اصفهان

ثبت‌ خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو

نورالله عبداللهی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان پیرامون ثبت جهانی خوشنویسی ایران اظهار داشت: این هنر در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول میراث ناملموس که به صورت مجازی از ۲۲ تا ۲۷ آذر در پاریس مقر یونسکو برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: قبلا هم از ایران ۱۶ اثر از آداب و آیین و هنرهای نمایشی در میان میراث ناملموس جهان ثبت شده بود که این هفدهمین اثر ثبتی بود که بخش مهمی از آن مربوط به مکتب اصفهان است.

عبداللهی تصریح کرد: پیش از این ما دو مکتب داشتیم که یکی از آن‌ها مکتب غرب به مرکزیت تبریز بود و دیگری نیز مکتب شرق به مرکزیت هرات بود؛ اما پس از انتقال پایتخت توسط شاه عباس اول در دوران صفویه از قزوین به اصفهان و حمایت شاه عباس و دیگران شاهان شیعه از خوشنویسی، باعث شد که این هنر رشد زیادی داشته باشد و موجب تبلور استاد بی‌نظیری چون میرعماد در اصفهان شد و خط نستعلیق را پایه‌گذاری کرد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شاگردان وی این راه را ادامه دادند و پس از آن در دوران زندیه استاد طالقانی در اصفهان مطرح می‌شوند که شکسته نستعلیق را به اوج می‌رسانند و پس از آن نیز در دوره‌های بعد اساتیدی ادامه دهنده راه این دو اسطوره خوشنویسی ایران در اصفهان می‌شوند که اشرف‌الکتاب و میرزا غلامرضا اصفهانی از جمله آنان هستند.

وی خاطرنشان کرد: وجود این‌ها باعث شد که مکتب اصفهان به عنوان یک مکتب غنی یکی از مهمترین بخش‌های این پرونده باشد.

عبداللهی افزود: در این زمینه معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان این پرونده را با یک کار شبانه‌روزی آماده کردند و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار داده شد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان گفت: امیدواریم این ثبت آثار در تجاری‌سازی آن در داخل و خارج کشور مؤثر واقع شود و کمک به حفظ تمدن اسلامی کند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا