گیلان

تورم، وابستگی و افزایش رانت از پیامدهای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی!

جبار کوچکی نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را در جهت کاهش فشار اقتصادی به مردم دانست و اظهار کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که نرخ ارز در حال افزایش بود، دولت به جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر ارز ۴۲۰۰ تومانی را تخصیص داد.

وی با بیان اینکه دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقد بود می‌تواند تا حدودی قیمت و تورم در کالاهای اساسی را کنترل کند، افزود: دولت حدود ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را وارد بازار کرد اما بعد از چند سال مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کرد نه‌تنها این تخصیص ارز منفعتی برای مردم نداشته بلکه کالای اساسی با همان نرخ آزاد در اختیار مردم قرار گرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناکامی دولت در ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: علیرغم صرف هزاران میلیارد تومان سرمایه ملت ایران، دولت نتوانست با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سفره آن‌ها را از کالاهای اساسی رنگین کند، نتیجه این شد که کالاها با نرخ آزاد در سبد مایحتاج آن‌ها قرار گرفت.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با اشاره به پیامدهای سوء تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی وارداتی، تولید داخل را با چالش اساسی مواجه کرده و کالایی که به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق‌گرفته به همان میزان و بلکه بیشتر به تولید داخل آسیب جدی وارده شده است.

وی وابستگی را از پیامدهای منفی تخصیص ارز دولتی دانست و افزود: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شده تا تولید داخل ما کاهش پیدا کند و وابستگی ما را افزایش دهد که واردات گندم نمونه آن است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی رانت را از دیگر پیامدهای منفی ارز دانست و افزود: علیرغم تأمین نشدن کالای اساسی ارزان برای مردم و از بین رفتن تولید داخل، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مسؤولان‌ دولتی و دلالان در این مسیر رانت‌های هزاران میلیاردی ایجاد کرد.

وی با اذعان به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمی به‌جا است، بیان کرد: دولت در تلاش است تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند که این عزم بدون شک واسطه‌گری‌ها، دلال‌بازی‌ها و رانت‌هایی که منجر به سوء استفاده‌شده را از بین خواهد برد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پرداخت مابه‌التفاوت ارز به‌صورت یارانه نقدی به مردم تأکید کرد و گفت: دولت باید مابه‌التفاوت ارز را به‌صورت مستقیم به مردم پرداخت کند و گروه در صورت حذف ارز و عدم پرداخت یارانه مستقیم به مردم شاهد جهش تند قیمت در بازار خواهیم بود.

انتهای پیام/۳۳۸۹/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا