اردبیل

تولید ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان اردبیل/ ضرورت واکسیناسیون طیور صنعتی

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، بهلول تکلوی صبح امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فعالان صنعت طیور استان اردبیل که در اداره کل دامپزشکی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد:  ۴۷ فارم پرورش مرغ مادر با ظرفیت تولید دو میلیون و ۶۸ هزار قطعه  و ۵۷۳ مزرعه پرورش طیور صنعتی در استان فعالیت می‌کنند، به طوری که در حال حاضر ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان اردبیل تولید می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری عظیمی در صنعت طیور استان انجام شده و این استان را به یکی از استان‌های برند و صاحب‌نام هم در حوزه پرورش طیور و هم در حوزه صادرات این محصول تبدیل نموده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: تولید ۱۱ درصد جوجه یکروزه مورد نیاز کشور در استان اردبیل نشان از جایگاه ویژه استان اردبیل در این صنعت داشته و امیدواریم که با ادامه روند کنونی شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت در استان اردبیل باشیم.

 ضرورت واکسیناسیون طیور صنعتی 

وی با اشاره به خطر شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ادامه داد: در راستای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری، واکسیناسیون طیور صنعتی، علیه این بیماری مورد تاکید است.

تکلوی تصریح کرد: با توجه به شروع فصل سرما و مهاجرت و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان خاموش این بیماری در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، پشت سدها و برکه‌های استان، تهدیدی بر طیور صنعتی و روستایی و بومی این استان است و از همان آغاز مهاجرت این پرندگان، اداره کل دامپزشکی استان با تجهیز و ساماندهی تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار بیماری به حال آماده‌باش کامل در آمده است.

وی با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور از پرورش‌دهندگان طیور روستایی، بومی و خصوصا پرورش‌دهندگان طیور صنعتی، از آنها خواست ضمن بیمه نمودن طیور پرورشی خود، با تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری در محل نگهداری طیور خودداری کرده و در صورت بروز هرگونه تلفات غیرعادی و یا افت معنی‌دار مصرف آب و دان و یا کاهش تولید مراتب را بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تشریح کرد: ما خدمتگزار صاحبان این صنایع هستیم و هرچه در توان داریم در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان پروتئین دامی و صیانت از این سرمایه عظیم تلاش خواهیم کرد.

انجام بیش از ۵۵ هزار نمونه‌برداری از طیور صنعتی

وی عنوان کرد: از ابتدای سال‌جاری طی ۱۹۷ مورد بازدید از فارم‌های پرورش طیور صنعتی ۵۵ هزار و ۹۰۷ مورد نمونه‌برداری برای انجام آزمایش بیماری‌های مختلف طیور اخذ و به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تحویل شده است.

تکلوی تاکید کرد: مشکلی از نظر تامین دارو و واکسن‌های مختلف دام و طیور در استان وجود ندارد و با تمهیدات اتخاذ شده واکسن دام و طیور در استان به اندازه کافی موجود است.

تزریق بیش از ۱۴۰ میلیون دز واکسن 

وی گفت: ۱۴۰ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۷۴۸ دز واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا