فرهنگ و هنر

ترجمه یکی از متون اساسی روابط بین الملل به بازار کتاب رسید

ترجمه یکی از متون اساسی روابط بین الملل به بازار کتاب رسید

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی برگزیده های ایران،کتاب «ریشه‌های اتحادها» با اتکا خاص به مرور تجربه کشورهای خاورمیانه و کشورهای فرامنطقه‌ای فعال در این منطقه است. استفن والت در این کتاب به دنبال پاسخ به پرسش‌های ذیل است:

 چه عواملی موجب می‌شود دولت‌ها از سیاست خارجی یا انسجام سرزمینی یکدیگر حمایت کنند؟

دولت‌مردان زمانی که به دنبال حمایت خارجی هستند چگونه از میان تهدیدات بالقوه، دست به انتخاب می‌زنند؟

قدرت‌های بزرگ برچه اساس ترجیح می‌دهند که از کدام دولت‌ها حمایت کنند، و دولت‌های ضعیف‌تر چرا تصمیم می‌گیرند حمایت قدرتی بزرگ را پذیرا باشند؟ به طور خلاصه، دولت‌ها بر چه اساس دوست‌هایشان را انتخاب می‌کنند؟

زمانی‌که استفن والت در مسیر نظریه و عمل، اتحادها را بررسی کرد و شواهدی از خاورمیانه را مورد ملاحظه قرار داد، معماهای دیگری پدیدار شدند. مهم‌ترین معما مربوط به نظریه موازنه قدرت بود. والت متقاعد شده بود این نظریه کاربردی‌ترین نظریه عام موجود بود اما چندین شواهد ناسازگار پدیدار شد. بنا به گفته کنت والتز که نظریه سیاست بین‌الملل‌اش حاوی ظریف‌ترین و دقیق‌ترین نسخه این نظریه بود، نظام بین‌الملل به واسطه تمایل به شکل دادن به موازنه قدرت شاخصه‌بندی می‌شود. اما اگر چنین است چرا برخی اتحادها در طول زمان هم بزرگتر و هم قوی‌تر شدند (اغلب مخالفان‌شان را کوچک جلوه می‌دهند)، همانند آنچه که متفقین در جنگ جهانی اول و دوم انجام دادند؟

«غم‌نامه» در آستانه محرم روانه کتابفروشی‌ها شد

راه‌حل ارائه شده کتابریشه‌های اتحادها اثر استفن والت، باز تدوین نظریه موازنه قدرت است که والت آن را نظریه «موازنه تهدید» می‌نامد. در آنارشی دولت‌ها اتحادها را به منظور حفاظت از خودشان شکل می‌دهند. تهدیداتی که دولت‌ها درک می‌کنند رفتارشان را مشخص می‌کند و قدرت سایرین صرفاً یک مؤلفه در محاسبات‌شان است (گرچه یک مؤلفه مهم). قدرت سایر دولت‌ها می‌تواند بسته به اینکه کجا قرار دارند، چه می‌توانند انجام دهند و چگونه از آن قدرت استفاده می‌کنند، هم مایه دردسر باشد و هم یک امتیاز محسوب شود. با گنجاندن سایر عوامل که تهدیدات برای حاکمیت ملی به وجود می‌آورند، نظریه موازنه تهدید نسبت به نظریه موازنه قدرت، تبیین بهتری از شکل‌گیری اتحاد ارائه می‌دهد.

کتاب «ریشه‌های اتحادها» با ترجمه علی اسمعیلی اردکانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و زهرا زمردی انباجی دانش آموخته دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تربیت مدرس از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران در چاپ رقعی منتشر شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا