اخبار روز

ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را لغو کرد

ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: در این مرحله، سفر پال جانسون، وزیر دفاع سوئد به ترکیه در ۲۷ ژانویه اهمیت و مفهوم خود را از دست داده است، بنابراین ما این سفر را لغو کردیم.

سفر وزیر سوئدی با هدف غلبه بر مخالفت‌های آنکارا با درخواست سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو انجام شد.

ترکیه از مجوزی که یک افراطی راستگرا برای تظاهرات روز شنبه در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد دریافت کرده، خشمگین شده است. راسموس پالودان، سیاستمدار دانمارکی-سوئدی، که اقدامات ضداسلامی‌اش سال گذشته شورش‌هایی را در سرتاسر سوئد برانگیخت، قصد خود را برای «سوزاندن قرآن» در اعتراضات روز شنبه ابراز کرده است.

یک منبع دیپلماتیک گفت ترکیه روز جمعه سفیر سوئد را احضار کرد تا “این اقدام تحریک آمیز را که آشکارا جنایت نفرت است – با شدیدترین عبارات” محکوم کند. این دومین بار در بیش از یک هفته گذشته است که سفیر سوئد در ترکیه احضار می‌شود. هفته گذشته، او برای پاسخگویی به تصاویری که توسط یک گروه کرد در استکهلم منتشر شده بود، فراخوانده شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را آویزان از طناب نشان می‌داد.

سوئد به همراه فنلاند همسایه خود برای پیوستن به ناتو به رضایت ترکیه نیاز دارد. هر دو کشور سال گذشته با درخواست پیوستن به ائتلاف دفاعی غربی در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین، چندین دهه عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند. آنکارا می‌گوید هر پیشرفتی به اقدامات سوئد برای استرداد افرادی که متهم به تروریسم یا نقش داشتن در کودتای ۲۰۱۶ علیه اردوغان است، بستگی دارد. ترکیه‌ مدعی است که سوئد به اندازه کافی برای سرکوب گروه‌های کُردی که آنکارا را «تروریستی» می‌دانند، انجام نداده است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا