سلامت

تشخیص زودهنگام اختلالات رشدی کودکان با کمک یک اپلیکیشن جدید

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش برگزیده های ایران از پایگاه اینترنتی یورک الرت،  داده های اولیه مطالعه این برنامه جدید که در کنفرانس سالانه انجمن غدد درون ریز در ادینبورگ اسکاتلند ارایه می شود، نشان می دهد که GrowthMonitor می تواند به طور قابل اعتمادی اختلالات رشد قابل درمان را خیلی زودتر با پیشرفت های قابل توجهی در سلامت کودکان شناسایی کند.

رشد دوران کودکی یک شاخص قوی از سلامت کودکان است، اما تاخیر در تشخیص اختلالات رشدی کودکان در انگلیس رایج است.  برخلاف بسیاری از سیستم‌های بهداشتی اروپایی، نظارت بر رشد کودک در این کشور اولویت ندارد و بیماری‌های جدی و قابل درمان اغلب دیر تشخیص داده می‌شوند.

نارسایی رشد ممکن است اولین و تنها نشانه بسیاری از بیماری های مزمن در دوران کودکی باشد یا نشان دهنده یک اختلال رشد خاص مانند کمبود هورمون رشد باشد.

یک روش قابل اعتماد و دقیق برای والدین و پرستاران کودک به منظور نظارت بر رشد در خانه می تواند یک استراتژی مقرون به صرفه و راحت برای شناسایی آن دسته از کودکانی باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارند. این روش والدین را زودهنگام تر از اختلالات رشدی کودک خود مطلع کند و فشار بر خدمات مراقبت های اولیه را کاهش می دهد.

اکنون یک گروه بین‌رشته‌ای به رهبری پروفسور هلن استور در دانشگاه کوئین مری لندن، یک اپلیکیشن کاربرپسند به نام «GrowthMonitor» برای انجام این کار توسعه داده است. آزمایش های انجام شده بر روی این اپلیکیشن نشان می دهد که داده‌های قد اندازه‌گیری‌شده توسط این برنامه در مقایسه با اندازه‌گیری‌های بالینی استاندارد  «سنجش قد»، بسیار دقیق است.

این برنامه با استفاده از یک سیستم ساده چراغ راهنمایی، بر اساس آستانه از پیش تعیین شده قد، با روشن کردن چراغ های سبز، کهربایی و قرمز به والدین اطلاع می دهد که رشد کودک آنها طبیعی است (چراغ سبز)، رشد کودک آنها باید تحت کنترل قرار گیرد (چراغ کهربایی) و یا برای مشاوره باید به پزشک مراجعه کنند (چراغ قرمز).

محققان معتقدند که فناوری این برنامه می تواند رویکرد ما را برای نظارت بر رشد دوران کودکی تغییر دهد؛ بطوریکه این برنامه با توانمندسازی مراقبان کودک برای شناسایی زودهنگام مشکلات رشد، تشخیص و درمان زودتر اختلالات رشد را امکان پذیر می کند.

این برنامه همچنین می‌تواند به والدینی که فرزندانشان به طور طبیعی رشد می‌کنند اطمینان دهد و در نتیجه اضطراب و ارجاع غیرضروری به خدمات کودکان را کاهش دهد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا