علمی و فناوری

توییت جنجالی جدید مرد هلندی که از زلزله مرگبار ترکیه به فالوور میلیونی رسید/ واکنش جالب کاربران به او!

توییت جنجالی جدید مرد هلندی که از زلزله مرگبار ترکیه به فالوور میلیونی رسید/ واکنش جالب کاربران به او!

فرانک هوگربیتز هلندی که در وب‌سایت «بررسی جغرافیای هندسی منظومه شمسی» مشغول به کار است و خود را یک زلزله شناس معرفی می کند برای توییت پیش بینی زلزله مرگبار ترکیه سه روز پیش از وقوع ، در صفحه رسمی‌اش در توئیتر معروف شده است ،

همه چیز برای او و پیگیری کنندگان شایعاتش از جایی شروع شد که (سوم فوریه) Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد:” دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست.”

با وقوع این زلزله، این توئیت به شدت بازنشر شد و پاسخ‌های فراوانی دریافت کرد. مردی که این ادعا را بر اساس یک مقاله از محققی عراقی مطرح کرده است. ادعاهایی که دکتر مهدی معتق استاد ایرانی دانشگاه هانوفر به چالش کشیده است. با این وجود این فعال توییتری هلندی که حالا صاحب پیجی میلیونی شده ، در جدیدترین توییتش بخش های جدیدی از سرزمین های اشغالی و جنوب و جنوب شرق ترکیه را مستعد زلزله دانسته است. انگار هیجان پیش بینی اولیه که بر اساس یک تحلیل غیر مستند و به نظر بسیاری از کارشناسان اتفاقی گرفته است او خود را در مقام یک کارشناس خبره جا زده و شروع به توییت هایی کرده که احتمالا برای خود شهرتی بیشتر بخرد ، فارغ از ترسی که در مردم این کشورها ایجاد می کند.

توییت هایی که از نظر علمی و به گفته دانشمندان، پیش‌بینی زلزله هنوز امری غیرممکن است و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه در جریان است.اما توئیت جدید هوگربیتز که طبق اظهارنظر دکتر مهدی معتق، استاد مرکز علوم تحقیقات زمین دانشگاه لایبنیتز هانوفر آلمان، بیشتر شبیه به شیادی برای کسب شهرت است ، چه ادعایی را طرح می کند؟

او در توییت اخیرش نوشته:« زمین‌لرزه بزرگ در منطقه مرکزی ترکیه باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در فعالیت های گسل های خاورمیانه شده است که نتیجه آن فعالیت لرزه‌ای در بخش پایینی مدیترانه به سمتاراضی اشغالی کرانه باختری است. به وضوح منطقه در حال تغییرات در محل اسکان افراد است.»

او در توییت جدید خود نقاطی را مشخص کرده که گسل های شان بر اثر فشار زلزله ترکیه ، تحت تاثیر قرار گرفته است .

اما واکنش کاربران به توییت جنجالی این فرد که بعد از پیش‌بینی زلزله ترکیه حالا فالوورهای زیادی هم پیدا کرده و بیش از یک میلیون فالوور دارد چیست؟

یک کاربر در واکنش به این توییت نوشته:«شما عمدی یا غیرعمدی باعث ایجاد ترس و وحشت زیادی در بین افراد فراوانی در سراسر دنیا شده‌اید. حتی اگر پیش‌بینی شما درست از آب در بیاید هم، چرا به این فکر نمی‌کنید که چنین هشدار دادنی در شبکه‌های اجتماعی، دو روز قبل از وقوع یک اتفاق، بیشتر آسیب‌رسان است تا خوب؟»

کاربر دیگری نوشته:«وقوع زلزله دست خداست؛ اتفاقات طبیعی فراتر از کنترل یا تاثیر انسان‌ها هستند. خدا به تمام کسانی که در جریان زلزله آسیب دیده‌اند، لطف و عشق بدهد.»

و کاربر دیگری هم از این فرد سوال کرده:« اخباری درباره زلزله در کشورهای جنوبی آسیا، یعنی افغانستان و پاکستان شنیده‌ایم. آیا این خبر صحت دارد؟ چقدر واقعیت دارد؟ لطفا به ما بگوئید.»

منبع : صفحه توئیتر فرانک هوگربیتز

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا