اصفهان

تولید اختصاصی ریلهای قطار کشور توسط ذوب آهن اصفهان/مشکل در تامین زغال سنگ داریم

تولید اختصاصی ریلهای قطار کشور توسط ذوب آهن اصفهان/مشکل در تامین زغال سنگ داریم

به گزارش برگزیده از اصفهان، مهدی کوهی، روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان پیشران مگاپروژه هایی است که در سطح کشور انجام می‌شود و توسعه راه آهن سراسری اولین آنهاست.

وی افزود: در شرایط تحریم، امکان خرید هواپیما و کشتی بسیار مشکل است و راه آهن جایگزین مناسبی برای کمک به توسعه حمل نقل کشور و پر کردن این خلا است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه، ۹۵درصد امکانات مورد نیاز احداث خط آهن سراسری در کشور تولید می‌شود، گفت: ریل قطار به صورت اختصاصی توسط شرکت ذوب آهن تولید می‌شود، تکنولوژی این محصول در دهه ۹۰ از آلمان وارد کشور شد که تاکنون شرکت ذوب آهن۱۷۰ هزار تن ریل به راه آهن کشور تحویل داده است و کشور را از واردات بی نیاز کرده است.

وی بیان داشت: ریل قطار مسیرهای تبریز_ایلگلی، ایلگلی_میانه، میانه_تبریز، همدان_سنندج و پرند_تجریش از طریق تولیدات شرکت ذوب آهن تأمین شده‌ است.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن ادامه داد: یکی دیگر از مگاپروژهایی که شرکت ذوب آهن در آن پیشران است تأمین ریل های مترو مشهد، تبریز، تهران در طرح توسعه آنها است.

تولید ریل سخت مورد استفاده در مترو

وی گفت: در این راستا ریل سخت نیز که در خطوط مترو کاربرد دارد برای اولین بار در ذوب‌آهن تولید شد که مطابق قرارداد، تا پایان سال جاری ۲۵۰ تن از این نوع ریل برای متروی مشهد تولید می‌شود.

کوهی اظهار داشت: مدیران عامل قطار شهری کشور در آذرماه سال جاری با حضور در ذوب آهن اصفهان از فرایند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و در خصوص تولید ریل مورد متروی کلان شهرها مذاکرات بسیار خوبی نیز انجام گرفت.

وی در بیان دیگر مگاپروژهای در دست اجرا توسط ذوب آهن اصفهان، بیان داشت: صنعتی سازی ساختمان هم از دیگر مگاپروژه های در دست اجرا توسط ذوب آهن اصفهان است، ذوب آهن علاوه بر تولیدات سنتی مانند تیرآهن، کلاف، نبشی و میلگرد تولید بال پهن ها یا تیرآهن پیچ و مهره ای را در طرح های توسعه ای و ارزش افزا قرار داده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: امروز از دو محصول شرکت ذوب آهن یعنی تیرآهن h۲۶ و h۲۸ رونمایی می‌شود، پیش از این تیر آهن h۳۰ توسط این شرکت تولید شده بود که با اضافه شدن این دو محصول سبد تولید در صنعت ساختمان سازی کامل می‌شود.

وی بیان داشت: از طریق شرکت نظام مهندسی به زودی نقشه برج‌های ۱۵ طبقه ۲۵ طبقه و ۵۰ طبقه در اختیار شرکت ذوب آهن برای ساخت بال پهن ها قرار خواهد گرفت، ما بنا داریم برای این سه برج به صورت بنچمارک و نقشه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهند تولید کنیم.

کوهی با بیان اینکه، صنایع معدنی عرصه دیگری است که ذوب آهن در آن پیشران است بر اهمیت استحکام سازه تونل معادن، افزود: برای فعالیت در عمق معادن تولید ” آرک ” بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت‌ و ” آرک V۲۱ ” برای استفاده در عمق ۱۰۰ متر و ” آرک Ts۳۶ ” در معادن با عمق حدود ۵۰۰ متر مورد استفاده قرار می گیرد و معدن ذغال سنگ پرورده طبس از جمله معادنی است که تولید آرک مورد استفاده خودرو را به شرکت ذوب آهن واگذار کرده است.

وی در ادامه با بیان ارتباط با شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: بنا داریم پروژه های طرح های توسعه «ای آر اندی» را با مشارکت شرکت های دانش بنیان انجام دهیم.اولین موافقتنامه را با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام داده ایم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ۸۵درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز شرکت ذوب آهن در خود شرکت تولید می‌شود که ما را از خارج بی نیاز کرده است، ما سعی داریم در سایر بخش ها هم این روند را در دستور کار قرار دهیم.

پروژه های زیست محیطی شرکت ذوب آهن

وی در خصوص پروژه های زیست محیطی شرکت ذوب آهن بیان داشت: ۱۶پروژه های زیست محیطی مورد تصویب سازمان محیط زیست قرار گرفته است که چهار پروژه در دست اجرا است،همچنسن تصفیه خانه مرکزی ذوب آهن و انتقال پساپ ذوب آهن و سایر شهرهای اطراف بخشی از پروژه‌های زیست محیطی این کارخانه است.

کوهی با بیان اینکه، نکته مهم دیگر اصلاح ساختار مالی شرکت ذوب آهن است گفت: در پرونده‌ای مالی امسال ۶همت زیان انباشه، ۱۸همت وام وضمانت نامه سررسید شده و ۳همت بدهی بابت سود به سهامداران اصلی داشته ایم که از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها ارزش سرمایه ذوب آهن ۷۱همت اعلام شده است، نتیجه این اقدام خروج شرکت ذوب آهن از ماده ۱۴۱ است تا دست این شرکت در مسائل مالی باز شود.

وی تامین زغال سنگ را از چالش های شرکت ذوب آهن عنوان کرد و تصریح کرد: ۱۵۳ معدن ذغال سنگ در کشور داریم که اگر همه آنها با ظرفیت اسمی خود تولید کنند، یک میلیون و هشتصد هزارتن تولید خواهند کرد فقط شرکت ذوب آهن برای تولید ظرفیت اسمی خود به یک‌میلیون و هشتصدهزار تن زغال سنگ کنسانتره نیاز دارد این به این معنی است که همه ظرفیت زغالی کشور را ذوب آهن مصرف می کند.

کاهش تولید زغال و اجبار به واردات

کوهی بیان داشت: ظرفیت تولید ذغالی کشور امسال به یک میلیون و پانصد هزار تن نخواهد رسید که این موضوع ظرفیت تولید ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ما مجبور به واردات زغال یا محصولات مشابه آن هستیم.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا