اجتماعی

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از یک منظومه ستاره‌ای

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از یک منظومه ستاره‌ای

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امروز سالگرد نخستین تصاویر به اشتراک گذاشته شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب است و ناسا برای جشن گرفتن این نقطه عطف، تصویر فوق‌العاده دیگری از فضا را که توسط وب گرفته شده به اشتراک گذاشته است.

تصویر جدید یک منظومه ستاره‌ای به نام Rho Ophiuchi را نشان می‌دهد، منطقه‌ای شلوغ که در آن ستارگان جدید در میان چرخش‌های غبار و گاز متولد می‌شوند. وب در فاصله ۳۹۰ سال نوری از ما، توانست با استفاده از ابزار NIRCam منطقه را با جزئیات خیره‌کننده‌ای به تصویر بکشد.

تصویر جدید تلسکوپ “جیمز وب” از یک کهکشان مارپیچی

این منطقه از چندین سیستم ستاره‌ای تشکیل شده است که دارای مقادیر زیادی گاز مانند هیدروژن مولکولی است که با رنگ قرمز نشان داده شده است. همانطور که ستارگان در چرخش غبار و گاز شکل می‌گیرند، در پدیده‌ای به نام “باد ستاره‌ای” نور و تشعشع ساطع می‌کنند. این باد، مواد را از اطراف ستاره‌های جوان می‌برد و هم از تشکیل ستاره‌های دیگر بسیار نزدیک جلوگیری کرده و هم غبار و گاز را به شکل‌های متمایز در می‌آورد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ,

باد ستاره‌ای (Stellar wind) به جریانی از گاز که از بخش بالای جو ستاره خارج می‌شود می‌گویند. این باد با جریان فوران دوقطبی که آن را ستارگان جوان به عنوان علامت مشخصه خود تولید می‌کنند متفاوت است، زیرا بادهای ستاره‌ای معمولاً کروی متقارن نیستند.

انفجارهای روشنی از انرژی توسط ستارگان جوان منتشر می شود که جت‌هایی را تشکیل می‌دهند و مواد را از هر دو قطب بیرون می‌اندازند و رگه‌های قرمز هیدروژن مولکولی را در بالا و سمت راست تصویر ایجاد می‌کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا