علمی و فناوری

ترس از زلزله در هند به دلیل امتداد استرس به سمت هیمالیا!

ترس از زلزله در هند به دلیل امتداد استرس به سمت هیمالیا!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، صفحه هند(Indian Plate) یکی از صفحه‌های زمین ساختی اصلی پوسته زمین در نیم کره شرقی است. این صفحه بخشی از ابرقاره قدیمی گوندوآنا بوده که حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش از آن جدا شده و به‌ سوی شمال حرکت کرده ‌است.

یک متخصص برجسته زمین شناسی هشدار داده است که صفحه زمین‌ساختی هند، هر سال در حدود ۵ سانتی متر در حال حرکت است که به مرور زمان منجر به انباشت استرس درامتداد هیمالیا و افزایش احتمال رخدادهای لرزه‌ای بزرگ در این منطقه خواهد ‌شد.

دکتر ان. پورناچاندرا رائو، دانشمند و زلزله‌شناس ارشد موسسه ملی تحقیقات ژئوفیزیک حیدرآباد (NGRI)، روز سه شنبه در گفتگو با ANI اظهار داشت: “سطح زمین شامل صفحات مختلفی است که دائماً در حال حرکت هستند. صفحه هند نیز در حال حرکت است. حرکت هر ۵ سانتی‌متر آن در طول یک سال، منجر به انباشته شدن تنش در امتداد هیمالیا می‌شود و احتمال وقوع زمین لرزه‌های بزرگ را افزایش می‌دهد. این دانشمند ارشد افزود: “ما یک شبکه قوی از ۱۸ ایستگاه لرزه‌نگاری در اوتاراکند داریم. این منطقه که از آن به عنوان شکاف لرزه‌ای بین هیماچال و بخش غربی نپال(از جمله اوتاراکند) یاد می‌شود، مستعد زمین لرزه‌هایی است که ممکن است هر زمان رخ دهند.”

منبع: timesofindia

ترجمه:‌ پریسا عباسی

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا