اردبیل

تلالو زیبایی معماری و تاریخ در حمام شیخ اردبیل

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، حمام حاج شیخ واقع در میدان عالی‌قاپو شهر اردبیل بوده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که قدمت این حمام تاریخی مربوط به اواخر دوره صفویه بوده و این حمام به دلیل متعلق بودن به «حاج شیخ» به این نام معروف شده است و این حمام هم‌اکنون به عنوان موزه صنایع دستی استفاده می‌شود.

 

ورودی بنا از طریق یک هشتی زیبا پوشش گنبدی مدور است و غرفه‌های اطراف آن با طاق‌های جناغی مسقف شده است؛ این بخش نقاشی‌های زیبایی داشته که بخش عمده آن‌ها در سفیدکاری‌ها، از بین رفته و تنها قسمتی از نقوش گل و بوته و اسلیمی ساده باقی‌مانده است.

 

بخش اصلی حمام ۲ شاه‌نشین بزرگ متقابل و ۲ نیم‌گنبد کوچک دارد که به خزینه آب گرم و در ورودی منتهی می‌شود و گنبد اصلی مرتفع بوده و بر ستون‌ها و طاق‌های کناری تکیه زده است.

 

داخل حمام شیخ، ۲ شاه‌نشین بزرگ متقابل و ۲ نیم‌گنبد کوچک وجود داشته و گنبد اصلی بلند و با آویزهای گسترده بر طاق‌نماها و نیم‌ستون‌های مربع تکیه دارد. خزینه حمام شیخ به‌صورت یک اتاقچه بوده و به جای دراز دیواری استفاده شده بود، به کاربران اجازه می‌داد تا با سطل، آب مصرفی خود را از آن‌جا بردارند که بعدا با تغییر کاربری دیوار نیمه‌کاره نیز تبدیل به در شد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا