مرکزی

تهیه ۷۱۴ مدخل در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک غلامرضا کریمی بعد از ظهر امروز در آیین کارگاه یک‌روزه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی با حضور فرماندهان سپاه شهرستان‌ها و پیشکسوتان دفاع مقدس اظهار کرد: دایره المعارف عنوان کشوری دانشنامه دفاع مقدس است که در سطح استان‌ها دنبال می‌شود و در این خصوص مقام معظم رهبری یک دایره المعارف مرجع، محکم، قوی، مستند و بی‌تعارف مطالبه کردند و تأکید بر تولید متن فاخر نیز دارند که این نکات مورد توجه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی قرار گرفته است.

وی افزود: علمی‌ترین تولید در حوزه دفاع مقدس دانشنامه است و برای اولین بار در استان مرکزی انجام می‌شود و به جهت کامل بودن آن می‌تواند به عنوان یک مرجع کامل صدها سال مورد استفاده قرار گیرد و روال دانشنامه این است که همه موضوعات با اسناد و به شکل مستند آورده می‌شود که بدین جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: تبیین تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در طول جنگ تحمیلی، انتقال دانش و تجربیات مربوط به دفاع مقدس به نسل‌های آینده و فعلی، جلوگیری از تحریف و فراموشی حقایق و تاریخ دفاع مقدس، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی علمی و مستند در خصوص کلیه مسائل دفاع مقدس برای عموم جامعه، دستیابی اندیشمندان، محققان و نویسندگان به منابع مستند، جامع و معتبر در حوزه دفاع مقدس و توانمندسازی و تربیت پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس از جمله اهداف تهیه دانشنامه دفاع مقدس است.

کریمی تأکید کرد: عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس راهبرد مهم دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی است و با توجه به اهمیت این راهبرد مهم نیاز به مشارکت و هم‌افزایی کلیه ارکان استان هستیم.

وی مدخل گزینی، تشکیل پرونده علمی، تدوین مقاله و چاپ و انتشار را چهار گام مهم دانشنامه خواند و گفت: مداخل در حوزه‌های شهدا و اشخاص، فرهنگی و اجتماعی و نظامی و جغرافیا تهیه می‌شوند و مداخل به موضوعات با اهمیتی گفته می‌شود که می‌توان برای آن توضیحاتی همراه با اسناد معتبر آورد و سلیقه‌ای نیست و طبق دستورالعمل مشخص جمع‌آوری می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی افزود: در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی تاکنون ۷۱۴ مدخل تهیه شده که ۳۹۱ مدخل در حوزه شهدا و اشخاص، ۲۱ مدخل حوزه فرهنگی، ۱۲۵ مدخل حوزه اجتماعی، ۷۳ مدخل نظامی، ۱۲ مدخل در حوزه جغرافیا و مابقی در سایر موضوعات مرتبط شناسایی شده است.

کریمی ادامه داد: در جریان تهیه مقالات به بیش از ۲۷ موضوع پرداخته می‌شود که در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس ۲۰۳ مقاله علمی تهیه شده که ۱۵۳ مقاله در حوزه شهدا و اشخاص، ۳۳ مقاله در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ۱۷ مقاله در حوزه جغرافیا و نظامی شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به پرداختن در هر موضوعی که مرتبط با دفاع مقدس است در دانشنامه پرداخته می‌شود جمع‌آوری پرونده‌های علمی در دستور کار قرار گرفته که ۵۲۳ پرونده علمی جمع‌آوری شده و ۲۶۸ پرونده در حوزه شهدا و اشخاص، ۱۲۰ پرونده در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ۱۳۵ پرونده در حوزه جغرافیا و نظامی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی بیان کرد: بیش از ۵ سال از فعالیت در تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی می‌گذرد و اقدامات گسترده‌ای به برکت کنگره شهدای استان مرکزی انجام شد و امیدواریم با هم‌افزایی و مشارکت همه‌جانبه بتوانیم تا پایان سال جاری جلد اول آن را نهایی کنیم.

کریمی با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری دانشنامه به ریاست فرمانده سپاه روح‌الله جلسات آن به طور مستمر پیگیری می‌شود، گفت: ۳ ناظر محتوایی، علمی و ادبی فعالیت دارند و ۶ کمیته اشخاص و شهدا، فرهنگی، جغرافیا، نظامی و جمع‌آوری پرونده‌های علمی فعالیت می‌کنند و البته کارگروه‌های ۱۲ شهرستان استان بیش از یک سال تشکیل شده‌اند و امورات شهرستان را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به برکت کنگره شهدای استان مرکزی بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان مرکزی جمع‌آوری شده و به عنوان یک مرجع جامع در اختیار نویسندگان، محققان و پژوهشگران است که می‌توانند از آن بهره‌مندی کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا