اخبار روز

تعریف صریح دبیر جشنواره فیلم کوتاه از بومی‌گرایی در سینما/ کدام فیلم‌ها را در پردیس ملت تماشا کنیم؟ + فیلم

تعریف صریح دبیر جشنواره فیلم کوتاه از بومی‌گرایی در سینما/ کدام فیلم‌ها را در پردیس ملت تماشا کنیم؟ + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه در پردیس سینمایی ملت آغاز شده و تا ۲ آبان ماه ادامه خواهد داشت. فیلم‌های کوتاه در بخش‌های مختلف داستانی، بین‌الملل، مستند و… برای علاقه‌مندان به هنر هفتم به نمایش درمی‌آید.

سومین روز جشنواره فیلم کوتاه| دو بار خزاعی به خانه جشنواره آمد/جلسه شلوغ کمال تبریزی با حضور رضا کیانیان

مهدی آذرپندار دبیر این رویداد سینمایی است؛ او در گفت‌وگوی تصویری با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره تمرکز ویژه انجمن سینمای جوان از بومی‌گرایی و ژانر می‌گوید: این تمرکز نه شعار است و نه سیاست‌گذاری، بلکه حاصل یک تحلیل است. ما بعد از آسیب‌شناسی تولیدات دفاتر خود به این نتیجه رسیدیم که وقتی شهری مسایل و دغدغه‌های خود را تبدیل به فیلم می‌کند، در این زمینه رشد پیدا می‌کند.

برای مثال کردستان در طول همه این سال‌ها، استان بسیار موفقی بوده است؛ وقتی به فیلم‌های کوتاه ساخته شده در این خطه نگاه می‌کنید می‌بینید که اکثر فیلم‌ها کردی‌اند. آذربایجان نیز چندین سال است که چنین روندی را در پیش گرفته است که نمونه آن را در فیلم‌های بلند داستانی نظیر آتابای، موقعیت مهدی و پوست می‌بینید. بنابراین به نظر می‌رسد که اتفاقی فراتر از سینما در حال رخ دادن است. در حقیقت، وقتی شهری به این اعتماد به نفس می‌رسد که سراغ مسائل شهرش برود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

هر استانی یک مزیت دارد که اگر بتواند آن مزیت را پیدا کرده و پیرامون همان فیلم بسازد موفق خواهد شد. برای مثال شهر اصفهان در ساخت آثار کمدی از دیرباز موفق بوده است. کمدی در اصفهان عقبه دارد و بسیاری از کمدین‌های معروف از این شهر آمده‌اند. بنابراین، بومی‌گرایی یعنی هر شهر مزیت خود را پیدا کند و در همان موضوع فیلم بسازد.

درباره توجه به ژانر نیز باید بگویم که این موضوع نیز ماحصل یک آسیب‌شناسی از جشنواره فیلم کوتاه تهران است. سال‌هایی داشته‌ایم که ۵۰ فیلم درام داشتیم اما هیچ فیلم کمدی یا وحشت نداشتیم. باید جرات را به فیلمسازان داد تا در این ژانرها نیز فیلم بسازند. ما به فیلمسازان می‌گوییم که اگر در این موضوعات فیلم بسازید در جشنواره فیلم کوتاه تهران حتما جایگاه خواهد داشت.

مهدی آذرپندار در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فیلمی را از جشنواره کنار گذاشته است یا خیر، گفت: هیچ فیلمی نداشتیم که اعضای هییت انتخاب آن را پذیرفته باشند و من کنار بگذارم. دقیقا عین همان لیستی که هیئت انتخاب در بخش‌های مختلف تایید کرد، از ارشاد مجوز گرفت. البته ممکن است در فیلمی، سکانسی یا دیالوگی باشد که نیاز به ممیزی داشته باشد، اما رد فیلم نداشتیم.

اعضای هیئت انتخاب نیز در مقابل دوربین برگزیده های ایران آمدند؛ آنها هم از سختی‌های انتخاب فیلم‌ها سخن گفتند و هم کیفیت آثار ارسال شده امسال به جشنواره را بسیار بالا توصیف کردند. در پایان نیز چند پیشنهاد فیلم برای تماشا داشتند که در گزارش تصویری زیر آمده است:

.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا