آذربایجان شرقی

تشدید تنش آبی در تبریز با تأخیر در انتقال آب ارس / نشست چاه‌های آب دوزدوزان و کشکسرای

علیرضا ایمانلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در تشریح وضعیت آبی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۴ شهر با جمعیتی بیش از ۳.۱ میلیون نفر و یک‌هزار و ۴۵۰ روستا با بیش از ۹۲۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان قرار دارند.

مصرف ۱۴.۵ متر مکعب آب در هر ثانیه در آذربایجان

وی، نیاز آبی کل استان در ۲ بخش شهری و روستایی را ۱۴ هزار و ۵۷۰ لیتر در ثانیه عنوان و تصریح کرد: متوسط میزان بارش آذربایجان‌شرقی از ابتدای سال تاکنون ۲۲۰.۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد و بر همین اساس و با توجه به میزان نیاز آبی استان پیش‌بینی می‌شود در زمان اوج مصرف با یک‌هزار و ۴۲۵ لیتر در ثانیه کمبود آب روبه‌ رو شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، افزود: امسال به دلیل کاهش میزان بارش در استان با تنش آبی در هفت شهر روبه‌ رو بودیم که در این بین پیش‌بینی چنین وضعیتی را در پنج شهر تبریز، شهر جدید سهند، میانه، مرند و بستان‌آباد را کرده بودیم و بر همین اساس با حفر ۵۰ حلقه چاه با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه نسبت به مدیریت این مشکل اقدام شد که در این میان بیش از نیمی از چاه‌های حفر شده با ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل آب تبریز و شهرهای در مسیر انتقال آب به این شهر حفر شده‌اند.

نشست چاه‌های آب دوزدوزان و کشکسرای

وی با بیان اینکه با تمهیدات اتخاذ شده تبریز تنها کلان‌شهر کشور بدون قطعی آب در یک و نیم سال گذشته بوده، تأکید کرد: اما در سایر شهرها با تنش جدی در حوزه بحران آب روبه‌ رو هستیم به‌گونه‌ای که برای نمونه سال گذشته در ۲ شهر دوزدوزان و کشکسرای بر خلاف پیش‌بینی عدم وجود مشکل در این خصوص، به دلیل نشست چاه.ها میزان تولید و مصرف سر به سر و این ۲ شهر نیز جز هفت شهر دارای وضعیت قرمز آبی استان قرار گرفتند.

آبرسانی به ۹۰ روستا

ایمانلو از آبرسانی به ۹۰ روستا با ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار از سال ۹۹ تا کنون نیز خبر داد و افزود: باید این هشدار را بدهیم که اگر پروژه انتقال آب ارس به تبریز صورت نگیرد، باید طرح‌های کوتاه و میان مدتی همچون حفر چاه با وجود محدودیت‌هایی چون مکان‌یابی و مشکلات اعتباری ادامه یابد به‌گونه‌ای که سال آینده دست کم باید ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای حفر ۲۰ حلقه چاه تنها برای تبریز تأمین شود.

وی، کمبود مخازن ذخیره آب در تبریز را دیگر مشکل جدی در این بخش برشمرد و گفت: حل این مشکل نیز نیازمند اعتبار کلانی برای تکمیل حلقه آبرسانی کمربند جنوبی تبریز به طول ۲۶ کیلومتر است که با ۸۰ درصد پیشرفت توسط شرکت در ۲ فاز در حال اجرا بوده و یک فاز آن تا سال آینده و فاز بعدی نیز در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در تبریز۵۷۰۰ لیتر آب در ثانیه مصرف می‌شود

ایمانلو با بیان اینکه متوسط نیاز فعلی آب شرب کلان‌شهر تبریز ۵ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است (۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال)، یادآور شد: آب شهر تبریز از سه محور زرینه رود، سد نهند و چاه‌های آب تامین می‌شود.

وی افزود: در صورت صرفه‌جویی تنها ۱۰ درصدی شهروندان در مصرف آب حدود ۵۷۰ لیتر در ثانیه آب صرفه‌جویی می‌شود که معادل آب ۲۵ تا ۳۰ چاه می‌شود.

قیمت تمام شده هر متر مکعب آب ۱۶۰۰۰ ریال عرضه ۷۵۰۰ ریال

مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به قیمت تمام شده و فروش آب توزیعی تصریح کرد: به‌طور متــوسط هر متر مکعب آب شرب ۱۶ هزار ریال  برای مصرف‌کننده خانــگی به قیمت ۷۵۰۰ ریال عرضه می‌شود، این در حالی است که هر بطری ۱.۵ لیتری آب بسته‌بندی شده موجود در بازار حدودا به مبلغ ۳ هزار تومان است که مبلغ مابه‌التفاوت و رقم کسری از تسهیلات و نوسازی اصلاح تامین می‌شود.

ایمانلو ادامه داد: از تمام شهروندان تقاضا می‌شود با رعایت الگوی مصرف آب و مصرف بهینه آن، شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی را در مسیر گذر از بحران آب و خدمات‌رسانی مطلوب یاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، بیان داشت: بهینه‌سازی و تغییر الگوی مصرف در بخش آب شرب استان همواره مورد تاکید بوده است و این شرکت خود را ملزم به اتخاذ تمهیدات و برنامه‌ریزی برای استفاده درست آب شرب توسط مشترکان کرده است.

ایمانلو در ادامه به صرفه‌جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف تاکید کرد و از شهروندان درخواست کرد، توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا