کشور را در چارچوب دوجانبه و نیز بریکس توسعه دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه خاص برزیل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت، امسال وارد ۱۲۰ سالگی روابط دیپلماتیک دو کشور شده‌ایم و لازمست به این‌ مناسبت برنامه های ویژه ای داشته باشیم.

امیرعبداللهیان از همتای برزیلی خود جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت و قرار شد در زمان مناسب مورد توافق برنامه ریزی شود.

مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل نیز در این دیدار روابط با ایران را برای کشورش حائز اهمیت دانست و گفت آمادگی داریم روابط دو کشور را در بخش دولتی و خصوصی افزایش دهیم.

طرفین در این دیدار بر ضرورت تسریع در برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و حمایت از همکاری های بخش‌ خصوصی دو کشور تاکید کردند.

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه

نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه شامل ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه ابتدا بصورت ۳ جانبه و پس از آن با مشارکت آقای گیر پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، بصورت ۴ جانبه به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی، از نشست مشترک اعضای روند آستانه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص سوریه ابراز خرسندی کرد.
وی گفت نشست امروز ما یکبار دیگر اهمیت اقدامات جمعی ما را در قالب روند آستانه برجسته کرد. همچنین حضور آقای پترسون نماینده دبیرکل سازمان ملل در این نشست، تاییدی بر اهمیت نقش سازمان ملل در کمک به سوریه است.

امیرعبداللهیان به دیدار قبلی روسای کشورهای ضامن روند آستانه در تهران اشاره کرد و گفت متأسفانه وضعیت انسانی در سوریه بحرانی است که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های یکجانبه و غارت اموال و منابع طبیعی ملت سوریه است که زنان و کودکان و سایر مردمان سوریه را هدف قرار داده است و ما در این نشست نگرانی مشترک خود را در مورد وضعیت انسانی در سوریه تکرار می کنیم و مجددا بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها علیه سوریه و لزوم لغو کامل آنها تاکید می کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به بازسازی سوریه نباید به عنصری برای اعمال فشار بر سوریه بدل شود گفت، حل نهایی مشکلات آوارگان سوری نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در بخش آب و برق و خدمات است، وی گفت نقش سازمان ملل متحد در این زمینه بسیار با اهمیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود، در حالیکه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست حضور دارد، ما بصورت مشترک بر تداوم‌ مسؤلیت جامعه بین المللی برای کاهش درد و رنج مردم سوریه تاکید می کنیم.

امیرعبداللهیان افزود ما تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را ناقض حقوق بین‌المللی، حقوق بشردوستانه و منشور سازمان ملل و مانع کمک رسانی به ملت و آوارگان سوری می دانیم. همچنین از کمک به تسریع در بازگشت آوارگان سوری به وطن خود و حقوق آنها حمایت می کنیم. وی تاکید کرد عزم ما برای کمک به مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سوریه تزلزل ناپذیر است.
امیرعبداللهیان گفت: باردیگر همه ما بر همکاری خود بر ضرورت مقابله با تروریسم و در عین حال احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید می کنیم.

در این نشست، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه و گیر پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز به بیان مواضع و دیدگاه‌های خود برای کمک به حل و فصل مشکلات سوریه منطبق با اهداف روند آستانه پرداختند.

شرکت کنندگان از نقش هیات جمهوری اسلامی ایران در برگزاری و میزبانی این نشست تشکر و قدردانی کردند.

نشست امیرعبداللهیان با جمعی از صاحبنظران، سفرا و سیاستمداران بازنشسته آمریکا در قالب اعضای انجمن آسیایی (انجمن غیردولتی)

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به دعوت انجمن آسیایی (غیردولتی) متشکل از برخی صاحبنظران، سفرا و دیپلماتهای بازنشسته آمریکایی، در نشست گفتگو و تبادل نظر با آنان حضور یافت و ضمن سخنرانی، به سوالات آنان پاسخ گفت.

دکتر امیرعبداللهیان در این نشست با تبیین برخی چالش ها و مشکلات در منطقه غرب آسیا، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی تحولات و پرونده های بحرانی منطقه از جمله فلسطین، افغانستان‌ و اوکراین را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان بحران افغانستان را یکی از بحران های ریشه دار در منطقه برشمرد که آثار و پیامدهای زیادی بر منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و بحران آوارگان و پناهجویان داشته است.

امیرعبداللهیان حضور چند میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران را صرفا یکی از پیامدهای بی ثباتی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان تداوم تروریسم و خطر گسترش آن در منطقه را یکی دیگر از نگرانی ها و تهدیدات پیش روی منطقه و جهان دانست که بخش عمده آن ریشه در سیاست‌ها و مداخلات خارجی در منطقه دارد.

امیرعبداللهیان مسئله فلسطین و اشغالگری اسرائیل را بحرانی عمیق و ریشه دار در منطقه توصیف کرد که با حمایت غرب تداوم دارد.
امیرعبداللهیان با تاکید بر حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری، ابتکار دموکراتیک پیشنهاد شده از سوی جمهوری اسلامی ایران را راه‌حلی منطقی، حقوقی و دموکراتیک برای پایان بخشیدن به این بحران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، بحران اوکراین را یکی از چالش های جهانی دانست که آثاری فراتر از مرزهای ملی و منطقه ای دارد. وی گفت جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ بحرانی نه در اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و … نمی داند، فلذا معتقد است بحران اوکراین و تنشها میان روسیه و اوکراین باید از طریق سیاسی و مذاکره حل شود. امیرعبداللهیان ارسال سلاح به یک طرف جنگ را کمک به تداوم آن و نه کمک به صلح دانست و اعلام کرد ایران به تلاش ها و مساعی جمیله خود برای کمک به آتش بس و بازگشت طرفین به میز مذاکره ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا گفت، ایران مشکلی با ملت آمریکا ندارد، اما ملت ایران نمی توانند چندین دهه دشمنی دولت آمریکا علیه خود را که سابقه آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی در ایران برمی‌گردد، فراموش کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را نمونه چندگانگی رفتاری و تفاوت بنیادین در گفتار و رفتار کاخ سفید دانست و گفت، گفتار و رفتار دولت آمریکا در قبال ایران همواره متناقض بوده و آنچه برای دولت و ملت ایران ملاک است، رفتار دولت آمریکا و نه گفتار آن است. دهه ها تحربه به ما نشان داده است که بر مبنای رفتار عینی آمریکا باید قضاوت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت در قضیه برجام‌ آن کسی که شایسته سرزنش است، ترامپ رئیس جمهور وقت امریکاست، اما بعد از ترامپ نیز روش عملی دولت جو بایدن و استمرار تحریم ها و تلاش برای اعمال دشمنی مبتنی بر همان روش قبل است.

امیرعبداللهیان گفت دولت آمریکا حتی همزمان با اجرای توافق اخیر برای تبادل زندانیان نیز دست به اقدامات غیرسازنده تحریمی علیه ایران زد و نشان داد که حاضر به‌اصلاح رفتارهای غلط و ناکارآمد گذشته خود نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه کاخ سفید همواره در ارتباط با ایران دچار خطای تحلیل و محاسبه می شود، گفت در اغتشاشات سال گذشته نیز شاهد همین خطا بودیم.
آنها از یک طرف به ما پیغام می دادند که آماده مذاکره برای بازگشت به برجام هستیم و از طرف دیگر در رسانه ها اعلام می کردند که برجام در دستور کارشان نیست و نگاه آنها به کف خیابان و انقلاب در ایران است!

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز گفت، برغم انتقاداتی که دولت ما در ایران در خصوص برخی مفاد برجام دارد، اما سیاست ما بازگشت به برجام بعنوان یک توافق بین المللی است ولی رویکرد دولت آمریکا چندگانه و مبتنی بر بازی با زمان است. اگر دولت آمریکا جدی باشد، می توان در کوتاه مدت مذاکرات را جمعبندی کرد و آنگاه همه طرفها به برجام و تعهدات کامل خود برگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ما همواره بدنبال کاهش تنش در منطقه و جهان هستیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی با اشاره به ظرفیت بزرگ قاره آسیا و این که قرن حاضر متعلق به آسیاست گفت: سیاست ما در حوزه استقلال سیاسی نه شرقی و نه غربی است. ما همانطوری که استقلال سیاسی خود را به آمریکا و اروپا گره نزدیم، به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد، اما در راستای منافع ملی با شرق و غرب عالم ارتباط داریم.

وزیر خارجه در موضوع فلسطین افزود: ما هرگز اشغالگری سرزمین تاریخی فلسطین را بر نمی تابیم. به راستی اگر طرفی با هر توجیهی بخشی از نیویورک را اشغال می کرد، واکنش آمریکا به اشغال بخشی از سرزمین خود چه بود؟

در این نشست تعدادی از شرکت کنندگان آمریکائی دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه ایران و آمریکا، درخواست مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن ، برجام، مسائل منطقه ای و بین المللی بیان کردند و یا سوالات خود را مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

دیدار با همتای سوئدی

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با ایشان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به چند بار گفتگوی تلفنی مشترک با همتای سوئدی طی ماه‌های گذشته گفت، موضوعات مهمی برای گفتگو و تبادل نظر در حوزه های مختلف داریم. اما مهمترین موضوع، تداوم اهانت به قرآن کریم در کشور شماست. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جریحه دار شدن احساسات ۲ میلیارد مسلمان جهان از اهانت‌های مکرر به قرآن کریم در کشور سوئد گفت، دفاع از ارزش‌های سوئد به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های ۲ میلیارد مسلمان جهان قابل پذیرش نیست، فلذا می‌خواهیم بر اهمیت و ضرورت مسئولیت پذیری و پاسخگویی دولت سوئد در این زمینه تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد در مورد تبادل سفرا منتظر یک اقدام خوب درباره قرآن کریم در کشور سوئد هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به وضعیت آقای حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت هیچ تردیدی نیست که پشت پرونده اقای نوری منافقین هستند که دست شان به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است و انتظار ما آنست که دولت سوئد در مرحله تجدید نظر، تصمیم عاقلانه و شجاعانه بگیرد و او آزاد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تاریخ روابط دو کشور ایران و سوئد مملو از همکاری است، گفت ما برای همکاری های مثبت و سازنده در زمینه‌های مختلف آمادگی داریم.

وزیر امور خارجه سوئد نیز در این دیدار گفت اسلام هراسی نزد دولت سوئد جایی ندارد و ما طرفدار بردباری دینی هستیم.

وی تمایل کشورش را به تداوم گفتگو و همکاری با تهران اعلام کرد.

وی در خصوص برخی موضوعات کنسولی مورد نظر کشورش گفتگو کرد.

دیدار با وزیرخارجه اریتره

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیر امور خارجه کشورمان در محل اقامت خود با وزیر امور خارجه اریتره دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نگاه ویژه دولت ایران به آفریقا و اهمیت آفریقا در روابط و همکاری‌های خارجی ایران گفت، یادداشت تفاهمی بین ما در زمینه برخی موضوعات توسعه ای هست و امیدواریم به اتفاق بتوانیم توافقات سابق را عمل کنیم.

امیرعبداللهیان آفریقا را قاره ای ثروتمند از حیث منابع مادی و معنوی و نیز ثروت نیروی انسانی توصیف کرد و افزود آماده همکاری با اریتره در زمینه های مختلف مورد علاقه دو کشور هستیم.

امیرعبداللهیان از وزیر خارجه اریتره جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت.

دیدار با وزیرخارجه مالی

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیر امور خارجه کشورمان در محل اقامت خود با عبدالله جوپ وزیر امور خارجه کشور مالی، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمینه های مختلف گفت می توانیم این همکاری ها را در دیگر زمینه های مورد علاقه نظیر بهداشتی، پزشکی و درمانی گسترش دهیم. همچنین در زمینه علوم و فناوری، آموزش، کشاورزی، بهداشتی و درمانی توافقات در حال پیگیری است.

وی افزود کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور قرار است در آینده نزدیک برگزار شود که فرصت مناسبی برای افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

عبدالله جوپ وزیر امور خارجه مالی نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، پیشرفتهای چشمگیر حاصله در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وی گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را مکمل و مقوم روابط سیاسی دانست و از افزایش همکاری‌ها در این زمینه استقبال کرد.

دو وزیر بر تمایل دو کشور برای گسترش روابط و افزایش همکاری در زمینه های علمی و اموزشی، دامپروری، صنعتی، پزشکی و درمانی تاکید کردند.

بیانیه مشترک برای اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالدیو

متعاقب جلسه روز جمعه، ٣١ شهریورماه ١۴٠٢(٢٢ سپتامبر ۲۰۲۳)، فی‌مابین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و احمد خلیل وزیر امور خارجه جمهوری مالدیو در حاشیه هفتادوهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالدیو در راستای منافع و آرمان‌های ملت‌های خود، بر تصمیم دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک تأکید کردند.

دو دولت توافق کردند روابط دوستانه فی‌مابین دو کشور را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند.

دو کشور تصمیم گرفته‌اند همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، تجارت، سفرها و تماس‌های مردم با مردم، علم و نوآوری‌های فناوری تقویت کنند.

دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان

وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه کشور عربستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه ای مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کردند.

امیرعبداللهیان افزود بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری های دو کشور را داریم.

همچنین لازمست در مسیر عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال کنیم.

امیرعبداللهیان بر ضرورت فعال سازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی میان دو کشور بمنظور تسهیل روند مسافرت و تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین ایده پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفتگو و همکاری بین ۸ کشور شمال و جنوب خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت بخش دانست و گفت علاوه بر آن افقهای جدید نیز باز کرده ایم.

وی ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه ساز افزایش سرعت روند همکاری ها ارزیابی کرد.

دو طرف در این دیدار اتفاق نظر خود را در خصوص تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تشکیل کمیته هماهنگی، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، تسهیلات کنسولی برای شهروندان و تقویت همکاریهای ورزشی دو کشور اظهار داشتند.

وزیران امور خارجه ایران و عربستان همچنین از هماهنگی فدراسیون های دو کشور برای انجام مسابقات ورزشی دو کشور در میادین خانگی ابراز خرسندی کردند و آن را دارای آثار مثبت بر افکار عمومی دو کشور دانستند.

دیدار وزیران خارجه ایران و آذربایجان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار برخی موضوعات مورد علاقه دوجانبه و تحولات منطقه قره باغ مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان از روند پیشرفت روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار خرسندی کرد و ابراز امیدواری نمود که در تکمیل این روند، بزودی شاهد بازگشت سفیر و دیپلماتهای جمهوری آذربایجان به سفارت این کشور در تهران و گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور باشیم.

جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، خرسندی کشورش را از دیدارهای اخیر هیأت‌های مختلف دو کشور و نتایج حاصله ابراز داشت.

وی نتایج نشست‌های اخیر مسئولان عالی مختلف دو کشور را سازنده و رو به جلو ارزیابی کرد و برای برداشتن گام های سازنده جدید میان دو کشور اظهار آمادگی کرد.

دو وزیر در خصوص برخی ابتکارهای دو و چندجانبه در راستای افزایش و ارتقای همکاری‌های مشترک تبادل نظر نمودند.

دیدار وزیران خارجه ایران و اردن

امیرعبداللهیان با ایمن الصفدی وزیر امور خارجه پادشاهی اردن هاشمی نیز دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار خوب قبلی انجام شده در اردن با پادشاه این کشور با حضور اقای الصفدی و نیز همکاری‌های خوب دو کشور در زمینه‌های مختلف، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقا روابط و افزایش همکاری‌ها میان دو کشور اظهار داشت و افزود با توجه به‌ امکانات و ظرفیت‌های موجود، فرصتهای زیادی برای همکاری دوجانبه و منطقه ای داریم.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که با توجه به فضای مثبت منطقه‌ای و روند روابط ایران و کشورهای عربی و اسلامی منطقه، روابط ایران و اردن نیز همسو با این روند و در راستای منافع دو ملت ارتقا یابد.

امیرعبداللهیان از تلاش‌های خوب اردن در موضوع تولیت اماکن مقدسه اسلامی و مسیحی در فلسطین حمایت و از مواضع حمایتی اردن در حمایت از ملت فلسطین و قدس شریف تشکر کرد.
همچنین سلام رئیس جمهور کشورمان به پادشاه اردن را از طریق وزیر خارجه این کشور ابلاغ کرد.

ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و ابراز تشکر از دیدگاه‌های خوب مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان گفت، ما خواستار روابط خوب و برادرانه میان دو کشور و گشایش صفحه جدیدی در روابط با ایران هستیم.

وی افزود ما چالشهای مشترک زیادی در منطقه داریم که عبور از آنها جز با همکاری ما با یکدیگر میسر نیست و باید تلاش کنیم که روابط میان دو کشور، منعکس کننده روابط تاریخی برادرانه دو ملت باشد.

وزیر خارجه اردن سلام پادشاه کشورش خطاب به رئیس جمهور کشورمان را ابلاغ کرد.

دیدار با وزیر خارجه نیکاراگوئه

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه نیکاراگوئه در محل اقامت خود دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار خیلی خوب آقای دکتر رئیسی با آقای دانیل اورتگا و نیز توافقات خوب انجام شده‌ میان دو کشور در خصوص همکاری‌های اقتصادی گفت، نیازمند شتاب بخشیدن به روابط هستیم. از جمله در حوزه های کشاورزی و فناوری و انرژی اسناد و توافقات خوبی داریم و می‌بایست اجرای این توافقات را با جدیت دنبال کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت زمینه سازی برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز گفت ما مسیر خیلی روشنی را برای روابط دوجانبه تعریف کردیم و زمینه برای همکاری و گسترش روابط فراهم است.

وی افزود ایران و نیکاراگوئه دو کشور کشاورزی هستند و می‌توانند در این زمینه همکاری های خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد تحولات مثبتی را در روابط دو کشور در ماه‌های گذشته شاهد بودیم و پویایی خوبی در روابط داشتیم و فضای همبستگی و دوستی حاکم است و در حوزه بین المللی نیز همکاری‌های خوبی داشتیم و برای تقویت هر چه بیشتر این روند آمادگی داریم.

دیدار با دبیرکل سازمان ملل

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز شنبه با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار آقای گوترش را در جریان روندها و پیشرفت‌های خوب حاصله در روابط ایران با همسایگان و برخی کشورهای عربی و اسلامی قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تبادل زندانیان با آمریکا و آزاد سازی دارائی های مسدود شده ایران در کره جنوبی، گفت در خصوص برجام همواره با شما مشورت های خوبی داریم. تبادل پیام ها با آمریکا ادامه دارد و طرح سلطان عمان هم‌ همچنان روی میز هست و اگر طرفهای مقابل آماده باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چارچوب ابتکار عمان همه طرفها به تعهدات خود در برجام برگردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت؛ هروقت آژانس در چارچوب فنی عمل می کند، امور در مسیر درست پیش می رود. اما هر وقت دیگران نظرات سیاسی خود را بر مسائل حرفه ای آژانس ترجیح می دهند، اوضاع خراب می شود. امیرعبداللهیان گفت بمب هسته ای در دکترین ایران جایی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت، دکتر رئیسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابتکاراتی را مطرح کردند. از جمله بخش مهمی از سخنرانی ایشان مربوط به ضرورت حمایت از بنیان خانواده بود و لازمست در چارچوب سازمان ملل در زمینه حفاظت از بنیان خانواده سازوکاری داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در زمینه بحران اوکراین نیز ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان گفت، ما به تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین پایبندیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم.

گوترش دبیرکل سازمان ملل‌ نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و تشکر از به اشتراک گذاشتن نکات گفته شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان گفت دیدار خوبی با آقای دکتر رئیسی داشتم.
وی افزود از ابتکارات دیپلماتیک شما در حل و فصل مشکلات، رفع موانع و توسعه روابط با کشورها تشکر می کنم.

دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه

امیرعبداللهیان با گیر پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در محل اقامت خود دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سوریه و تاثیر تحریم ها بر زندگی روزمره مردم این‌کشور گفت، اقتصاد و معیشت مردم، مبارزه با تروریسم و ریشه کنی بقایای تروریست‌ها، ارسال کمک های انسان‌دوستانه و بازگشت آوارگان از جمله موضوعاتی است که انتظار می رود سازمان ملل در آنها به دولت و ملت سوریه کمک کند.

گیر پترسون نیز در این دیدار گزارشی از روند ماموریت خود در سوریه ارائه کرد و ضمن تشریح دیدگاههای خود در خصوص روند سیاسی سوریه، مبارزه با تروریسم و مسئله آوارگان، از نقش حمایتی جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.

ارزیابی امیرعبداللهیان از دیدارها در حاشیه مجمع عمومی

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار با وزیر خارجه مالت در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شبکه اجتماعی ایکس:

در نیویورک با آقای یان‌بورگ وزیر خارجه مالت دیدار و گفتگو کردم.

بر زمینه‌های مختلفی توسعه همکاری دوکشور اتفاق نظر وجود دارد.

باتوجه به عضویت غیردائم مالت درشورای امنیت و عضویت در اتحادیه اروپا بر مواضع ایران در لغو تحریم، اوکراین، فلسطین و حقوق‌بشر تصریح کردم.

پیام امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص دیدار با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

در نیویورک با برادرم شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفتگو کردم.

از نقش سازنده قطر در اجرای توافق اخیر تبادل زندانیان قدردانی کردم.

در مورد بیانیه غیرسازنده اخیر چند کشور در آژانس و واکنش درست ایران رایزنی کردیم. ابتکارات دیپلماتیک روی میز است.

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار با وزیر خارجه اکوادور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شبکه اجتماعی ایکس:

در نیویورک میزبان آقای گوستاو مانریک وزیر خارجه اکوادور بودم.

ضمن تبریک عضویت غیردائم در شورای امنیت تاکید کردم جایگاه آمریکای لاتین در سیاست خارجی متوازن ایران حائز اهمیت است.

ضرورت ترسیم نقشه راه توسعه روابط دو کشور مورد توجه ماست.

پیام امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص دیدار با وزیر خارجه و تجارت مجارستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد :

در نیویورک میزبان آقای پیتر سیارتو وزیر خارجه و تجارت مجارستان بودم.

توافق بر تشکیل کمیسیون مشترک ایران و مجارستان گام مهمی به سمت تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف است.

ضمن اشاره به ریشه‌های جنگ اوکراین، و مخالفت با جنگ مواضع اصولی کشورمان در این موضوع را مطرح کردم.

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شبکه اجتماعی ایکس:

دیگر مهمان امروزم در نیویورک آقای حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بود.

در بررسی تحولات مرتبط با جهان اسلام، او اقدام دکتر رئیسی در تکریم جایگاه قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل را ستود.

بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی در برابر هجمه به مقدسات دینی مسلمانان و همه ادیان الهی تاکید شد.

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار و تبادل نظر با وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شبکه اجتماعی ایکس:

در نیویورک با آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و در خصوص آخرین مسائل بین‌المللی از جمله تحولات قفقاز و آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه گفتگو داشتیم.

سند همکاری‌های جامع بلندمدت میان ایران و روسیه برای تقویت و بسط همکاری‌ها در گام نهایی است.

گزارش دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه روند آستانه در حساب امیرعبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس:

در نیویورک میزبان وزرای خارجه روند آستانه و نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه بودم.

ضمن محکومیت‌ تحریم‌های غیرانسانی، بر تداوم‌ مسئولیت جامعه بین‌المللی برای کاهش رنج مردم سوریه تاکید کردم و حمایت ایران از کمک به بازگشت آوارگان را اعلام کردم.

گزارش امیرعبداللهیان از برگزاری نشست مجمع تمدن های کهن به ریاست کشورمان در شبکه اجتماعی ایکس:

بعنوان رئیس مجمع تمدن‌های کهن، این مجمع را ابتکاری عالی برای جهانی بهتر، فرهنگی‌تر وصلح آمیزتر توصیف کردم.

همکاری فرهنگی میان تمدن‌های کهن،مولفه‌ای برای تقویت قدرت نرم کشورها است.

‏بر ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای کمک به حفظ میراث فرهنگی ملموس وناملموس تمدن‌های کهن تاکید کردم.

پیام امیرعبداللهیان در خصوص دیدار با وزیر خارجه برزیل در شبکه اجتماعی ایکس:

دیدار مفیدی در نیویورک با مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل داشتم و از حمایت برزیل برای عضویت ایران در بریکس تشکر کردم.

آمریکای لاتین سرشار ازفرصت‌های قابل توجه است.

باگذشت۱۲۰سال ازشکل‌گیری روابط دوکشور، همچنان ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه‌ی همکاری‌ها درچارچوب سیاست خارجی متوازن وجود دارد.

پیام امیرعبداللهیان در خصوص دیدار با وزرای خارجه نیجر، اریتره و مالی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک در نیویورک میزبان وزرای امور خارجه نیجر، اریتره و مالی بودم.

در چارچوب سیاست خارجی متوازن، گسترش مناسبات فرهنگی، سیاسی و تجاری با قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد.

ایران مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای مستقل این قاره کهن است.

گزارش امیرعبداللهیان از دیدار و گفتگو با وزیر خارجه عربستان در شبکه اجتماعی ایکس:

با آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی⁩ در نیویورک دیدار داشتیم.

طرفین با ابراز رضایت از روند روبه‌پیشرفت مناسبات دوجانبه،بر لزوم تنظیم سند جامع همکاری ایران و عربستان و فعالسازی خطوط حمل‌ونقل و تجارت تاکید کردیم.

روز ملی عربستان را تبریک می گویم.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا