کرمان

تلاش برای خروج ریگان از تک‌محصولی/خاک زرخیزی که تشنه همت کشاورزان است

به گزارش برگزیده های ایران از ریگان، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که دارای خاکی حاصلخیز بوده و در گذشته بهترین و باکیفیت‌ترین محصولاتی نظیر حنا، وسمه، کنجد، لیمو شیرین و لیموترش و …روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شد.

خشکسالی‌های پی‌درپی و خشک‌شدن چشمه‌سارها و قنوات موجب شد کشاورزان دیگر دست از این محصولات بکشند و به تک‌محصولی روی آورند.محصولی که همه‌ساله دست‌خوش آفات و بلایای طبیعی است. 

محصولی که از زمان گرده‌افشانی تا مرحله برداشت آن، رنج‌هایی باید کشید تا محصول به ثمر بنشیند و کشاورزان این روزها فقط تمام امیدشان به خرما وابسته شده است.خرمایی که با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌شود که هزینه تولید آن هم نمی‌شود.

اما در اقدامی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دست در زیر خاک فرو برد تا کشاورزان از تک‌محصولی خارج شوند.

این مدیر بومی فصل کشت سیر را به‌صورت الگویی در ۳ هکتار از مزارع شهرستان آغاز کرد و یکی از کشاورزان ریگانی هم با مشاوره کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و مشاوره یکی از سیرکاران شهدادی، کشت سیر را در ریگان شروع کرد.

تغییر الگوی کشت و اشتغالزایی برای ۱۰ نفر

این کشاورز که در زمان آغاز کشت سیر ۱۰ نفر را مشغول به‌کار کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: زمین‌های مستعدی در شهرستان ریگان وجود دارد که نیاز به کشت سایر محصولات دارند و بنده کشت سیر را در ۳ هکتار از مزارع خود آغاز کردم و خوشحالم گامی در جهت محصولات جایگزین خرما برداشته‌ام.

وی عنوان کرد: بنده تا کنون ۱۰ نفر را در زمینه کشت سیر مشغول به‌کار کرده‌ام.

بهزاد پناه دیگر کشاورز ریگانی هم بیان کرد: با کیفیت‌ترین محصولات از زمین‌های شهرستان قابل برداشت است.

پیش‌بینی برداشت ۲۵ تن سیر از هر هکتار/اعطای تسهیلات به کشاورزان

حمید فرامرزی مدیر جهاد کشاورزی  ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظها کرد: کشت سیر به‌صورت الگویی در ۳هکتار از مزارع شهرستان ریگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار ۲۵ تن محصول برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه فصل برداشت سیر اواخر اسفندماه است، افزود: شهرستان ریگان دارای خاک حاصلخیز است که ظرفیت تولید انواع محصولات را دارد.

فرامرزی عنوان کرد: با توجه به فصل کشت گلرنگ تسهیلاتی به متقاضیان در این زمینه پرداخت خواهد شد و تمام تلاش ما در شهرستان خارج‌شدن از تک‌محصولی است.

گزارش از؛ موسی ملائیان

انتهای پیام/۸۰۰۱۴/ب

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا