Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
توسعه ظرفیت ‌های تجاری ایران با سوریه و کشورهای منطقه - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

توسعه ظرفیت ‌های تجاری ایران با سوریه و کشورهای منطقه

فرزاد پیلتن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری  به کشورهای همسایه، منطقه و عربی در دستور کار قرار دارد، گفت: براین اساس توسعه روابط تجاری با کشورهای عربی منطقه در همین چارچوب مورد توجه است و دولت سعی دارد تا موانع فراروی توسعه روابط تجاری با این کشورها را حل کند. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: لذا برای توسعه روابط تجاری با کشورهایی مانند عربستان، کویت، بحرین و در برخی موارد کشورهایی مثل قطر و امارات نیازمند تسهیل ارتباطات و توسعه زیرساخت های تجاری هستیم و تلاش می کنیم تا با برقراری ارتباطات با مقامات این کشورها زیرساخت های لازم برای برقراری روابط تجاری دو جانبه با این کشورها تا حد زیادی فراهم شود. 

وی اظهار داشت: خوشبختانه زیرساخت های تجاری با کشور عمان تا حدود زیادی فراهم است و فعالان اقتصادی ما با سهولت و سادگی بیشتری امکان برقراری ارتباط و رفت و آمد و مبادله کالا با این کشور را دارند. 

پیلتن در رابطه با توسعه روابط تجاری ایران و سوریه نیز، گفت: سوریه شریک استراتژیک جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و در تلاش هستیم بعد از پایان دوره شیوع ویروس کرونا مجددا ظرفیت های اقتصادی و تجاری با این کشور را فعال کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه در دولت جدید مبادلات اقتصادی و تجاری با کشور سوریه در اولویت قرار دارد، افزود: در روزهای هشتم تا دوازدهم آذرماه امسال نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار خواهد شد و به همین دلیل وزیر صمت در راس یک هیات بلند پایه از مقامات دولتی و خصوصی به سوریه سفر خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه در این سفر وزیر صمت ملاقات هایی با مقامات سیاسی و اقتصادی سوریه خواهند داشت، گفت: در جریان این ملاقات ها قرار است ضمن شناسایی ظرفیت ها و زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری راهکارهای حل موانع فرآوری تجارت دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

پیلتن اظهار داشت: همچنین در این سفر مشکلات پروژه های فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و پروژه های سرمایه گذاری مشترک دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تلاش می شود این مشکلات و موانع تا جایی که امکان پذیر است رفع شود. 

 وی با اشاره به برنامه های توسعه صادرات به سوریه گفت: این برنامه شامل توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و صادرات انرژی تنظیم شده است و تلاش می کنیم تا در دو بخش  از جمله  زیرساخت های تجاری مانند حمل و نقل و زمینه های مناسب برای مبادلات پولی و ارتباطات بانکی حمایت های لازم برای اجرای این برنامه و اهدافی که تنظیم شده پیگیری شود.

وی افزود: در راستای توسعه روابط تجاری با کشور سوریه شرکت در نمایشگاه های بین المللی سوریه، اعطای تسهیلات برای پذیرش هیات های تجاری از کشور سوریه در نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران و سایر خدمات از قبیل مشاوره های حقوقی، فنی و اداری در دستور کار قرار دارد. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مشکلات فرآوری توسعه روابط تجاری ایران و سوریه گفت: این مشکلات تا حدودی به مسائل داخلی سوریه برمی گردد با توجه به اینکه این کشور در سال های گذشته درگیر بحران های سیاسی و امنیتی بوده است لذا توان اقتصادی این کشور بسیار تنزل یافته بطوری که حجم تجارت خارجی سوریه با جهان از ۳۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار افت کرده  است. 

وی با تاکید بر مشکلات مالی کشور سوریه اظهار داشت: این کشور توان پرداخت های لازم برای اجرای بسیار از پروژه ها را ندارد و همچنین دولت سوریه و نظام بانکی این کشور با تحریم های ایالات متحده آمریکا مواجه است و امکان برقراری روابط بانکی با دیگر کشورها را ندارد. 

وی افزود: در این شرایط دولت این کشور به منظور مدیریت امور اقتصادی سوریه اقدام به وضع ممنوعیت ها و محدودیت های وارداتی متنوعی کرده است و لذا این مسائل از جمله موانع فرآوری صادرات جمهوری اسلامی ایران به سوریه است. 

پیلتن با اشاره به اینکه ارتباطات تجاری دو کشور در حال حاضر به سختی صورت می گیرد، گفت: تجار از امکان  پروازهای مستقیم و منظم برخوردار نیستند بنابراین در تلاش هستیم تا روز به روز برای توسعه مبادلات اقتصادی، این مشکلات را رفع کنیم. 

انتهای پیام/ 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا