قم

تقویت اسلامیت و جمهوریت نظام نزدیک شدن به آرمان امام (ره) است

به گزارش برگزیده های ایران از قم، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء در نشست خبری عصر امروز که به‌مناسبت هفتۀ پژوهش و فناوری در این بنیاد برگزار شد، مسالۀ پژوهش و تحقیق را دارای ریشه در ژرف‌نگری و عمق یابی پدیده‌ها و حقایقی که در نظام تکوین وجود دارند دانست و گفت: مسئولیت پژوهشگران ژرف نگری، تحقیق و لایه‌برداری ازحقایق تکوینی است.

وی با تاکید بر کارآمدی و اثربخشی محصول تحقیق در فضای اجتماعی، بنیادی‌ترین لایه‌های جامعه را فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی دانست و افزود: شاید بتوانیم بگوییم یک پژوهش انتزاعی و ذهنی برای محققین خوب و مطلوب باشد اما به هیچ عنوان آن کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

جوادی آملی با انتقاد از کسانی که تحقیق و ژرف نگری را بجای سنت، یک بدعت می‌دانند و به بعضی از نگرش‌های عمیق و ژرف، بها نمی‌دهند، لایه‌برداری، عمق‌یابی و ژرف‌نگری را لازمۀ فعالیت‌های پژوهشی دانست که آثار مثبت و ارزشمندش به جامعه برمی‌گردد و جامعه از آن منتفع می‌شود.

وی اصرار بر اراده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران نسبت به عمق یابی، ژرف نگری و توسعۀ مباحث نظری وجود دارد را وظیفۀ همگان برشمرد و ادامه داد: هر چه پژوهش‌ها عمیق‌تر باشد، لایه‌های زیرینِ حقایق، بهتر کشف می‌شود و کارآمدی آن بهتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی، امانت امام راحل، خون شهدا و فداکاری ملت ایران است، گفت: این میراث بزرگ باید برای جامعه اسلامی بماند. هرمقدار از اسلامیت و جمهوریت کاسته شود، خیانت به امام و خون شهداست و هرچه این دو عنصر تقویت شود، نزدیکتر شدن به اندیشه و آرمان امام است.

وی گسست بین دانشمندان و علمای «علوم اسلامی» و «علوم انسانی» را زمینۀ بروز آسیب‌هایی دانست که آثار سوء آن در جامعه ملاحظه می شود و گفت: تنها راه حل آن این است که حوزه، پژوهش‌های خود را معطوف به علوم‌انسانی انجام دهد تا مثمر ثمر باشد.

*پژوهش موفق حتما باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد

در ادامه این نشست، سید عباس موسوی تبار معاون رسانه بنیاد علوم وحیانی اسرا‌ء دنیای پژوهش را یک سرمایه گذاری عالمانه و پُرسود دانست و گفت: هر کشوری که سرمایه‌گذاریِ پژوهشی داشته باشد، سود زیادی برده است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش و تولید محتوای مفید و سازنده، ضرورت هر جامعه است افزود: هر پژوهشی که مبتنی بر اصل روشنگری و منطبق با نیازهای جامعه باشد، سرانجام آن، جریان‌سازی فرهنگی واجتماعی خواهد بود.

معاون رسانه‌ای بنیاد بین‌المللی اسراء، توجه به نتیجه بخش بودن پژوهش را از ویژگی‌های یک پژوهشگر موفق دانست و گفت: پژوهشی که در کتابخانه‌ها خاک بخورد، پژوهشگر موفقی نداشته است.

وی با بیان اینکه پژوهش موفق، حتما باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد، پژوهشگر موفق را کسی دانست که مسائل و معضلات جامعه و اجتماع را رصد کند و سپس درقالب رسانه آن را مطرح نماید.

موسوی تبار با اشاره به اینکه پژوهش‌هایی که پیوست رسانه‌ای نداشته باشند موفق نیستند، پژوهش و رسانه را دو مقوله مستقل و جدا از هم دانست و گفت: اگر هماهنگی لازم بین پژوهش و رسانه صورت بگیرد، ضریب نفوذ امر پژوهش بالا می‌رود و در نتیجه هر پژوهش، منجر به یک جریان‌سازی و آگاهی بخشی خواهد شد.

معاون رسانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، پژوهش بدون رسانه را همچون پژوهشی در کنج و زاویه کتابخانه‌ها دانست و گفت: هر اثری که تولید و تدوین شد؛ اما به مرحله رسانه نرسید، تاثیر خودش را از دست خواهد داد.

*فعالیت ۱۰۰ پژوهشگر در بنیاد بین المللی اسراء

 وحید احمدی معاون فناوری اطلاعات و رسانۀ بنیاد علوم وحیانی اسراء نیز در این نشست با بیان اینکه جایگاه و نقش فناوری اطلاعات در رسانه و پژوهش، بر کسی پوشیده نیست گفت: ما در بنیاد اسراء سعی کرده‌ایم نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و بر همین اساس، تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌هایی که در بنیاد اسراء صورت می‌گیرد، به کمک فناوری اطلاعات، صحیح‌تر ودقیق‌تر باشد.

وی خروجی فعالیت‌های پژوهشی بنیاد اسراء را یک سیستم نرم افزاری یک‌پارچه معرفی کرد و افزود: سامانۀ جامع مدیریت منابع سازمان، بخش های مختلف بنیاد اسراء اعم از سامانه های اداری – مالی و فعالیت‌های آموزشی را پشتیبانی می‌کند.

معاون فناوری اطلاعات و رسانۀ بنیاد بین‌المللی اسراء با اشاره به تولید نرم افزار «کتابخانۀ جامع اسراء» که شامل تمام آثار حضرت آیت الله‌ العظمی‌ جوادی آملی می‌شود گفت: این نرم افزار اساسا برای پژوهشگران تولید شده و انواع جست وجوهای پیشرفته که مورد نیاز پژوهشگران هست، در آن وجود دارد. 

وی مباحث آموزشی را یکی دیگر از محورهایی که بنیاد اسراء بدان اهتمام دارد معرفی نمود و ابراز امیدواری نمود: آینده ای که برای بنیاد بین‌المللی اسراء پیش‌بینی می‌کنیم، آینده‌ای موثرتر وکاربردی‌تر از قبل، خواهد بود.

احمدی سرمایۀ پژوهشی این بنیاد را، حضور قریب به ۱۰۰ پژوهشگر با ۱۰۷ پروژۀ پژوهشی اعلام کرد و گفت: برخی از پروژه ها گاهی تا چند سال زمان می‌برد تا به محصولی قابل ارائه تبدیل شود.

وی در پایان، سه پروژۀ فاخر «رحیق مختوم»، «شرح حکمت متعالی» و «عقلانیت شهود» را از آثار ماندگار آیت الله جوادی آملی دانست و گفت: «تفسیر تسنیم»، مشهورترین کاری است که در بنیاد بین‌المللی اسراء انجام گرفته و کتاب برگزیدۀ جهان اسلام در سازمان کنفرانس اسلامی آی سیسکو به شمار می رود.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا