اجتماعی

تنفس هوای سالم در تهران نیازمند از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده است

تنفس هوای سالم در تهران نیازمند از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده است

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، علیرضا مزینانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: محیط زیست استان تهران نزدیک ۴۷ درصد از وسعت سرزمینی‌اش مناطق حفاظت شده است. در تهران هم پارک ملی، هم پناهگاه حیات وحش وهم منطقه حفاظت شده و اثر ملی طبیعی داریم.

وی ادامه داد: در شمال تهران که حوزه‌های محیط زیست است، حوضه‌های آبریز ماست که آب پشت سدهای ما در لار، لتیان، ماملو و سد کرج است. به نوعی محیط‌بانان ما در محیط زیست تهران از آبی که پشت این سدها می‌آید و آب شرب ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر را تأمین می‌کند، حفاظت می‌کند.

تکلیف پلیس برای کنترل موتورسیکلت‌های فرسوده پایتخت

مدیرکل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: اگر بخواهیم چالش‌ها را تقسیم‌بندی کنیم، ما در ۶ ماه اول گرفتار سایر مشکلات و در نیمه دوم سال درگیر آلودگی هوا هستیم. به همین دلیل از ابتدای سال ۱۴۰۲ سراغ پویش‌های محیط زیستی رفتیم که از روز زمین پاک در ۷ اردیبهشت این پویش‌ها شروع شد. شروع ما از روز ۷ اردیبهشت بود که از منشا رودخانه جاجرود یعنی از شمشک و دیزین شروع کرده و بستر رودخانه جاجرود را تا سد ماملو از زباله پاکسازی کردیم.

مزینانی ادامه داد:‌ در حاشیه این رودخانه و اطراف سد تنها ۱۰۰ تن بطری و پلاستیک جمع‌آوری شد. متولی پاکسازی مرتب این آلودگی‌ها دهداری‌ها و شهرداری‌ها هستند اما ما هم این پویش‌ها را در همه شهرستان‌های تهران ازجمله ملارد، شهریار، رباط کریم و… ادامه دادیم . پنجشنبه‌های بدون زباله را گذاشتیم و این پویش با استقبال مردم روبه‌رو شده است.

وی بیان کرد: در کل دنیا ۲۵ درصد از اراضی به عنوان مناطق حفاظت شده حفظ می‌شود تا پتانسیلی برای آیندگان باشد. در کشور ما ۱۳ تا ۱۷ درصد حفاظت می‌شود و به طور ویژه در تهران که حجم صنایع و جمعیت بسیار بالاتر از توان اکولوژی استان است، حفاظت از مناطق اهمیت زیادی دارد. در این زمینه دولت سیزدهم کمک زیادی به محیط زیست کرد و اکنون قرار است در شورایعالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور، حد و حدود و سقف توسعه صنایع و مسکن در استان تهران مشخص شود تا بیشتر از توان استان،‌بر آن بارگذاری نشود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: در استان تهران ۳۵ هزار صنف، ۱۷ هزار صنعت و ۳۸ لکه صنعتی داریم که مصوبه هیئت دولت در خرداد ماه تأکید کرده است که همه آنها باید ساماندهی شود.

مزینانی با اشاره به بارگذاری بیش از توان تهران تصریح کرد: جمعیت استان بسیار زیاد است و این جمعیت استقرار بیش از حد صنایع و تردد میلیون خودروها و موتورسیکلت‌ها را به همراه داشته که باعث آلودگی هوا شده است. وظایفی در قانون هوای پاک برای دستگاه‌ها مشخص شده است و اگر در چهارچوب این قانون پیش برویم مشکل آلودگی هوا تا حدود زیادی حل خواهد شد.

وی با اشاره به حجم آلودگی تولیدی توسط منابع متحرک گفـت: لازم است که خودرو، اتوبوس، موتورسیکلت و تاکسی‌ها پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج شوند. این کار نیاز به تأمین مالی دارد چرا که مردم برای تعویض خودرو و یا موتورسیکلت آلاینده خود نیاز به کمک مالی دارند. استفاده از وسایل حمل و نقل برقی نیز می‌تواند در کلان‌شهرها بسیار مؤثر باشد. سقف پتانسیل اتمسفری تهران پر شده و بیشتر از آن مشکل ساز شده است. ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو تهران نیز باید به نسبت جمعیت تهران توسعه پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: ۱۴۰ محیط‌بان ما در ۳۰  پاسگاه مستقر هستند و در واقع نخستین سنسورهای هشدار آلودگی خاک، آب،‌ هوا و…و هستند. زحمت محیط‌بانان عزیز ما بسیار زیاد است و به همین دلیل از مردم می‌خواهم که در هنگام حضور در عرصه‌های طبیعی درخصوص پسماند، آلودگی، روشن کردن آتش و… بسیار دقت کنند تا به محیط زیست کشورمان آسیبی وارد نشود و زحمت محیط‌بانان نیز زیادتر از این نشود.

مزینانی اضافه کرد: ما از حضور مردم در مناطق استقبال می‌کنیم اما به شرطی که همراه با رعایت قوانین و متناسب با توان مناطق حفاظت شده باشد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا