اصفهان

تشخیص به‌موقع، شاه کلید درمان سرطان سینه/ بانوان معاینات منظم را فراموش نکنند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان با توجه به نقش محوری زنان در هر جامعه و اهمیت سلامتی آنان، هفته آخر مهر ماه هر سال به نام هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) نام‌گذاری شده است و این مناسبت فرصتی مناسب برای توجه بیشتر مردم و مسؤولان به سلامت بانوان و تاثیر آن بر سلامت خانواده و جامعه است.

امروز «سرطان» یکی از معضلات سلامت جهان شناخته شده و همه ساله در سراسر دنیا هزینه‌های بسیاری صرف تحقیقات آن می‌شود و از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان هم به شمار می‌آید، این درحالی است که سومین علت مرگ و میر در کشور ما نیز «سرطان» است.

شیوه غلط زندگی سبب شده سرطان‌ها به عنوان یک مشکل بهداشتی جدی در سطح جهان مطرح و رشد صعودی آمار مبتلایان به طور نگران‌کننده‌ای مشاهده شود؛ پایین آمدن سن شیوع برخی سرطان‌ها از جمله «سرطان سینه» در دختران و خانم‌های جوان نیز معضل دیگری است که سازمان‌های بهداشتی و تحقیقاتی در مورد آن هشدار داده‌اند.

یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در این مناسبت بیماری سرطان سینه است؛ سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان و اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان است.

 

برای بیان اهمیت این موضوع به سراغ پوریا عادلی،‌ دبیر انجمن سرطان استان اصفهان، محسن مصلحی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی استان اصفهان و کامران منتظری رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان رفته‌ایم تا توضیحات در خصوص این بیماری و راهکارهایی برای پیشگیری از آن ارائه دهند.

احتمال بالای ابتلا به سرطان سینه در اصفهان

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران با اشاره به سرطان سینه اظهار کرد: سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها است و مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که دهک سنی آن در ایران از جهان ۱۰ سال کمتر است؛ میانگین سن سرطان در دنیا ۴۵ سال است اما در ایران شاهد ۳۵ سال هستیم.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان  با اشاره به  رتبه اصفهان در شیوع سرطان سینه توضیح داد: آمار بیماری سرطان طی سال‌های مختلف تغییرات زیادی پیدا می‌کند و در این بین استان اصفهان از نظر شیوع سرطان آمار بالایی دارد و با توجه به صنعتی بودن سبک زندگی این بیماری تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: آمار سرطان در اصفهان مانند ترکیه است؛ یکی از اتفاقات خوبی که در اصفهان افتاده این است که شاهد مراجعه بانوان با سایز توده‌های کوچک‌تر هستیم و این مورد درمان را راحت‌تر می‌کند اما در دیگر شهرها شاهد مراجعه بانوان با توده‌های بزرگ هستیم. 

عادلی با اشاره به اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه تصریح کرد: برای موضوع پیشگیری از سرطان سینه ۲ بخش قابل فرض است؛ اول تشخیص زودرس و دیگری پیشگیری.

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان  افزود: در موضوع تشخیص زودرس که برای ما به اندازه پیشگیری مهم است، نکته قابل توجه این است که بانوان خودشان معاینه کردن خودشان را یاد بگیرند و مرتباً در فواصل زمانی منظم، سینه را مورد معاینه قرار دهند و علاوه بر آن سالیانه به پزشک مراجعه کنند و زمانی که سن آن‌ها بالاتر از ۳۵ تا ۴۰ سال رسید ماموگرافی با فاصله سالیانه را در برنامه خودشان قرار دهند و بخاطر سختی از آن پرهیز نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری ۲ نوع فاکتور وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش سرطان شود؛ اول فاکتورهای ژنتیکی و غیر قابل تغییر است اما برخی فاکتورها هستند که می‌توان در آن تغییر ایجاد کرد از جمله حفظ وزن در محدوده نرمال است؛ از موارد دیگر اینکه در خانم‌هایی که تعداد بارداری بیشتری داشته باشند، ریسک ابتلا به سرطان آن‌ها کاهش پیدا می‌کند، همچنین شیردهی طولانی‌ مدت باعث کاهش احتمال سرطان سینه می‌شود و در کنار این موارد عدم مصرف الکل، دخانیات و استفاده بیش اندازه از قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان می‌شود. 

ویتامین D کاهش دهنده انواع سرطان‌ها است

عادلی با اشاره به مصرف ویتامین‌ها گفت: تنها ویتامینی که می‌تواند کاهش دهنده سرطان‌ها باشد ویتامین D است و تقریبا تمام بانوان با کمبود ویتامین D مواجه هستند. 

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با اشاره به  آمار مرگ و میر سرطان خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند، ۳۰ درصد عمر بیشتر پیدا می‌کنند و ۳۰ درصد درمان تسکینی دارند.

وی  با اشاره به نوع توده‌های سینه، ادامه داد: توده های مختلفی در سینه بانوان ایجاد می‌شود که برخی خوش‌خیم و برخی بدخیم هستند؛ ایجاد توده در سینه بانوان برابر با مراجعه با پزشک است.

عادلی تأکید کرد: هر خانمی که سن‌ش از ۲۰ سال رد می‌شود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد و از سن ۳۵ سال به بعد هم نیاز به ماموگرافی دارند.

تشخیص سرطان سینه در مرحله اول احتمال بهبود را به بالای ۹۰ درصد افزایش می‌دهد

دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با تأکید بر اهمیت غربالگری گفت: غربالگری موضوع بسیار مهمی برای ما است به این دلیل که تشخیص زودهنگام سرطان می تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا اگر سرطان سینه را در مرحله اول تشخیص دهیم شاید یک جراحی و پرتو درمانی برای بیمار کفایت کند ومیزان بهبود نیز بالای ۹۰ درصد است اما اگر دیر به تشخیص برسیم میزان بهبودی به زیر ۲۰ درصد می‌رسد و علاوه بر جراحی و رادیوتراپی بیمار نیازمند شیمی درمانی‌های پرعارضه و سایر درمان‌ها خواهد بود.

وی تأکید کرد: در صورتی که بیماری بانوان تشخیص داده شد، بلافاصله درمان را شروع کنند؛ گاهی اوقات به‌دلیل ترس از درمان شاهدیم که بیماران به‌دنبال درمان نمی‌روند.

سلامت بانوان در اولویت دستگاه‌های متولی باشد

محسن مصلحی درنشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اهمیت انواع سلامت برای هر فرد گفت: سلامت به چهار دسته روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی تقسیم می‌شود و نیاز است به هرکدام به‌طور جداگانه پرداخته شود اما در برخی موارد آدرس غلط داده می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی استان اصفهان افزود: شاید مناسبت‌های زیادی برای بانوان داشته باشیم اما با اینکه بحث نهادینه شود و یک برنامه کارشناسی شده داشته باشیم فاصله داریم.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره به سلامت بانوان تأکید کرد: این موضوعی است که خودمان هم نسبت به آن مطالبه‌گر هستیم؛ دستگاه‌های زیادی داریم و برای آن‌ها مسؤولیت‌های زیادی تعریف شده و مشکل این است که کسی بر آن‌ها نظارت نمی‌کند و کمتر به ترک فعل‌ها پرداخته می‌شود و نیاز است ارگان ثالثی بر این موضوع نظارت داشته باشد. 

ضرورت اجباری شدن غربالگری در ادارات

کامران منتظری، رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اهمیت موضوع غربالگری بیان کرد: نیاز است که در سطح ادارات غربالگری اجبار شود؛ این موضوع در کانادا اتفاق افتاده است و شرط ادامه بیمه انجام ماموگرافی و دیگر آزمایشات است و این مورد نتیجه بخش خواهد بود ولی در ایران چنین بحثی وجود ندارد. 

اهمیت غربالگری در تشخیص سرطان سینه

به گزارش برگزیده های ایران، سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان مهاجم در زنان در سراسر جهان است، در حال حاضر پیشگیری از سرطان مهم‌ترین معضل بهداشت عمومی است و متخصصان تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، ‌ افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و عدم مصرف دخانیات را مهمترین اصول در پیشگیری از سرطان می‌دانند.

 بنا به نظر کارشناسان غربالگری سرطان سینه شامل آزمایش‌هایی است که با استفاده از ‌آن‌ها پزشک نشانه‌های اولیه‌ی سرطان را در زنانی که علامتی از آن ندارند و هنوز توده ای در سینه ‌آن‌ها پیدا نشده است جست‌وجو می‌کند یعنی هدف از غربالگری سرطان سینه یافتن زودهنگام آن است و در نتیجه سرطان قبل از اینکه فرصت رشد، انتشار یا ایجاد مشکل داشته باشد، شناسایی شود و باعث کاهش احتمال مرگ در اثر این بیماری خواهد شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ق/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا