قزوین

تغییر مداوم قیمت مرغ موجب هیجان خرید شده است/ تشدید نظارت‌ها بر بازار یلدا

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، وجود التهاب در بازار و بی‌ثباتی قیمت کالاها، علی‌الخصوص در کالاهای اساسی، بر نگرانی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی دامن می‌زند. برای مثال طی ماه‌های اخیر بازار مرغ در استان قزوین فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. از گران شدن نهاده‌ها و کمبود مرغ در بازار قزوین تا خروج مرغ از استان و انتقال آن به استان‌های هم‌جوار توسط دلالان و سودجویان، از افزایش قیمت‌های ناگهانی این کالا تا اجرای طرح نظارت هوشمند جهت ممانعت از قاچاق مرغ، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا حوزهٔ مختص این کالا به یکی از معضلات استان تبدیل شود. نکتهٔ جالب توجه در رابطه با مرغ این است که هیچ‌کس مشکلات مربوط به این بخش را گردن نمی‌گیرد. مرغ‌داران مشکلات را بر گردن جهاد کشاورزی و سازمان صمت می‌اندازند و از گرانی نهاده‌ها و دیر رسیدن نهاده‌های دولتی به دست مرغ‌دار گلایه می‌کنند. جهاد کشاورزی عنوان می‌کند مشکلی در حوزهٔ تولید مرغ وجود ندارد و مرغ حتی بیش از نیاز استان تولید می‌شود. صمت نیز اظهار می‌کند به‌درستی در حال انجام وظایف خویش است و بازار را تحت نظارت و کنترل خود دارد. جالب‌تر از این مسائل این است که طی حدود ۲ ماه گذشته مرغ که یک کالای اساسی بوده و قیمت آن توسط ستاد تنظیم بازار مشخص می‌شود، ۳ نرخ را در بازار قزوین به خود دیده است. نخست این‌که حدود ۲ ماه قبل قیمت این کالا از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۹ هزار تومان رسید. شاید یک‌ماه هم از این تغییر قیمت نگذشته بود که مرغ در قزوین مجدداً گران شد و از ۲۹ هزار تومان به ۳۱ هزار تومان رسید. طی روزهای اخیر قیمت مرغ برای سومین بار تغییر یافت و از ۳۱ هزار تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بهتر است ستاد تنظیم بازار جهت کاهش التهاب و هیجان خرید در بازار، یک قیمت را نهایی کرده و در اختیار توزیع‌کنندگان قرار دهد تا هیجانات بازار فروکش کند.

هم‌چنین قیمت هر کیلو ران مرغ ۳۳ الی ۳۴ هزار تومان و قیمت هر کیلو سینهٔ مرغ ۵۵ الی ۵۶ هزار تومان است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ نیز ۴۵ هزار تومان است. هر کیلو گوشت گوساله در بازار قزوین ۱۷۰ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفندی نیز ۱۶۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

شب یلدا و لزوم افزایش نظارت‌ها بر بازار

با نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال یعنی شب یلدا که قزوینی‌ها به آن شب چله می‌گویند، احتمال افزایش قیمت برخی کالاهای پرمصرف در این شب، نظیر میوه و آجیل وجود دارد. هوشنگ محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین در این باره می‌گوید: با افزایش گشت‌های نظارتی و فعال‌تر کردن این گشت‌ها، نظارت بر بازار در این ایام به منظور صیانت از حقوق شهروندان افزایش خواهد یافت. بازرسی از تمام واحدهای مرتبط با نیازهای مردم در شب مانند آجیل و میوه‌فروشی و هم‌چنین مراکز بین راهی در دستور کار قرار دارد و هر روز بالغ بر ۶ تیم به همین منظور در تمام ساعات فعال خواهند بود. در صورت مشاهدهٔ هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، عرضهٔ کالای قاچاق و عدم رعایت مسائل بهداشتی با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

اکنون قیمت برخی از انواع آجیل در بازار قزوین به شرح زیر است: تخمه آفتابگردان ۶۰ الی ۹۰ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۲۷۰ الی ۳۰۰ هزار تومان، آجیل مخلوط معمولی ۱۶۰ الی ۲۰۰ هزار تومان، انجیر خشک در کیفیت‌های مختلف ۶۰ الی ۱۴۰ هزار تومان، توت خشک ۶۰ الی ۱۸۰ هزار تومان، کشمش ۳۵ الی ۶۰ هزار تومان، آلبالو خشک ۴۰ هزار تومان، بادام‌زمینی ۶۰ الی ۱۲۰ هزار تومان، مغز گردو ۲۵۰ هزار تومان، پسته ۲۳۰ الی ۲۸۰ هزار تومان.

قیمت انواع میوه و صیفی‌جات در قزوین

هندوانه و انار از میوه‌های پرمصرف در شب یلدا هستند. اکنون هر کیلو هندوانه در قزوین ۸ هزار تومان و هر کیلو انار ۸ الی ۳۰ هزار تومان است. قیمت انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: موز ۲۶ الی ۲۹ هزار تومان، پرتقال تامسون ۱۲ الی ۱۸ هزار تومان، پرتقال شهسوار ۷ الی ۱۰ هزار تومان، نارنگی ۱۰ الی ۱۸ هزار تومان، لیموشیرین ۱۲ الی ۱۴ هزار تومان، انگور ۱۵ هزار تومان، به ۱۶ الی ۳۵ هزار تومان، کیوی ۸ الی ۲۰ هزار تومان، خیار ۶ الی ۱۱ هزار تومان، سیب ۸ الی ۲۰ هزار تومان، خرمالو ۱۵ الی ۳۰ هزار تومان.

قیمت هر کیلو از انواع صیفی‌جات در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب‌زمینی ۸ الی ۱۲ هزار تومان، پیاز ۶ الی ۱۱ هزار تومان، سیر ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۱۰ الی ۱۷ هزار تومان، قارچ ۴۹ هزار تومان، ترب ۷ هزار تومان، بادمجان ۷ هزار تومان، کدو ۸ الی ۱۰ هزار تومان، نارنج ۶ الی ۸ هزار تومان، فلفل‌شیرین ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۸ الی ۱۰ هزار تومان، هویج ۵ هزار تومان، کاهو ۱۰ هزار تومان، شلغم و لبو ۶ الی ۸ هزار تومان، گل‌کلم ۶ الی ۸ هزار تومان، لوبیاسبز ۱۶ هزار تومان.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، لزوم نظارت جدی‌تر بر بازار و جلوگیری از تخلفات و گران‌فروشی‌ها در حوزهٔ مسائل معیشتی، نیازمند نظارت جدی‌تر بر بازار است. مردم باید نسبت به معیشت خود آسوده‌خاطر باشند و دائم در استرس بی‌ثباتی قیمت کالاهای اساسی نباشند. لازم است دولت سیزدهم تأمل جدی‌تری بر این حوزه داشته باشد و نظارت‌ها بر بازار تشدید شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا