اخبار تکنولوژیعلمی و فناوری

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

در این مقاله به مقایسه چندین روش میزبانی سایت میپردازیم , مقصود از میزبانی وب یا هاستینگ، سرویسی است که در آن سرور یا هاست، فضایی را در اختیار شما قرار می­‌دهد تا بتوانید اطلاعات مورد نظر خود از جمله عکس، فیلم و… را در آن ذخیره ­کنید. به نحوی که کاربران وب­سایت شما از هر نقطه‌ی جهان به راحتی از طریق اینترنت به آن­ها دسترسی داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا بهترین انتخاب برای میزبانی در شرایط مختلف را برسی کنیم.

  • فهرست این مقاله
  • سرور اختصاصی
  • سرور مجازی
  • هاست اشتراکی
  • مزایا و معایب سرور اختصاصی
  • مزایا و معایب سرور مجازی
  • مزایا و معایب هاست اشتراکی
  • مزایا و معایب خدمات ابری
  • میزبانی سرور (خدمات کلولوکیشن)
تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی
تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی به سخت افزار هایی گفته میشوند بصورت اختصاصی برای سرویس دهنده طراحی شده اند و دارای مدل های مختلفی هتسند که مهمترین آنها سرورهای رکمونت , سرور های ایستاده , سرور های رومیزی و ورک استیشن را میتوان نامبرد.

استفاده از سرور اختصاصی برای میزبانی یا مدیریت منابع دارای ابعاد مختلفی میباشد, یکی از این دسته ها میزبانی سایت است که نسبت به سرور مجازی و هاست هزینه بالاتری دارد و قطعا برای سایتهای کوچک و کم بازدید یا شرکتی مناسب نمیباشند زیرا هزینه های بالاتری نسبت به سرور مجازی یا هاست دارند . ناگفته نماند که سرور مجازی و هاست اشتراکی نیز از سرور اختصاصی استفاده میکنند ولی خب بسته به پردازش هزینه بصرفته تری دارند.

بیشتر از dedicate server برای پردازش های سنگین , ارایه سرور مجازی , امور داخلی شرکت ها و سازمان ها و… استفاده میکنند. در این بین سرور اختصاصی ارزان نیز وجود دارد که برای اهداف سبک و متوسط طراحی شده اند .

سرور بیگ بلوباتن نیز یکی از سرویس هایی است که برای میزبانی آن باید از سرور اختصاصی استفاده شود تا از تمام منابع بصورت صحیح استفاده شود. سرور بیگ بلوباتن برای برگزاری وبینار , کلاس درس, جلسات آنلاین و … استفاده میشود.

 

مزایا استفاده از سرور اختصاصی برای میزبانی سایت:

  1. سرعت بالاتر نسبت به سرور مجازی و هاست اشتراکی
  2. مدیریت منابع
  3. استفاده حداکثری از پورت شبکه و منابع
  4. راندمان بالاتر
  5. مناسب برای سایت های پربازدید و پردازشهای سنگین
  6. امکان ارتقا سخت افزار
  7. منابع نرم افزاری بیشتر
  8. امکان مجازی سازی و استفاده حداکثری
  9. بصرفه بودن هزینه نگهداری (کلولوکیشن سرور) نصبت به اجاره منابع.
  10. بالاترین دسترسی برای ایجاد محدودیت و حذف آنها
  11. آیپی اختصاصی
  12. امکان ایجاد چندین ماشین مجازی
  13. بلاک نشدن آیپی ایمیل و خدمات رتبه در گوگل بخاطر فعالیت سایت های مجاور(در این سرویس سایت مجاوری وجود ندارد زیرا صرفا هاست اشتراکی است که ممکن است چند صد سایت را با یک آیپی مدیریت کنند)

معایب استفاده از سرور اختصاصی برای میزبانی سایت:

  1. گران شدن سخت افزار و هزینه خرید بالا
  2. اجاره یونیت (بسته به شرایط دیتاسنترها)
  3. محدودیت در کلو کردن سرور به نسبت جبر جغرافیایی(سایر کشورها)
  4. نیازمند دانش جهت مدیریت و پشتیبانی
سرور مجازی
سرور مجازی

سرور مجازی

 

سرور مجازی برگرفته از منابع سرور های اختصاصی میباشد به گونه ای که با مجازی سازی سرور اختصاصی میتوان نسبت به منابع پردازشی مانند cpu ,ram,hard,network تعداد معینی سرور مجازی ایجاد کرد . نکته ای که وجود دارد در vps منابع آن است که آیا منابع اختصاصی هست یا اشتراکی که منحصرا سرور مجازی vds و vps نامگذاری میشوند که اشاره کننده به سرور مجازی با منابع اشتراکی(vps)و سرور مجازی با منابع اختصاصی (vps) دارد.

علاوه بر نوع اختصاص منابع نکته ای که در سرور مجازی اهمیت دارد نوع فرکانس پردازش است که این مورد مستقیما به نوع رم و پردازشگر سرور اختصاصی مادر را دارد.

سرور های مجازی یک نکته بسیار مهم دارند که استفاده و خرید راحت آنها از سایر نقاط جهان است, مثلا برای استفاده در بایننس ,نیاز به سرور بایننس با آیپی هایی میباشد که تحریم یا محدود نباشند که تهیه سرور مجازی هلند خیلی راحتتر از کلو کردن یک سرور اختصاصی در کشور هلند میباشد.در همین راستا سرور مجازی جز مواردی محسوب میشود که در کشور عزیزمان ایران با توجه به شرکت های ارایه دهنده سرویس های هاست و سرور به تعدد یافت میشود.

یکی از بهترین سایت های خدماتی در ضمینه سرور مجازی و سرور اختصاصی ((فاماسرور)) میباشد که بسته به شرایط حاکم جغرافیایی از لوکیشن های مختلفی امکان ارایه سرور را دارا میباشد که نسبت هزینه های آن با سخت افزار ارایه شده و پشتیبانی مقرون بصرفه میباشد.

 

مزایا استفاده از سرور مجازی برای میزبانی سایت:

  1. هزینه ارزانتر نسب به سرور اختصاصی
  2. نصب و مدیریت مستقیم پنل های مدیریت سایت مثل دایرکت ادمین یا سی پنل
  3. آیپی اختصاصی
  4. رفع راحتتر محدودیت های ایجاد شده نسبت به هاست اشتراکی
  5. هزینه سخت افزار که در این پلن حذف شده است(منوط به بند ۱)
  6. استفاده و خرید آسان از تمامیه کشورها
  7. بلاک نشدن آیپی ایمیل و خدمات رتبه در گوگل بخاطر فعالیت سایت های مجاور(در این سرویس سایت مجاوری وجود ندارد زیرا صرفا هاست اشتراکی است که ممکن است چند صد سایت را با یک آیپی مدیریت کنند)

معایب استفاده از سرور مجازی برای میزبانی سایت:

  1. محدود شدن پردازش(در صورتی که از سرور مجازی اشتراکی استفاده شود)
  2. هزینه بیشتر نسبت به هاست اشتراکی
  3. نیازمند حداقل دانش برای مدیریت آن

 

هاست
هاست

هاست

سرویس هاست پیش نیاز اصلی راه اندازی یک سایت است به گونه ای که اگر هاست نباشد امکان بارگزاری این صفحه نیز وجود نداشته است و شرط اول راه اندازی یک سایت داشتن هاست است. بسته به توضیحاتی که در بالا ارایه شد سایتهایی که کوچک هتسند و بازدید بالایی ندارند نیاز دارند تا از یک سرویس کم هزینه استفاده کنند مثل سایتهای شرکتی که صرفا جنبه معرفی یا خدمات محدودی را ارایه میدهند.

استفاده از هاست اشتراکی مشکلاتی نیز دارد که بسته به اعتبار سایت های ارایه دهنده باید سنجیده انتخاب کنید, مثلا در یک سرور مجازی که یک هاستینگ در حال فروش هاست میباشد ممکن است چند صد سایت میزبانی شود و اگر یکی از این سایتها در گوگل پنالتی شود یا ایمل های فیشینگ و اسپم ارسال کند آیپی سایت متخلف دچار محدودیت ارسال میشود یا در ربته آن تاثیر منفی میگذارد که این چند صد سایت همگی دارای یک آیپی آدرس مشترک میباشند که همه ی آن سایت ها در یک کشتی قرار دارند و در صورت سوراخ شدن بدنه کشتی قطعا تمامیه آنها آسیب میبینند.

 

مزایا استفاده از هاست اشتراکی برای میزبانی:

  1. هزینه ارزان
  2. بدون نیاز به داشتن دانش در صمینه نگهداری سرور و…
  3. خرید آسان و در دسترس
  4. فیچر انتخاب لوکیشن میزبانی داخلی یا خارج از ایران
  5. نسبت مشخص بازدید و امکانات

معایب استفاده از هاست اشتراکی برای میزبانی سایت:

  1. مهمترین آنها وابسته بودن رفتار سایت های دیگر به هاست شما(مثال کشتی)
  2. قدرت ضعیف نسبت به سرور اختصاصی و سرور مجازی
  3. محدودیت های امنیتی ایجاد شده برا استفاده از هاست
  4. محدود بودن بسته های لینوکسی و ویندوزی
  5. محدود شدن فانکشن ها و E-ERROR ها
  6. آیپی اشتراکی
  7. امنیت کمتر بدلیل همجواری با سایت های دیگر
سرور ترید
سرور ترید

 

سرور ترید

با شکل گیری معاملات مجازی و بولد شدن آن در کشور عزیزمان به دلایل تحریم صرافی های اروپایی کاربران آمریکایی , ایرانی و لیست زیادی از کشور ها شامل محدودیت های استفاده از این صرافی ها هتسند که راه حل امن آن استفاده از سرور ترید یا سرور بایننس و یا سرور مجازی هلند میباشد.

استفاده از لوکیشن های مختلفی مانند سرور مجازی فنلاند, هلند, ایتالیا را به کاربران جدید و سرور های آلمان را به کاربران قدیمی بایننس پیشنهاد میکنید .

تمامیه منابع سخت افزاری با بالاترین سرعت فرکانسی از نوع اینتل و ram DDR4 و پرسرعتترین هارد روز NVME میباشند.

 

فاماسرور یکی از شرکت های پیشرو در ارایه سرویس های مقرون بصرفه و با کیفت در بهترین دیتاسنتر های ایران و جهان میباشد, خدمات ایران در دیتاسنتر های : تبیان, افرانت, آسیاتک(آزادگان) و دیتا سنتر های خارجی شامل: هتزنر , لیز وب , رد استیشن , iWeb ,ibm و ovh میباشند.برای مشاوره و پشتیبانی میتوانید با شماره ۶۵۵۳۴۱۳۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و یا از طریق سایت یا ایمل های ما با ما در ارتباط باشید: https://famaserver.com

با آرزوی موفقیت ( فاما سرور)

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا