اخبار روز

تنش بین دموکرات‌ها و دولت نتانیاهو/ روابط آمریکا و اسرائیل متشنج شد

تنش بین دموکرات‌ها و دولت نتانیاهو/ روابط آمریکا و اسرائیل متشنج شد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، تنش در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت رژیم صهیونیستی با ریاست بنیامین نتانیاهو در پرونده‌هایی از جمله برنامه‌های دولت نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی و تلاش‌ها برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اختلاف دارند.

این روزنامه در مقاله‌ای از هنری اولسن، نویسنده نوشت: تنش در روابط تل آویو و واشنگتن صرفا اختلافات سیاسی نیست. اختلافات ایدئولوژیک هم میان دموکرات‌های آمریکایی و دولت راست‌گرای اسرائیل رو به افزایش است و این مسئله ائتلاف دو طرف را تغییر خواهد داد. در آغاز، اسرائیل تحت سیطره چپ گرایان بود اما با مهاجرت یهودیان شرقی از شمال آفریقا و خاورمیانه این مسئله تغییر کرد و حزب لیکود از راست‌گرایان سال ۱۹۷۷ پیروز شد.

این روزنامه به نقش تغییرات جمعیتی در پیشبرد سیاست رژیم صهیونیستی به سمت راست‌گرایان اشاره و اعلام کرد که راست‌گرایان دینی حتما در انتخابات آتی تأثیر خواهند گذاشت.

دان بن دافید، شخصیت آکادمیک اسرائیلی اعلام کرد: این افزایش حتمی است. رأی دهندگان “حریدیم” (ارتودکس و تندرو) با میانگین بالا حاضر خواهند شد و همگی به احزاب حریدیم رأی خواهند داد. این حقایق نشان می‌دهد سیاستی که دموکرات‌ها در واشنگتن آن را ترجیح می‌دهند و دولت‌های چپ گرای میانه آن را تضمین می‌کنند دیگر ممکن نیست. رأی دهندگان راست‌گرا خواهان امتیازهای ویژه‌ای برای ساکنان مذهبی افراطی هستند که از جمله آن معافیت از خدمت نظامی برای یهودیان افراطی اسرائیلی و کمک‌ها به اقلیت حریدیم است.

به گفته واشنگتن پست این فشارها وخیم‌تر خواهد شد چراکه راست‌گرایان خواهان سیطره کامل بر کرانه باختری و سیاستی شدید علیه ایران هستند. نتانیاهو در نهایت مجبور خواهد بود این سیاست را ترک کند اما این فشارهای سیاسی باعث تنش با آمریکا می‌شود. دولت‌های جمهوری‌خواه در واشنگتن مشکلی با این مسئله ندارند اما دولت‌های دموکرات از این مسئله ناخرسند هستند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا