سلامت

تمایل ورود به برخی رشته‌های تخصصی پزشکی کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، محمد رئیس زاده روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل جدید و پیشین نظام پزشکی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: افزایش پذیرش ظرفیت پزشکی راهگشا نیست بلکه در حال حاضر با وجود بسترهای افزایش یافته تخصصی پزشکی، بسیاری از پزشکان عمومی تمایل به ادامه تحصیل در رشته های تخصصی و فوق تخصصی ندارند و آیین نامه ها و طرح های ناپخته روح و روان جامعه پزشکی را دچار مشکل می کند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی از ابتدا یکی از ارزشمندترین و مهم ترین جوامع کشور بوده و تقدیر از این جامعه ارزشمند از ضروریات است، تصریح کرد: علی رغم مشکلات موجود، جامعه پزشکی همواره در جهت سلامت مردم گام بر می دارند.

رییس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: کیفیت خدمات رسانی درمانی پزشکان ما در بالاترین جایگاه خود قرار دارد به شکلی که در هیچ یک از موارد تشخیصی و درمانی نیازی به اعزام هموطنانمان به خارج از کشور نداریم و حتی سالانه شاهد مراجعه بیماران از سایر کشورها برای دریافت خدمات درمانی، به کشورمان هستیم.

وی افزود: از زمان جنگ شاهد تلاش بی سابقه و بی وقفه پزشکان و متخصصان در سخت ترین شرایط ممکن بودیم .
رییس زاده تصریح کرد: همچنین در این روزهای سخت کرونایی نیز شاهد بودیم که بهترین و برترین متخصصان کشور همه تلاش خود را در مدیریت این بحران به کار گرفتند و تعداد زیادی جان خود را از دست دادند.

در ادامه این مراسم محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، گفت:آمار درخواست گود استندینگ از سازمان نظام پزشکی به منظور مهاجرت آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای پاک کردن صورت مسئله باید بیان شود و برای آن چاره اندیشید.
وی افزود: به شرط نگرش علمی و داشتن گوش شنوا برای نصایح مصلحان و با کمی سعه صدر چاره مناسب و راهکار حفظ این سرمایه های گرانقدر ملت وجود دارد.
ظفرقندی گفت:حضور ارزشمند جامعه پزشکی و پرستاری با دو بال علم و اخلاق در خدمت مردم ایران همیشه در همه بحران ها از گذشته های دور و دوران دفاع مقدس بی‌نظیر بوده است.
وی افزود: امروز هم در عرصه همه‌گیری کرونا شرافت و خدمت جلوه داده اند و قابل تقدیر و تعظیم است.
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور گفت: دو اثر و یادگار دوره گذشته سازمان نظام پزشکی یکی پرداختن به مقوله مهم اخلاق حرفه‌ای در نظر و عمل در تدوین آیین نامه، کتاب و مصوبات و در اجرا و سازماندهی و رعایت اخلاق پزشکی توسط همکاران و دیگری ثبت خدمات ماندگار جامعه پزشکی در عرصه و بحران کرونا با استعانت از هنر و ادب در قاب ده جلد اثر فاخر بوده است.
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: وظیفه قانونی و مهم سازمان نظام پزشکی حمایت و صیانت از حرفه مندان در مقابل مشکلات و کاستی های بیرونی و مراقبت و تاکید بر رعایت اخلاق در درون حرفه است.
او ادامه داد: اصلاح امور سلامت در شرایط امروز ایران به سامانه، سه ضلع متصل و مرتبط با ساختار صحیح، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی استوار است. اصلاح ساختار، با نظام ارجاع و سامانه الکترونیک میسر نمی‌شود در اقتصاد سلامت تقویت و تعمیق بیمه ها محاسبه و پرداخت هزینه تمام شده و واقعی خدمات و کاهش پرداخت مردم چاره کار است و امروز بحث مشکلات نیروی انسانی معضل اصلی و دغدغه دلسوزان پزشکی کشور است که از آغاز راه تا سرانجام مسیر با چالش‌های متعددی روبرو است.
وی تصریح کرد: سختی‌های راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و تعهدات گوناگون و متعدد قانونی و غیر قانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را در پزشکی افزایش می دهد .
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همراهی رئیس جدید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی برطرف شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا