آذربایجان شرقی

تولید ۱۷۵ هزار تن قارچ خوراکی در کشور/ تولید ۳ هزار تن قارچ در آذربایجان

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، سالانه ۱۱ میلیون تن قارچ در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید ۱۷۵ هزار تن از این محصول، در رتبه هفتم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ قرار دارد.

پرورش قارچ در چند سال گذشته در کشور به دلیل تأمین مواد اولیه در داخل و افزایش سرانه مصرف رونق پیدا کرده و سبب جذب سرمایه‌های بسیاری به سمت تولید این محصول شده است. اکنون باید به این موضوع توجه کرد که صادرات قارچ نیز با این حجم تولید می‌تواند مانند زعفران، پسته و کشمش به محصولی با ارزآوری بالا تبدیل شود که برای تحقق آن به زیرساخت‌هایی نیاز است. در همین ارتباط با محمدباقر بی‌پروا مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی درباره آخرین وضعیت تولید این محصول، میزان تولید  مشکلات فعالان این حوزه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 تولید  ۳ هزار تن قارچ در آذربایجان

وی با بیان اینکه میزان تولید قارچ در کشور ۱۷۵ هزار تن و میزان تولید قارچ در استان آذربایجان‌شرقی حدود ۳ هزار تن است، اظهار داشت: این میزان قارچ در ۱۰ واحد صنعتی فعال و ۱۰۲ واحد کوچک و خانگی که در امر تولید پرورش قارچ خوراکی فعالیت می‌نمایند، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از این مقدار یک‌هزار و ۷۵۶ تن در واحدهای صنعتی و مقدار یک‌هزار و ۲۴۴ تن در واحدهای کوچک و خانگی در سطح شهرستان‌های استان تولید می‌شود، ادامه داد: بیشترین فراوانی مربوط به شهرستان‌های بستان‌آباد و تبریز می‌باشد.

بی‌پروا یادآور شد: ۵۸ درصد تولید قارچ استان در واحدهای صنعتی و ۴۲ درصد در واحدهای کوچک تولید می‌شود که سهم بسزایی در تامین پروتئین استان ایفا می‌کنند.

وی افزود: ادامه داد: شهرستان بستان آباد رتبه اول و شهرستان تبریز رتبه دوم  تولید قارچ را در استان به خود اختصاص داده اند.

بی‌پروا با بیان اینکه تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم در امر تولید قارچ در استان آذربایجان‌شرقی فعالیت می‌کنند، گفت: قیمت قارچ فله در فصول پائیز و زمستان با بیشترین قیمت حدوداً ۳۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان و کمترین قیمت در فصل تابستان به دلیل کاهش تقاضا به ۳۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، به مشکلات و چالش‌های توسعه قارچ در استان اشاره و تصریح کرد: عدم پرداخت تسهیلات کم بهره، عدم پوشش بیمه محصول قارچ و خود تولیدکننده ، عدم وجود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، قیمت بالای تولید و حمل و نقل کمپوست، کیفیت پایین کمپوست، پائین بودن اطلاعات فنی اکثر تولیدکنندگان قارچ در واحدهای کوچک، بالابودن هزینه‌های اخذ پروانه و تمدید آن و بالا بودن قیمت تعرفه گاز و برق مصرفی از جمله چالش‌ها و مشکلات این بخش می‌باشند که تلاش می‌کنیم تا نسبت به مرتفع شدن آنها اقدام کنیم.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا