Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
تهدید جدی سیلاب برای شهر کرمان/ جانمایی استقرار تیم‌های اضطراری در ۷۱ شهر استان - خبرگزاری برگزیده های ایران
کرمان

تهدید جدی سیلاب برای شهر کرمان/ جانمایی استقرار تیم‌های اضطراری در ۷۱ شهر استان

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، تورج جدیدی مدیرکل هواشناسی استان کرمان عصر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: میانگین بارش سال زراعی جاری استان  تا کنون ۹.۳ میلیمتر ثبت شده که در مدت مشابه سال قبل و بلندمدت به ترتیب ۲۵ و ۲۶ میلیمتر بوده است.

وی عنوان کرد:  میزان بارندگی  در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۳ درصد و نسبت به آمار بلند مدت ۶۴ درصد کاهش یافته است.

جدیدی بیان داشت: تا امروز در بین ایستگاه‌های استان بیشترین بارش در شهرستان کوهبنان ۱۹.۶ میلیمتر و کمترین آن فهرج و ریگان تقریبا بارندگی نداشته‌ایم و در شهر کرمان ۱۰.۸ بارندگی ثبت شده که حدود ۱۴ میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل و نسبت به بلندمدت مشابه ۸ میلیمتر کاهش بارندگی داریم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان تا امروز حدودا ۶.۸ درصد از بارش یکسال آب زراعی را دریافت کرده است، تاکید کرد: متاسفانه تا پایان بهمن حدود ۸۹ درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی‌های خفیف و شدید قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه دمای استان ۰.۹ درجه در ماه جاری نسبت به آبان‌ماه کاهش داشته است، تصریح کرد: این سامانه بارشی که وارد استان می‌شود یک سیستم سودانی است که در منطقه شکل گرفته و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

جدیدی گفت: این سامانه بسیار فعالی است و از اواخر امروز در استان بارندگی‌ها شروع خواهد شد و پیک بارش‌ها  در استان در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق  استان بارندگی از ۱۰۰ میلیمتر بیشتر خواهد بود، افزود: بیشترین حجم بارش تجمعی در جنوب استان حدود ۱۱۰ میلیمتر و بیشترین حجم بارش تجمعی در غرب استان بین ۶۰ تا ۷۰ میلیمتر و برای شمال استان ۲۰ تا ۳۵ است.

جدیدی خاطر نشان کرد: بارندگی‌های این سامانه به‌صورت متناوب خواهد بود.

در ادامه این جلسه مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان با جمعیت بالای ۷۰۰هزار نفر در مقابل مخاطرات طبیعی از موقعیت خوبی برخوردار نیست.

وی عنوان کرد: از حدود ۵۲ حادثه طبیعی و انسان‌ساختی که در استان شناسایی شده، بر اساس سند آمادگی، پاسخ و کاهش خطر حوادث و سوانح، حدود ۱۴ الی ۱۵ مورد از این حوادث در شهر کرمان احتمال وقوع آنها بسیار زیاد است.

سعیدی بیان کرد: ناپایداری زمین، فرونشست، فروچاله، زلزله، سیلاب، آبکرفتگی معابر و طغیان آبراه‌های اطراف شهر کرمان، نگهداری مواد صنعتی، ناایمن بودن ساختمان‌های بلند، ازدحام جمعیت، آتش‌سوزی، یخبندان و …مهم‌ترین بلایای طبیعی‌ست که شهر کرمان را تهدید می‌کنند.

وی گفت: شهر کرمان از طرف  رودخانه‌ها و سیلاب‌هایی که از ارتفاعات جاری می‌شوند و بارش‌های خود شهر به‌شدت مورد تهدید و آسیب و قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان متذکر شد: ۱۷۶۵هکتار مساحت بافت فرسوده  شهر کرمان است.

 در ادامه دکتر حمیدرضا  رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: شهر کرمان جزو شهرهایی است که براساس راهنمایی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان طراحی شده در حال حاضر فاقد جانمایی محل استقرار تیم‌های اضطراری است.

وی گفت: تقریبا هیچ‌کدام از دستگاه‌ها در قالب یک برنامه مدون که بعد از اینکه حادثه‌ای رخ داد، نسبت به اینکه کدام دستگاه در چه منطقه‌ای مستقر شود، محل استقرار آنها هنوز مشخص نشده است.

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در ۷۱ شهر مهم استان جانمایی محل استقرار تیم‌های اضطراری در زمان حادثه را انجام داده‌ایم، بیان کرد: همکاران ما با همکاری مدیران در ستاد بحران شهرستان‌ها در قالب یک تفاهم‌نامه این کار را انجام و جانمایی را مشخص کرده‌اند، اما در شهر کرمان این چالش همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: بر اساس سناریوهایی که  تعریف شده اگر در شهر کرمان به‌عنوان مثال گسل قطعه هشت کوهبنان فعال و زلزله‌ای رخ دهد، حدود ۲۴ هزار نفر مصدوم نیازمند خدمات بیمارستانی  خواهند بود و محل‌هایی برای استقرار تیم‌های اعزامی از استان‌های دیگر در شهر کرمان در چنین مواقعی نداریم و این مساله به یک معضل در زمان بحران تبدیل خواهد شد و باید در این زمینه کاری انجام شود.

وی ابراز داشت: براساس مطالعات انجام شده راه‌های دسترسی را در شهر کرمان شبیه‌سازی کردیم که در اثر ازدحام جمعیت در زمان بحران با چه چالشی مواجه و روبه‌رو خواهیم شد.

رشیدی نژاد ادامه داد: ۱۳ نقطه براساس داده‌های مورد نیاز در شهر کرمان تعیین شدند و درخواست داریم در زمان بحران بیمارستان‌های سیار ما در این ۱۳ نقطه مستقر شوند.

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز اظهار داشت: میزان بارش‌ها را در هر منطقه به‌صورت‌ دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد، بنابراین مسئولان بحران برای بدترین سناریو برنامه‌ریزی کنند اما نباید وحشت و نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد هرچند هشدارهای ق قانون همه تجهیزات در اختیار رئیس ستاد بحران قرار می گیرد و امکانات را  باید در زمان بحران بسیج کنید.

زینی‌وند افزود: اگر بحران در حد توان کنترل فرماندار یک شهرستان نباشد از امکانات و ظرفیت‌های شهرستان‌های دیگر برای امداد استفاده کنند. 

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: از امروز تا سه شنبه ۱۴ دی‌ماه اعضای ستاد بحران سراسر استان حق خروج از محل ماموریت‌شان را ندارند.

وی ادامه داد: بارندگی‌هایی در سطح  استان همراه با ورود زوار برای مراسم سالگرد حاج‌قاسم داشتیم و باید راهداری و پلیس راه به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا