سلامت

تزریق ۱۰۷ میلیون دز واکسن در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، دولت سیزدهم در میانه میدان خیز پنجم و مرگبار کرونا سکان امور کشور را در دست گرفت، خیزی که از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و در تداوم جولان خود، روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید و اکنون ۱۴ آذر این شماره مرگ و میر به ۷۶ نفر کاهش پیدا کرده است.   

کشور حدود ۱۶ ماه درگیر کرونا شده، پنج پیک سنگین را پشت سر گذاشته و آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا نیز بالا و فزاینده بود، آن‌ روزها در حالی سپری شد که دولت دوازدهم توفیق آن‌چنانی در تامین و تزریق واکسن نداشت و تا ابتدای مرداد ماه، مجموعا حدود ۱۲ میلیون دز تزریق شده بود.

روز ۲۰ مرداد و همزمان با آغاز کار رسمی دولت سیزدهم، ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کردند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.

اما به مدد رویکرد دولت سیزدهم و تلاش های وزارت بهداشت در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، اکنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دُز رسیده است.

تزریق واکسن در چهار فاز عملیاتی شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان بالای ۸۰ سال، افراد بالای ۶۰ سال جانبازان، معلمان، اساتید و غیره بر اساس گروه سنی انجام شده و سپس در شهریورماه ماه نوبت به  واکسینه شدن دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال رسید.

بطوریکه تا هفتم آبان ماه، چهار میلیون و ۷۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله کشور واکسن کرونا در ۲۰۰ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون وابسته به وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن کرونا تزریق کردند.

بر اساس آمارهای گمرک از ۱۵ بهمن ماه سال ۹۹ تا ۱۸ مرداد ماه امسال تنها ۲۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن کرونا در ۳۳ محموله از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی‌ (ره) وارد کشور شده بود. این درحالی است که رایزنی‌های دولت سیزدهم منجر به افزایش حجم واردات واکسن کرونا شده به گونه‌ای که اکنون میزان واردات واکسن در کشور به آمار ۱۴۸ میلیون دز رسیده است.

بیشترین میزان واکسن‌های وارداتی متعلق به آمار مهر ماه با ۶۰ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ دز و شهریور ماه با ۳۳ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۵۰۲ دز واکسن است.  

بطوریکه به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بیش از ۸۰ درصد واکسن به کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم وارد شده و رسیدن رقم واردات واکسن تا هفته اول آبان به بیش از ۱۳۰ میلیون دز  همت بی نظیر در دولت سیزدهم است که در کنار تولید پرافتخار داخلی، رقم تامین واکسن  بسیار بیش از این خواهد کرد.  

سعید خطیب زاده افزود: دو برابر شدن سفارش خرید طی هفته‌های اول روی کار آمدن دولت سیزدهم، پیش بینی و تامین واکسن برای سنین زیر ۱۸ سال، شکسته شدن مکرر رکورد واردات هفتگی و ماهانه و برداشته شدن محدودیت سنی واکسیناسیون، از جمله تحولات مربوط به واکسن در دولت سیزدهم بود که همه اقشار مردم با چشم خود شاهد آن بوده‌اند.

با توجه به افزایش روند واردات، سرعت تزریق واکسن در داخل کشور نیز افزایش یافت بطوریکه بر اساس گزارش وزارت بهداشت فقط در یک شبانه روز یک میلیون و ۶۵۰ دز  واکسن در سراسر کشور تزریق شد و از این لحاظ در دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم.

در حال حاضر با توجه به پوشش وسیع واکسیناسیون در کشور،   براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی شهرهای کشور که از ۱۳ آذر ماه اعمال شده با عبور از خیز پنجم کرونا، تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته، ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی، ۱۵۳ شهرستان زرد، ۹ شهرستان نارنجی هستند.

کاهش محسوس بستری و مرگ از شاخص های تزریق واکسن کرونا

به باور پزشکان، کاهش شدت بیماری، میزان بستری و تعداد مرگ و میر  از مهمترین شاخصه های واکسن های کرونا  است و  واکسن مانند کمربند ایمنی در خودروها عمل می کند، هرچند جلوی تصادف را نمی تواند بگیرد، اما سرنشینان را در مقابل تصادف محافظت و جان آنان را حفظ می کند، به همین دلیل به مردم توصیه می شود واکسن دریافت کنند.

برگزاری جلسات مستمر در سطوح عالی برای تامین واکسن 

سید حسین صفوی رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در این زمینه می گوید: دولت سیزدهم جلسات مستمری در سطوح عالی با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت برای تامین واکسن مورد نیاز کشور در ۱۰۰ روز اخیر تشکیل می داد و  هماهنگی های لازم بین مهره های مختلفی که برای تامین این کالا دخالت داشتند، صورت می گرفت.

وی می افزاید: در این جلسات نمایندگانی از وزارت بهداشت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و هلال احمر حضور داشتند و هماهنگی های لازم هم در درون کشور و هم با خارج از کشور برای تامین واکسن انجام می شد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تصریح می کند: تامین واکسن در ماه های گذشته در قالب قراردادهایی که با شرکت های مختلف منعقد شده بود، انجام می شد و شیب مشخصی داشت و تاکنون ۱۵۰ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده است.

چرایی شتاب واکسیناسیون در کشور 

صفوی ادامه می دهد: علی رغم اینکه مذاکراتی در راستای تامین واکسن انجام می شد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف با تاخیر مواجه می شدیم که برای رفع این موضوع  بلافاصله در سطح عالی تصمیماتی اخذ و از منابع دیگری واکسن تامین می شد تا به هیچ عنوان واکسیناسیون مردم متوقف نشود لذا نتیجه این شد که هم میزان واردات و  هم تامین واکسن از داخل افزایش دوبرابری پیدا کرد.

وی خاطرنشان می کند:بیشترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است؛ به عنوان مثال میزان ارز اختصاصی واکسن در این ماه با کل ارز تخصیص یافته در ماه های گذشته که از سوی بانک مرکزی انجام شده، مساوی است.

تولید واکسن کرونا در کشور در دولت سیزدهم در کنار واردات واکسن نفس تازه ای گرفت 

دولت سیزدهم به درستی سیاست را بر افزایش میزان واردات و واکسیناسیون سریع در کشور بنا نهاد تا موج سرکش ابتلا و مرگ و میر را در کوتاه مدت مهار کند اما تولید واکسن کرونا متوقف نشد زیرا تولید این واکسن یک اقدام استراتژیک است و با توجه به لزوم ادامه و تکرار واکسیناسیون برای دز سوم و دزهای بعدی سالانه تامین واکسن در داخل هم از بعد استراتژیک و هم اقتصادی برای کشور کاملا توجیه پذیر است.

شرکت‌های دانش بنیان و موسسات بزرگی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (برکت)، انستیتو پاستور ایران، موسسه سرم‌سازی رازی پیشتاز تولید واکسن شدند و البته همزمان وزارت دفاع، سپاه پاسداران و یک شرکت خصوصی نیز برای تولید واکسن کرونا فعال شدند.

به این ترتیب در کنار شرکت‌های متعدد دانش بنیان ۶ پروژه تولید واکسن برکت (در ستاد اجرایی فرمان امام)، پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران)، کووپارس رازی (موسسه سرم سازی رازی)، فخرا (وزارت دفاع)، واکسن نورا (دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله) و اسپایکوژن در یک شرکت خصوصی پیشتاز تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور شدند.

بر این اساس همزمان با افزایش اورژانسی واردات واکسن و گسترش واکسیناسیون مراحل تولید و تکمیل چرخه تولید واکسن در داخل و تاییدیه های آن نیز جلو رفت تا اینکه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در آخرین هفته آبان ۱۴۰۰ در جلسه ستاد ملی کرونا اقدام شرکت‌های داخلی در تولید واکسن کرونا را بسیار ارزشمند خواند و گفت: حمایت از فعالیت و تولید واکسن داخلی جزو اولویت‌های دولت است و در این راستا پیش خرید این تولیدات، می‌تواند آنها را نسبت به ادامه و گسترش فعالیت‌هایشان امیدوارتر کند.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چهارم آذرماه در بازدید از موسسه واکسن و سرم سازی رازی در حصارک کرج و همزمان با تحول پنج میلیون از این واکسن به وزارت بهداشت گفت: از این پس واردات واکسن نخواهیم داشت.

وی افزود:در بخش مصرف واکسن کرونا در کشور، اولویت با تولیدات داخلی است و متکی به این تولیدات خواهیم بود و این اطمینان را داریم که برای مردم هر نوع واکسنی خواهیم داشت.  

وزیر بهداشت تاکید کرد: دقت وزارت بهداشت در این حوزه بسیار بالا است و طبق بررسی‌ها واکسن هایی که در داخل تولید می‌شود به لحاظ اثربخشی و کیفیت بی نظیر است. البته این امر برای رسانه‌های معاند سنگین است و علیه واکسن های ایرانی جنگ تبلیغاتی به راه می‌اندازند. اما اعتماد ما به واکسن داخلی زیاد است و مراحل تحقیق و تولید را به خوبی می‌بینیم که با حساسیت خاصی این فرآیند طی می‌شود؛  شعار دولت سیزدهم  «ما می‌توانیم» است.

 بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو نیز مجموعه تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا موفق شدند تولیدات ماهیانه این واکسن را به ۱۰ میلیون دز برسانند،  در حال حاضر شرکت های شفافارمد (برکت)  و سیناژن (اسپایکوژن)  ماهیانه حدود هفت میلیون دز واکسن کرونا تولید و به وزارت بهداشت تحویل می‌دهند.

مجموعه‌های تولیدکننده واکسن‌های پاستوکووک، کووپارس و فخرا نیز امکان تولید ماهیانه حدود یک میلیون دز را دارند و این ظرفیت در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

سرانجام همه این موضوعات دست به دست هم داد تا تامین واکسن در کشور شتاب بیشتری پیدا کند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا