اخبار روز

ثبت‌نام الکترونیکی انتخابات مجلس ۲۷ مهر آغاز می‌شود/ جزئیات جدید از نام‌نویسی داوطلبان

ثبت‌نام الکترونیکی انتخابات مجلس ۲۷ مهر آغاز می‌شود/ جزئیات جدید از نام‌نویسی داوطلبان

– اخبار سیاسی –

محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، درخصوص مرحله ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم اظهار داشت: ثبت‌نام داوطلبان از تاریخ ۲۷ مهر تا ۳ آبان‌ماه به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؛ متقاضیانی که کد پیگیری دریافت کرده‌اند، یعنی شش دستگاه مربوطه مدارک و گواهی‌های آنان را تأیید کرده‌اند می‌توانند وارد سامانه وزارت کشور شوند و ثبت‌نام‌شان را نهایی کنند.

وحیدی: شاهد مشارکت بالا از طیف‌های مختلف در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس بودیم
وی افزود: نکته قابل توجه اینکه در مرحله ثبت‌نام نهایی، تغییر حوزه‌های انتخابیه نیز امکان‌پذیر است و متقاضیان می‌توانند حوزه‌های انتخابیه‌شان را تغییر دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات بیان کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۳ قانون انتخابات، وزارت کشور برای ثبت‌نام نهایی باید یک پرسش‌نامه را تهیه و تدوین کند که به تأیید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برسد و طبق آن «داوطلبان باید اطلاعات شخصی و خانوادگی و سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خود را وارد کنند.»

اسلامی ادامه داد: حداقل زمانی که برای تکمیل این پرسشنامه پیش‌بینی می‌شود، حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه است. از متقاضیان می‌خواهیم حتماً مواردی را که مرتبط با این اطلاعات شخصی، خانوادگی و غیره هست، با خود آماده داشته باشند.

وی تأکید کرد: زمانی که متقاضیان اطلاعات‌شان را ثبت کردند، این موارد قابل ویرایش نخواهد بود و متقاضیان دقت لازم را در زمان ورود اطلاعات داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: طبق قانون شفافیت که سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، متقاضیان باید یک شماره حساب غیرتجاری به سامانۀ ما اعلام کنند و ما مکلف به اجرای قانون هستیم. این حساب بانکی مخصوص فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها خواهد بود؛ سامانه‌ای به‌نام شفافیت را رونمایی می‌کنیم که شماره حساب در آن وارد می‌شود؛ کلیه ورود و خروج‌های مالی و آن‌چه یک نامزد در دوره انتخابات برای مصارف تبلیغاتی خود انجام می‌دهد در آن سامانه ثبت خواهد شد و بر اساس قانون شفافیت، مورد رصد انجام می‌گیرد.

اسلامی اضافه کرد: این شماره حساب باید توسط متقاضی وارد سامانه شود و از هر داوطلب نیز یک نماینده و یا حسابدار خواهیم خواست.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بر اساس بند ۹ ماده ۳۱ قانون انتخابات، داوطلبان باید گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی یا قضایی در بخش دولتی عمومی و یا غیرعمومی را آماده و در سامانه وارد کنند. ما این موارد از الآن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم که متقاضیان آماده داشته باشند؛ این مسائل طبق قانون جدید مجلس است و قبلاً نبوده و برای اولین‌بار درخواست می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک نیز توضیح داد: ما حدود ۱۷۴ حوزه تک‌کرسی داریم و الباقی دارای کرسی‌های متعدد هستند. قانون جدید دراین‌باره می‌گوید یک‌هشتمِ حوزه‌های دارای تعدد کرسی را که حدود ۴ حوزه می‌شود برای برگزاری الکترونیکی به‌عنوان نمونه و پایلوت برای تأیید به شورای نگهبان اعلام کنیم و اگر تأیید شد، فرآیند رأی الکترونیکی و یا به‌تعبیری انتخابات تمام‌الکترونیک انجام شود. مرکز فناوری وزارت کشور در حال طراحی طرح‌نامه‌ای است تا این حوزه‌ها که امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز در آن وجود دارد، به شورای نگهبان تقدیم شود و بعد از تأیید، جزئیات را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا