علمی و فناوری

تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از این حشره در دنیا وجود دارد!/ عکس

تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از این حشره در دنیا وجود دارد!/ عکس

«خرچنگ درختی» یکی از نادرترین حشرات روی زمین است که تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از آن‌ها در طبیعت باقی مانده. این حشره به مدت ۸۰ سال گمان می‌شد منقرض شده‌، اما دوباره به حیات خود ادامه داد. زیستگاه آن جزیره لرد هاوو (Lord Howe) و هرم بال (Ball’s Pyramid) در استرالیا است. اکنون این حشره برای بازدید عموم در باغ وحش سن دیگو آمریکا به نمایش گذاشته شده است.

براساس گزارشی تازه، در هرم بال تنها یک گونه گیاه است که این حشره می‌تواند بخورد؛ این گیاه نیز توسط یک تاک مهاجم روبه‌نابودی است. در کل هرم بال که مستعد رویدادهای آب‌وهوایی فاجعه‌بار و رانش زمین است، مکان امنی برای گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند خرچنگ درختی نیست. بنابراین دانشمندان از این نوع حشرات در چندین باغ وحش در سرتاسر جهان نگهداری می‌کنند. حالا هم باغ وحش سن دیگو نیز میزبان این حشره برای بازدید عموم است.

حشره‌شناس باغ وحش سن دیگو توضیح می‌دهد که بازدید از این گونه‌های نادر و نمادین، راهی عالی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به حیوانات کمتر شناخته‌شده‌ است. وجود این موجودات برای زمین بسیار مهم است؛ بی‌مهرگان از بسیاری جهات مانند گرده‌افشانی زندگی را برای همه ما ممکن می‌کنند.

تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از این حشره در دنیا وجود دارد!/ عکس

خرچنگ درختی، یکی از نادرترین حشرات روی زمین

در سال ۱۹۱۸ خرچنگ درختی مورد هجوم موش‌های جزیره لرد هاوو قرار گرفتند. این موش‌ها همچنین گونه‌های بومی دیگر را می‌خوردند و باعث انقراض پنج پرنده، دو گیاه و ۱۲ بی‌مهرگان دیگر شدند. از سال ۱۹۲۰ این حشره دیگر در این جزیره دیده نشد؛ اما آن‌ها در ۲۳ کیلومتری لرد هاوو، در جزیره آتش‌فشانی هرم بال مستقر شده بودند.

این شاهکار باورنکردنی بقا، به‌رغم تعداد بسیار کم خرچنگ‌های درختی در چنین مکان متروکی، احتمالاً به دلیل توانایی جنس ماده این حشرات در تولیدمثل از طریق بکرزایی به حیات ادامه داده است. محققان درباره خطر انقراض این حشرات مردد بودند و در سال ۲۰۰۳ یک تیم نجات، چهار خرچنگ درختی را برای شروع یک برنامه تولیدمثل از این جزیره بیرون آوردند.

  • بیشتر بخوانید:

  • دهانه عظیم بر روی زمین چه رازی با خود دارد؟/ عکس

  • یک میلیون کیلومتر مربع به مساحت آمریکا اضافه شد

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا