Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
تناسب پزشکان متخصص و جمعیت کشور کمتر از عراق و سوریه/ افزایش شدید نیاز به خدمات پزشکی و توریسم سلامت - خبرگزاری برگزیده های ایران
اجتماعی

تناسب پزشکان متخصص و جمعیت کشور کمتر از عراق و سوریه/ افزایش شدید نیاز به خدمات پزشکی و توریسم سلامت

به گزارش خبرنگار سلامت برگزیده های ایران، در حال حاضر در ایران سرانه پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت ۷/۱۱ است. در بسیاری از کشورها این عدد بیش از ۲۰ بوده و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عموماً بین ۳۰ تا ۵۰ است. ایران ازنظر سرانه پزشک نه‌تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه دارد بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، به شکلی که ایران رتبه بیست از بیست‌وپنج در بین کشورهای منطقه را دارد و در جایگاه پایین‌تری نسبت به کشورهایی همچون عربستان، ترکیه، تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان قرار دارد.

از طرف دیگر شاخص دسترسی به پزشک متخصص نیز در ایران وضعیت بسیار اسف باری را دارد و سرانه پزشک متخصص در ایران ۹/۵ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت است که این آمار برای کشورهای اروپایی عمدتاً بالای ۲۰ و حتی ۳۰ است. ایران در بین کشورهای منطقه نیز وضعیت خوبی در سرانه پزشک متخصص ندارد. این مسئله باعث ایجاد بازار انحصاری در ارائه خدمات تخصصی و به طبع آن افزایش هزینه‌ خدمات، کاهش کیفیت خدمات، صف طولانی انتظار و مفاسدی همچون دریافت خارج از تعرفه (زیرمیزی) شده است. از همین رو یکی از اصلی‌ترین وعده‌های آقای رئیسی اصلاح این روند و افزایش ظرفیت پزشکی برای محرومیت‌زدایی در دسترسی به پزشک متخصص در مناطق محروم بوده است. در این راستا نیز با دکتر ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون داخلی کشور در گفتگو با فارس با اشاره به کمبود شدید پزشک عمومی و متخصص طبق شاخص‌های استاندارد جهانی گفت: تناسب پزشکان متخصص و جمعیت کشور ما به اندازه کشورهای عقب افتاده آسیا است و حتی کمتر از کشورهایی مثل سوریه و عراق … است و وقوع بیماری کرونا نیز این کمبود را بیش از پیش عیان کرد. متاسفانه عامل اصلی این عقب افتادگی نیز تعارض منافع است که مسئولین وزارت بهداشت که عموما پزشک نیز هستند، برای حفظ جایگاه انحصاری خود اجازه‌ی توسعه‌ی رشته‌های پزشکی را علی‌رغم وجود استعداد‌های فوق العاده عالی در کشور نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌هایی که سمت معاونت گسترش رشته‌های پزشکی را داشتند؛ ظرفیت پذیرش نیروی متخصص را از ۳۴۰۰ نفر پزشک در سال به ۲۰۰۰ نفر رساند. متاسفانه کمبود این نیروهای ماهر در مواقعی مثل کرونا مشهود و علنی است.کمبود کادر متخصص در نهایت باعث خستگی این نیروها و بالا رفتن آمار مرگ و میر بیماران می‌شود.

ابوترابی افزود: بهترین راه این است که جلوی انحصاری شدن پزشکی چه در حوزه تخصص، چه در حوزه پزشک عمومی گرفته شود و اجازه‌ی آموزش نیروهای متخصص را هم به لحاظ استعداد فوق العاده دانشجوهای پزشکی, به دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های آزاد با کادر علمی فوق العاده و متبحر را بدهند تا شاهد افزایش ظرفیت پزشکی باشیم. بیماری‌های مانند کرونا، پیری جمعیت، افزایش شدید نیاز به خدمات پزشکی و توریسم سلامت مهم‌ترین دلایل افزایش ظرفیت پزشکی کشور است که با توجه به رویکرد ضدانحصاری دولت سیزدهم، باید از این دولت، افزایش جدی ظرفیت‌های پزشکی و رفع محرومیت دسترسی به پزشک را انتظار داشت.

ایشان در پایان تاکید کردند: یکی از بزرگترین دلایل بوجود آمدن مافیای پزشکی تجمیع کارگروه آموزش و پرورش نیروی انسانی با معقوله ی بهداشت و درمان در یک وزارتخانه است که باعث تعارض منافع با یکدیگر می شود و نتیجه اش هم انحصار در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا