اجتماعی

تست موفقیت‌آمیز عملکرد جدایش ماهواره هدهد از پرتابگر

تست موفقیت‌آمیز عملکرد جدایش ماهواره هدهد از پرتابگر

– اخبار ویژه نامه‌ها –

دکتر حسین شهرابی فراهانی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان “امید فضا” در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فضا و نجوم خبرگزاری برگزیده های ایران از تست موفقیت‌آمیز عملکرد جدایش ماهواره هدهد از پرتابگر خبر داد.

وی گفت: ماهواره “هدهد” یک ماهواره با استاندارد ماهواره‌های مکعبی است و مأموریت آن ایجاد بستر اختصاصی ارائه خدمات اینترنت اشیا بین‌المللی باند باریک است. نحوه انجام مأموریت این ماهواره به صورتی است که پس از دریافت پیام کاربر زمینی آن را ذخیره کرده و در موقعیت مناسب برای کاربر مورد نظر ارسال می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان فضایی اظهار کرد: مزیت استفاده از ماهواره در زمینه ارائه خدمات اینترنت اشیا، یکپارچگی و عدم وابستگی به مرزها و پوشش‌دهی بین‌المللی است و توانایی ارائه این خدمات به مناطق دور افتاده، جنگلی و کوهستانی را دارد. بیشترین کاربرد خدمات ماهواره هدهد در بخش‌های کشاورزی، حمل‌و‌نقل و تدارکات و محیط زیست خواهد بود.

۲ ماهواره ایرانی بخش خصوصی در دسامبر ۲۰۲۳ به فضا پرتاب می‌شوند

شهرابی خاطرنشان کرد: برای این‌که ماهواره سالم و به‌درستی در مدار تزریق شود نیاز است که عملکرد آن تست شود. برای اتصال به ماهواره‌بر به یکسری interface نیاز داریم که یکی از آنها POD است که ما از POD استاندارد ۳U استفاده‌ کرده‌ایم.

وی با اشاره به تاریخ پرتاب این ماهواره گفت: در آذرماه ۱۴۰۱ قرارداد مربوط به پرتاب دو ماهواره هدهد و کوثر فی‌مابین شرکت امیدفضا و شرکت روسی گلاوکاسموس به امضا رسید. علاوه بر این قرارداد، سند تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت پرتاب‌های فضایی ارزان‌قیمت با هدف تشکیل منظومه ماهواره‌ای به امضا رسید.

شهرابی تأکید کرد:‌ نخستین ماهواره‌های خصوصی بومی (هدهد و کوثر) در تاریخ دسامبر ۲۰۲۳ معادل آذرماه ۱۴۰۲ با پرتابگر سایوز به مدار زمین فرستاده خواهند شد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا