کهگیلویه و بویراحمد

تشریح برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی برای حمایت از گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمدی

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، بیش از ۳۰ نفر از گلخانه داران استان با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از‌ نمایشکاه آیفارم تهران دیدن کردند.

سید هاشم‌ موسوی جهان‌آباد گفت:
این گلخانه‌داران در قالب برنامه توسعه خوشه های صنعتی  در این برنامه حضور پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: از جمله دستاوردهای این برنامه‌ دو روزه برای گلخانه‌داران محترم را
ایجاد ارتباط بین گلخانه داران،
آشنایی با سیستم‌های نوین هوشمند‌سازی گلخانه‌ها، آشنایی با شیوه های جدید ایجاد و ساخت گلخانه و روش‌های جدید کاشت محصولات و برگزاری نشست های دسته جمعی و مشترک با شرکت های معتبر جهت خرید تجهیزات به صورت گروهی عنوان کرد.

وی بیان کرد: بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه‌ها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است.

موسوی افزود:خوشه صنعتی به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار ،اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردارند.

وی بیان کرد: عموماً‌ خوشه‌ها تعداد زیادی واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط را در بر می‌گیرند که از نظر جغرافیایی،‌ این واحدها می‌توانند در سطح روستا، شهر و یا شهرستان پراکنده باشند، بدین ترتیب، مشخصه‌ خوشه‌های صنعتی؛ تمرکز جغرافیایی، همکاری در تکمیل فعالیت‌های یکدیگر،‌ تولیدات و خدمات مشترک و همین‌طور چالش‌ها و فرصت‌های مشترک است.

وی گفت: “توسعه خوشه‌های کسب و کار”، فرآیندی ۳ تا ۵ ساله است که طی آن ظرفیت‌های موجود در خوشه، از طریق توانمند‌سازی پایا و معطوف به استفاده از فرصت‌های محیطی شکوفا می‌شود. ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی و توسعه و بسط شبکه‌های کسب و کار در درون خوشه از محوری‌ترین فعالیت‌ها در این فرآیند شناخته می‌شوند.

وی با بیان این موضوع که شرکت شهرک‌های صنعتی قصد تولی گری و دخالت در قوانین و مقرارت سایر سازمان ها را ندارد، ادامه داد:
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی حمایت هایی در قالب برنامه عمل‌ ارائه شده توسط عامل توسعه ،از اعضای خوشه انجام می‌دهد، که تمامی برنامه‌ها در راستای توسعه کسب و‌کارها است.

موسوی به برخی از این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: تورهای نمایشگاهی داخلی و خارجی، دوره‌های آموزشی، پرداخت تسهیلات وجوه اداره شده، پایان نامه‌ها، تشکیل کنسرسیوم‌ها، شرکت های مدیریت صادرات،  مطالعات بازار، انتقال فناوری،عارضه یابی و پروژه بهبود و سایر موارد است.

موسوی افزود: پروژه توسعه خوشه توسط سازمان کارگزار توسعه خوشه با انتخاب عامل توسعه خوشه و در چارچوب یک قرارداد مشخص و در قالب فازهای کلی به اجرا درمی‌آید که این فازها غیرقابل تفکیک است و به‌عنوان بخش‌های اصلی پروژه توسعه خوشه‌ای محسوب می‌شود.

وی هم جنین ادامه داد: تاکنون ۴۹۶ خوشه در کشور و ۱۳ خوشه مختلف در استان شناسایی شده،که خوشه گلخانه ها نیز از سال گذشته شروع به فعالیت کرده است.

موسوی خاطرنشان کرد: بعد از اجرای فاز مطالعات شناختی و جلسه شورای راهبری خوشه ‌در استانداری، برنامه عمل سال اول‌، توسط عامل توسعه خوشه گلخانه‌ها شروع شد که تاکنون چندین دوره آموزشی و بازدید از گلخانه‌های شهرستان سپیدان، بازدید از گلخانه بلوبری یاسوج  و هم چنین حضور در نمایشگاه آیفارم تهران با حمایت مالی شرکت شهرکهای صنعتی برگزار شده است.

وی برنامه عمل سال اول توسعه خوشه گلخانه های استان را نیز تشریح و عنوان کرد: اخذ غرفه جهت گلخانه‌داران در نمایشگاه گل و گیاه شیراز،تشکیل کنسرسیوم صادارتی،برگزاری دوره‌های آموزشی(آشنایی با صادرات و واردات آشنایی با قوانین کار)
حمایت مالی جهت هوشمند سازی‌، تعدادی از گلخانه‌ها، برگزاری جشنواره گل، خرید مشترک نهادها
حمایت مالی جهت حضور اعضا در نمایشگاه اکسپو دبی
و ارائه خدمات مشاوره و عارضه‌یابی رایگان به گلخانه داران
از جمله برنامه‌های‌ در نظر‌گرفته شده برای سال اول‌ است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا