اقتصادی

تنور داغ نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان/ کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را ثبت کردند؟

تنور داغ نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان/ کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را ثبت کردند؟

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش آماری خود، چکیده نتایج جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار مربوط به تابستان ۱۴۰۲ را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بررسی این گزارش حاکی از آن است که در سه ماهه دوم سال جاری، نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش ۰.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین همگام با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری در کشور در مقایسه با تابستان سال گذشته یک درصد افت کرده و به ۷.۹ درصد رسیده است.

البته نرخ بیکاری در استان‌ها، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند. طوری که در پایان شهریورماه امسال، استان سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری ۱۲.۵ درصدی، بیشترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده و استان‌های آذربایجان غربی و خراسان شمالی با ثبت رقم ۵.۱ درصدی، کمترین نرخ بیکاری را دارا هستند.

آمار نرخ بیکاری شهریورماه 1402 به تفکیک استان

آمار نرخ بیکاری شهریورماه ۱۴۰۲ به تفکیک استان

جمعیت فعال کشور به ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر رسید

بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در تابستان امسال، تعداد کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش از آن معادل ۶۴ میلیون و ۴۵۷ هزار نفر بوده که ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر، جمعیت فعال محسوب می‌شدند. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی که نشان می‌دهد چه میزان از جمعیت در سن کار، از نظر اقتصادی فعال هستند، به ۴۱.۶ درصد رسیده است. این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱ درصد بوده است.

از سوی دیگر، از میان همه افراد ۱۵ سال به بالا که از نظر اقتصادی فعال به شمار می‌روند، دو میلیون و ۱۱۶ هزار نفر بیکار بوده‌اند. به این ترتیب نرخ بیکاری در کل کشور با کاهش یک درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۷.۹ درصد رسیده است.

کدام استان‌ها بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را ثبت کردند؟

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی کشور به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که در پایان تابستان امسال، سه استان زنجان، اردبیل و مازندران با ثبت ارقام به ترتیب ۵۱.۵ درصد، ۴۷.۶ درصد و ۴۶ درصدی، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر اما کمترین نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲.۵ درصد، ایلام با ۳۳.۱ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۴.۸ درصد به ثبت رسیده است.

بیشترین نرخ بیکاری به سیستان و بلوچستان رسید

داده‌های مرکز آمار در بخش نرخ بیکاری نیز حاکی از آن است که ۱۲ استان، نرخ بیکاری بیشتری از کل کشور داشته‌اند. در این میان، بیشترین نرخ بیکاری در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۲.۵ درصد، هرمزگان با ۱۱.۵ درصد و لرستان با ۱۱.۱ درصد رقم خورده است.

کمترین آمار بیکاری نیز به دو استان آذربایجان غربی و خراسان شمالی با ۵.۱ درصد و همچنین زنجان با ۶.۲ درصد اختصاص یافته است.

۲۱۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا