اخبار روز

ترکیه: عادی‌سازی روابط با ارمنستان در دستورکار است

ترکیه: عادی‌سازی روابط با ارمنستان در دستورکار است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود عنوان داشت: امروز ما با همتای خود آرارات میرزویان درباره گام‌های ضروری جهت ادامه عادی‌سازی روابط گفت‌وگویی داشتیم و همچنین توافق کردیم که به اقدامات خود سرعت ببخشیم.

چاووش‌اوغلو ضمن بیان اینکه سفر میرزویان به آنکارا پس از زلزله مرگبار ترکیه “ارزشمند” است، افزود: من می‌خواهم از شما بابت این سفر تشکر کنم… به نظرم سفر مهمی است. ارمنستان در چنین لحظه دشواری، دست کمک به سوی ما دراز کرده است.

آمار رسمی حاکیست که در پی زمین‌لرزه شدید در مرز ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۴۱ هزار تن در دو کشور جان خود را از دست داده‌اند که دست‌کم ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر از این مرگ‌ و میرها در ترکیه و بیش از ۵۸۰۰ فوتی نیز در سوریه گزارش شده است.

ترکیه و ارمنستان در حال حاضر روابط رسمی دیپلماتیک ندارند و مرز میان این دو کشور از سال ۱۹۹۳ به درخواست آنکارا بسته شده است. تنش‌ها میان ترکیه و ارمنستان به دلایل مختلفی از جمله حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان درخصوص مسئله قره‌باغ افزایش یافت. آنکارا از دهه ۱۹۹۰ با ارمنستان روابط دیپلماتیک و تجاری نداشته است. آنها عمدتاً بر سر ۱.۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ توسط امپراتوری عثمانی، سلف ترکیه مدرن کشته شدند، اختلاف‌نظر دارند. ارمنستان می‌گوید این یک “نسل‌کشی” است. ترکیه می‌پذیرد که بسیاری از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی در درگیری با نیروهای عثمانی در طول جنگ جهانی اول کشته شدند، اما آمار کشته‌شدگان را به چالش می‌کشد و سیستماتیک بودن آن را رد می‌کند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا