گیلان

ثبت رشت در موزه جهانی غذا/ سوغات گیلان برندسازی شود

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های یونسکو، صبح امروز با حضور در نشست شهرهای خلاق ایران در رشت در ساختمان شهرداری رشت اظهار کرد: این نشست‌ها برای بهره‌مندی از تجارب موفق شهرهای خلاق بسیار مؤثر است.

امیر روشن‌بخش با بیان اینکه شهرداری به‌عنوان سازمانی برآمده از مردم، مدیریت تمامی امور شهرها را بر عهده ندارد، افزود: حدود ۴۰ سال گذشته که مسیر مدیریت شهری به سمت ساخت‌وسازها رفت ما از روح شهری غافل شدیم.

وی با تأکید به اینکه در دنیا به این مبحث که شهروند باید از برنامه‌های بلندمدت در شهرها بهره‌مند شود توجه دارند، بیان کرد: برندهای مختلفی برای شهرها در یونسکو تعریف‌شده است که یکی از آن‌ها شهر خلاق خوراک است.

معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های یونسکو با اشاره به اینکه مزیت رقابتی یکی از حوزه‌هایی است که در شهرهای خلاق یونسکو به آن می‌پردازند، گفت: ما معتقدیم غذا می‌تواند یک شهری را به مقصد گردشگری تبدیل کند و در شهر رشت پروژه‌هایی که برای برند سازی مطرح شوند بسیار فراوان است.

روشن‌بخش به کمیته جهانی موزه اشاره کرد و گفت: می‌توانیم برای ثبت رشت در موزه جهانی غذا کمک کنیم و همچنین آمادگی برگزاری نشست‌های مشترک ما بین شهرهای خلاق یونسکو را به میزبانی دو شهر رشت و کرمانشاه داریم.

وی با اشاره به اینکه رشت با ظرفیت‌هایی که در این حوزه دارد یک کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: در کمیسیون ملی یونسکو با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت یونسکو در حال تلاش هستیم و اراده شهرها برای معرفی داشته‌هایشان و ثبت در این جایگاه بسیار مهم است.

روشن با بیان اینکه برای جذب گردشگر برنامه‌ریزی‌هایی در دست اجرا داریم، افزود: باید در برند سازی سوغات بیشتر کار شود و این مهم می‌تواند موجب جذب گردشگر شود‌.

 اقدامات فعلی حوزه شهر خلاق رشت مورد رضایت شورا نیست

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این دیدار با خیرمقدم به‌تمامی میهمانان این نشست و حاضرین اظهار کرد: امیدواریم در این سفر کوتاه کاری، میزبان خوبی برای یکایک عزیزان باشیم.

محمدحسین واثق کارگرنیا با گرامی داشت یاد و خاطره هشت هزار شهید دفاع مقدس استان گیلان افزود: مردمان استان گیلان بالأخص شهر رشت دارای یک صفای باطن همیشگی هستند که این گشاده‌رویی و مهربانی می‌تواند یکی از ارکان مهم در جذب گردشگر باشد.

وی به‌عنوان رشت دروازه اروپا اشاره کرد و گفت: شهر رشت در بسیاری از امورات به‌عنوان شهر اولین‌ها در کشور ثبت‌شده است اما متأسفانه نتوانستیم برخی از این داشته‌ها را حفظ کنیم که عمده دلایل آن به عملکرد برخی از مسؤولان برمی‌گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های فاطمه قدیمی مسؤول وقت روابط عمومی شهرداری رشت پیرامون ثبت رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو تصریح کرد: طی این ۶ سال اقداماتی در وسع و توان شهرداری رشت انجام شد که البته مورد رضایت اعضای شورا و یونسکو نیست.

کارگرنیا با تأکید به اینکه باید تمامی داشته‌هایمان را از گذشته‌های دور تا به امروز در معرض دید قرار دهیم، تصریح کرد: مردمان متمدن – فرهیخته – نجیب و اصیل رشت در تمامی مباحث از گذشته تاکنون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ما به‌عنوان منتخبین مردم شهر باران‌های نقره‌ای بر خود وظیفه می‌دانیم داشته‌هایمان را باافتخار در معرض دید جهانیان قرار دهیم. با تشکیل چنین جلسات و همفکری‌های بیشتر، بتوانیم دستاوردهای خوبی در این حوزه به‌منظور توسعه هر چه بیشتر شهرهای خلاق کسب کنیم.

 

راه‌اندازی خیابان غذا و پارک صبحانه در رشت

شهردار رشت نیز در این نشست با خیرمقدم به‌تمامی حاضرین و تبریک سالروز ثبت شهر رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو اظهار کرد: طی ۶ سال اخیر و پس از ثبت شهر رشت در یونسکو به‌عنوان شهر خلاق خوراک اقداماتی با این محوریت انجام شد که متعاقب آن مشارکت اجتماعی بسیار خوبی را پیرامون این موضوع مشاهده کردیم.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه باید در بین شهرهای خلاق ایران در یونسکو پیوند محکمی ایجاد شود، افزود: یقیناً هر شهری از ایران که موفق به حضور در جمع این شهرها شده است از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و باید این ظرفیت‌ها را برای توانمندسازی جوامع محلی به اشتراک بگذاریم.

وی با تأکید به اینکه استارت همکاری‌های مشترک ما بین شهرهای خلاق با همراهی حوزه دبیرخانه یونسکو در ایران زده‌شده است، تصریح کرد: به‌زودی در مجموعه مدیریت شهری رشت، مرکز نوآوری جدید مدیریت شهری را اجرایی می‌کنیم و این اقدام موجب می‌شود تا از ظرفیت نخبگان و افراد صاحب‌نظر بیش‌ازپیش در این موضوع بهره‌مند شویم.

علوی با اشاره به راه‌اندازی خیابان غذا و پارک صبحانه در شهر رشت افزود: طی هفته جاری خیابان غذا با مشارکت بخش خصوصی در رشت راه‌اندازی می‌شود و برای راه‌اندازی پارک‌های موضوعی ازجمله پارک صبحانه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده است.

در این نشست نمایندگان شهرهای خلاق کرمانشاه، سنندج، اصفهان و بندرعباس نیز به بیان مباحثی پیرامون ظرفیت‌های شهرهای خلاق پرداختند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا