گیلان

تشکیل لیگ ورزش‌های بومی و سنتی در کشور/ثبت ۸۰ بازی محلی

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، محمد تقی امیری خراسانی ظهر امروز با حضور در جمع اعضای شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان جلسات شورا با ابراز خرسندی از حضور در استان گیلان اظهار کرد: امیدواریم اتفاقات مثبتی طی این مدت رقم بخورد. 

وی با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی در سطح وزارت و مجلس موضوعات متعددی را در دست بررسی دارد، افزود: با رقم خوردن زندگی ماشینی و دیجیتالی بین مردم و ورزش‌های بومی محلی فاصله فراوانی افتاده است و با توجه به اینکه بالغ بر یکهزار بازی و ورزش بومی و محلی در کشور وجود دارد، اما در حال حاضر فقط بالغ بر هشتاد بازی محلی در کشور ثبت ملی شده است. 

امیری خراسانی به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون توجه ویژه به بازی‌های بومی محلی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب طی دیداری که اخیرا با جمعی از ورزشکاران و قهرمانان داشته‌اند به توجه بیشتر و گسترش بازی‌های بومی محلی از جمله چوگان تاکید فراوان داشتند. 

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند در توسعه چنین بازی‌هایی بسیار مثمر ثمر باشد، تصریح کرد: به دنبال ایجاد ایستگاه‌های دائمی بازی‌های بومی محلی در سطح پارک محلات شهرها هستیم و قصد داریم یک روز از هفته را به برگزاری یکی از بازیهای بومی محلی همان خطه اختصاص دهیم. 

امیری خراسانی با اشاره به برگزاری برخی از برنامه‌های ورزشی در محلات توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری‌های کشور بیان کرد: قصد داریم با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری‌های کشور به صورت منظم بازی‌های بومی محلی را در قالب لیگ برگزار کنیم این یکی دیگر از راه‌های توسعه ورزش‌های بومی و محلی است. 

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان فعال در عرصه ورزش تمایل به کسب مدال و شرکت در جشنواره دارند، گفت: در این راستا قصد داریم برای نخستین بار نسبت به تشکیل و برگزاری لیگ ورزش‌های بومی و سنتی در کشور اقدام کنیم.

رشت شهر فعال بازی‌های بومی محلی
رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این دیدار با خیر مقدم به رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی اظهار کرد: امیدواریم طی مدت زمان حضور رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی کشور، اتفاقات خوبی در این حوزه برای استان گیلان و شهر رشت رقم بخورد. 

محمد حسین واثق کارگرنیا با اشاره به اینکه متاسفانه نسبت به برخی از داشته‌های این شهر و استان بی‌توجهی صورت گرفته است، افزود: شهر رشت در حوزه ورزش‌های بومی و محلی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و حفظ داشته‌هایی که از نیاکان در این حوزه به ما به ارث رسیده، یکی از ضروریات است. 

وی به ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی اشاره کرد و گفت: خاستگاه این ورزش در ایران است اما متاسفانه آن گونه که نیاز بود ترویج پیدا نکرده و این در حالی است که این ورزش برگرفته از فرهنگ غنی و روحیات و اداب و سنن مردمان این سرزمین است. 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه برخی از ورزش‌های بومی محلی رشت و گیلان بدون هیچ گونه هزینه قابل توسعه است، افزود: متاسفانه بسیاری از این بازی‌ها به فراموشی سپرده شده است و این واقعا تاسف برانگیز است. 

کارگرنیا با تاکید به حمایت شورا و شهرداری رشت از توسعه ورزش در محلات رشت بالاخص ورزش‌های بومی محلی تصریح کرد: در دیداری که اخیرا با مدیر کل تربیت بدنی گیلان برگزار شد آمادگی شورا و شهرداری رشت را به منظور توسعه ورزش همگانی در سطح پارک‌های محلات رشت اعلام کردیم و قرار بود یک روز از هفته تحت عنوان ورزش و مدیریت شهری در سطح یکی از پارک‌های رشت برگزار شود اما با گذشت بیش از دو هفته از طرح و تایید این موضوع تا کنون این اقدامی توسط هیئت ورزش‌های همگانی انجام نشده است. 

وی با اشاره به گسترش ورزش‌های بومی محلی در رشت گفت: متاسفانه فضا به سمت و سویی می‌رود که توجه جامعه به ورزش بسیار کم رنگ شده و بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی روی آورده‌اند و این مسئله یکی از دلایل اضافه وزن در نسل کوک و نوجوان است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا