اخبار روز

تیک تاک ناخوشایند چین در گوش آمریکا ! / جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در به در دنبال تکمیل طرح ترامپ

تیک تاک ناخوشایند چین در گوش آمریکا ! / جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در به در دنبال تکمیل طرح ترامپ

بامداد زندباف: رشد ناگهانی تیک‌تاک در اوایل همه‌گیری کرونا نه تنها شبکه‌های اجتماعی رقیب بلکه دولت ایالات متحده را هم نگران کرده است.

آیا امکان دارد برنامه اشتراک ویدیو شرکت بایت دنس واقع در پکن, موقعیت مکانی و اطلاعات شخصی نزدیک به ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را در اختیار دولت چین قرار دهد؟

آیا دولت چین به تیک تاک دستور داده تا ذهن آمریکایی هایی را که ساعت ها وقت خود را صرف این اپلیکیشن می کنند تحت تاثیر قرار دهد؟

این برنامه به سرعت تبدیل به هدفی آسان برای مقامات آمریکایی که به دنبال جلب توجه بودند شد تا به کمک آن با دولت چین مقابله کنند.

پس از گذشت ۳ سال هنوز مدرک محکمی مبنی بر سوءاستفاده دولت چین از تیک تاک برای حمله به ایالات متحده ارائه نشده است، اما قانون گذاران برنامه دارند در ماه جاری قوانینی به کنگره ارائه دهند که بایدن به کمک آن بتواند این برنامه را به کلی ممنوع کند.

سیاستمداران آمریکایی احتمالا برای جلب توجه مخاطبین خود نمایش بازی کنند. اما دودستگی در مورد اقدام علیه تیک تاک وجود دارد. تیک تاک, شو زی چیو مدیرعامل کم حاشیه خود را درتاریخ ۲۳ مارس برای شهادت دادن به کنگره می فرستد, و در تلاش است تا با منتقل کردن افراد و داده های خود به ایالات متحده اعتماد مقامات را به دست آورد. این شرکت به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

برخی ناظران منتظر اقدامات واشنگتن هستند. میرا ریکاردل معاون سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید که اکنون در گروه چروف که درزمینه مقررات به شرکت ها مشاوره می دهد مشغول به کار است می گوید: امسال شاهد اعمال محدودیت هستیم, اتفاق نظری وجود دارد که منجر به عمل خواهد شد. اما این عمل چه خواهد بود؟

هند چگونه تیک تاک را ممنوع کرد

محدود کردن سرویس های آنلاین یا اپلیکیشن ها در آمریکا بسیار نادر است. رویکرد هند در این قبال می تواند برای قانون گذاران ایالات متحده آموزنده باشد. هند در ژوئن ۲۰۲۰ در پی بزرگترین سرکوب سرویس در جهان تیک تاک را ممنوع کرد.

دولت هند به تیک تاک دستور داد تا از کشور خارج شود, و گوگل و اپل را ملزم کرد تا قابلیت دانلود کردن این برنامه از استورهای خود را غیرفعال کند, و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی را مجبور کرد تا دسترسی به این برنامه را قطع کنند.به گفته نت بلاکس, سازمانی که سانسور های اینترنتی را ردیابی می کند, ایران, اردن و ازبکستان هم دسترسی به این برنامه را قطع کرده اند.

محدودیت های تیک تاک در هند نفوذپذیر است. به گفته نت بلاکس چند شرکت ارائه خدمات اینترنتی کوچک اجازه دسترسی به تیک تاک را فراهم می کنند. طبق گفته رام ساندرا رامان توسعه دهنده اصلی پروژه سیاره سانسور زده دانشگاه میشیگان , او هنگام دیدارش از هند توانست با استفاده از اپلیکیشنی که در آمریکا دانلود کرده بود از این برنامه استفاده کند. اما این محدودیت کاربران هندی زیادی را مجبور به استفاده از سرویس های رقیبی چون گوگل و فیسبوک کرده, که باعث خشمگین شدن اینفلوئنسرهایی شده که کسب و کار خود را در تیک تاک راه اندازی کرده اند.

وضع قانون جدید

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ طی یک فرمان اجرایی از تیک تاک به عنوان یک تهدید امنیت ملی نام برد و سعی کرد تحت قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی آن را ممنوع کند. اما دادگاه این را نپذیرفت و عنوان کرد رییس جمهور از اختیارات خود تجاوز کرده. همچنین طبق حکم یک قاضی تیک تاک تحت قانون معافیت از اختیارات اضطراری قرار دارد که دخالت شخصی را ممنوع می کند.

به گفته برخی از اعضای کنگره آنها در هفته های آینده قوانین جدیدی پیشنهاد خواهند داد که به موارد حقوقی می پردازد که به دادگاه اجازه لغو فرمان ترامپ را داد. به گفته دفتر جمهوری خواه تگزاسی مایکل مک کال ,رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان, پیش بینی می شود هیئت اوتا اواخر ماه جاری راجع به قانونی رای گیری کنند که او تا به حال از آن رونمایی نکرده, و به رییس جمهور اجازه می دهد تیک تاک و دیگر برنامه هایی که به نظر ایالات متحده با دولت چین در ارتباط هستند را قدغن کند.

به گفته دستیارانشان,همکاران جمهوری خواه مک کال, سناتور مارکو روبیو از فلوریدا و مایک گلگر نماینده ویسکانسین در تلاش اند تا حمایت بیشتری ( از جمله حمایت دموکرات ها) برای پیشنهاد جداگانه خود بدست آورند. این پیشنهاد تراکنش میان نهادهای آمریکایی و شرکت های رسانه اجتماعی از چین, روسیه و دیگر کشورهایی که آمریکا دشمن می خواند را به طور محدود ممنوع می کند. هدف این است برنامه هایی مانند تیک تاک از درآمدزایی از طریق تبلیغ کنندگان آمریکایی و تبلیغ در اپ استورها منع شوند.

به گفته تیم وی, سناتور دموکرات, مارک وارنر از ویرجینیا طرح گسترده تری دارد که قصد دارد در هفته های آتی آن را معرفی کند. وارنر معتقد است قانون جدید باید به رییس جمهور اجازه دهد تا از هر معامله مربوط به فناوری که دشمنان خارجی از آن سود می برند و تهدیدی به امنیت ایالات متحده است جلوگیری کند. او بر این باور است که اگر قانونی فقط بر علیه برنامه تیک تاک وضع شود عمل متقابل چین را در پی خواهد داشت. این قانون می تواند برای طیف وسیعی از شرکت هایی که توسط ایالات متحده مشخص شده,از جمله شرکت توسعه دهنده آنتی ویروس روسیه ای کاسپرسکی و سازنده تجهیزات مخابراطی چینی هواوی,اعمال شوند.

بایدن دستور به ممنوعیت بدهد

علنی ترین اقدام بایدن علیه تیک تاک تقلید از فرمان سال ۲۰۲۰ ترامپ است که طی آن مراکز داده, اپ استورها و ارائه دهندگان شبکه ملزم به لغو قرار داد با این برنامه و قطع ارتباط کاربران می شوند.

بایدن حتی میتواند پا را از این هم فراتر بگذارد و با یافتن مراجع قانونی به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی از جمله شبکه های تلفن دستور قطع دسترسی فعال به تیک تاک در ایالات متحده را بدهد.به گفته نماینده یکی از بزرگترین شرکت های ارائه خدمات اینترنتی در ایالات متحده آنها هرگز با چنین وضعیتی روبرو نشده اند. روش دقیق دقیق این کار را می توان به ارائه دهندگان اینترنت شخصی واگذار کرد.

این ممکن است ارائه دهندگان اینترنت را به اتخاذ تاکتیک های رایج در کشورهایی با سانسور شدید اینترنتی تشویق کند.یکی از روش های رایج, دستکاری نام دامنه برای جلوگیری از اتصال کاربر به یک سرور خاص است. از این روش در اکثر نقاط دنیا برای قطع دسترسی به سایت هایی که قوانین کپی رایت را نقض می کنند یا محتوای سوءاستفاده از کودکان را پخش می کنند استفاده می شود. شبکه ها می توانند از روش های سختگیرانه تری برای اعمال سانسور استفاده کنند, مثل بررسی داده های رمزگذاری نشده که در سیستم برای یافتن نکات مشکوک یا فیلتر کردن آی.پی های به خصوص. به گفته آلپ توکر مدیر نت بلاک میگوید :این اقدامات احتمال باعث ایجاد اختلال در ترافیک شبکه می شود,”آنها ممکن است در عمل از این مکانیسم دوری کنند مگر مجبور به آن شوند.”

تعداد فزاینده ای از شرکت های, مدارس و ایالات آمریکا دست به اقداماتی مانند مسدود کردن نام دامنه برای قطع دسترسی به تیک تاک در شبکه های محلی زده اند.

به گفته اینسایدر اینتلجنس (Insider Intelligence),تیک تاک در مسیر تبدیل شدن به سومین شبکه اجتماعی محبوب امسال در ایالات متحده, بعد از فیسبوک و اینستاگرام است.

قانون گذاران حتما عصبانیت احتمالی کاربران در صورت ممنوعیت تیک تاک در نظر دارند. نازک نیک اختر که در دولت ترامپ دستیار وزیر بازرگانی بود و در حال حاضر شریک شرک حقوقی ویلی رین(Wiley Rein) است می گوید:” چه کسی میخواهد مورد غضب تمام جوانان آمریکایی قرار بگیرد؟ این مسئله بزرگی است.”

فعالان معدنی, ممنوعیت احتمالی این برنامه را عملی بیگانه ستیز و خودپسندانه از طرف قانون گذارانی میبینند که آزادی بیان را در خارج کشور ترویج می کنند اما فضای ابراز وجود را در داخل کشور محدود می کنند.به گفته کارشناسان سیاسی, قانون گذاران این انتقادات را می شنوند استدلال می کنند که خطر نفوذ چین از طریق تیک تاک نسبت به حمایت از آزادی بیان ارجحیت دارد. ریکاردل از گروه چرتوف می گوید: وقتی بحث امنیت ملی در میان است, شما هرکاری لازم است می کنید تا از اتفاقات بد جلوگیری کنید. ما نمی خواهیم مورد هدف موشک قرار بگیریم و سپری برای دفاع نداشته باشیم.

دستیاران کنگره و مقامات دولت سابق اذعان دارند کاربرانی که واقعا می خواند از این برنامه استفاده کنند می توانند این ممنوعیت را دور بزنند.

طبق دستوری که شامل اپ استورها می شود, کاربران حال حاضر تیک تاک آپدیت های جدید را دریافت نمی کنند و با گذر زمان از کیفیت برنامه شان کاسته خواهد شد. اما آنها می توانند با دانلود تیک تاک از کشورهای دیگر یا استفاده از شبکه های مجازی خصوصی, از طریق کشورهای دیگر به این برنامه دسترسی پیدا کنند.

توکر از نت بلاک انتظار دارد اگر تیک تاک ممنوع شود, صنعتی کوچک اما پرجنب و جوش برای کمک به دسترسی به این برنامه ظهور خواهد کرد. قانون گذاران باید به جای نابودی تیک تاک با یک ضربه انتظار فرایندی طولانی مملو از ممنوعیت‌ها, بهانه‌ها و ضربه‌های متقابل را داشته باشند.

منبع:‌ وایرد

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا