ایلام

جاده‌های استان ایلام تشنه قیر/ کمبود قیر به معضلی کشوری تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، برای هر طرح عمرانی و زیرساختی نیاز به یکسری وسایل و امکانات است چرا که اگر یک شرایطی مهیا نباشد بسیاری از این طرح‌ها بر زمین باقی خواهند ماند و دیگر به سختی می‌توان دوباره آغاز به کار کرد.

 مشکلات عدیده‌ای در سطح استان ایلام قرار دارد؛ جاده‌‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها شهر را بنگرید آنها وضعیت نامناسبی دارند؛ قیر ماده‌ای سیاه و بدبو اما کارساز برای طرح‌های زیرساختی جاده‌ای درون و برون شهر هست اما چرا باید در سطح استان این ماده دچار کمبود شود مگر نمی‌توان تا قبل از اتمام دوباره آن را تامین کرد؟

شهرداری‌هایی که هر روز با این ماده قیر برای انجام طرح‌های خود سروکار دارند وقتی دچار کمبود می‌شوند دیگر دست از کار خواهند کشید و باز هم مردم را دچار سرگردانی و شهر را به نابسامانی می‌کشانند.

مسوولین با بی‌تدبیری‌های خود نظاره‌گر نباشند چرا که همه این کمبودها مقصر آنهایی هستند که فکری به حال این وضعیت نمی‌کنند.

طرح‌های زیربنایی به دلیل کمبود قیر به تعویق می‌افتند

 قاسمی یکی از شهروندان ایلام به فارس گفت: بارها به شورای شهر برای رفع مشکلات کوچه و خیابان‌ها و عدم عبور و مرور به علت وضعیت نامناسب جاده‌ها مراجعه کرده‌ایم اما به علت‌های مختلف این کار زیربنایی را به تعویق می‌اندازند و علتش عدم ماده اصلی در تهیه آسفالت یعنی قیر می‌دانند. 

وی افزود: مگر می‌شود قیر در سطح استان دچار کمبود شود! از مسوولین می‌خواهیم این مسئله را پیگیری کنند.

 لزوم توجه مسوولین برای رفع مشکل کمبود قیر در استان

یکی از اعضای شورای شهر حوزه جنوبی استان به فارس گفت: برای طرح‌های عمرانی و زیربنایی در سطح شهرستان به یک سری امکانات نیاز است؛ آسفالت معابر، خیابان و کوچه‌ها به ماده قیر که جز اصلی‌ترین مواد است نیاز دارد اما می‌توان گفت این روزها این ماده در سطح استان با کمبود مواجه شده است.

وی افزود: نمی‌توانیم با کمبود قیر کارهای زیربنایی را در سطح شهرستان انجام دهیم مردم این موضوع را ناتوانی شهرداری در انجام کارهای عمرانی می‌دانند اما این مسئله فراتر از سطح شهرستان است و به کل استان ایلام ارتباط دارد؛ امیدوارم مسوولین بتوانند قیر مورد نیاز شهرداری‌ها را تامین کنند تا بتوانیم هرچه زودتر طرح‌های زیربنایی را به سرانجام برسانیم.

سهمیه قیر به شهرداری‌ها ناچیز است و نمی‌توان اقدامات گسترده‌ای انجام داد

سلطانی مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام به فارس گفت: اقدامات شهرداری برای قیر به صورت سهمیه‌ای است؛ باید از طرف سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرداری‌ها تعلق بگیرد و شهرداری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند؛ این کالایی نیست که در داخل استان باشد و ما برای تهیه آن اقدام کنیم و از طرفی بخش‌هایی که مربوط به بافت فرسوده هستند از طرف راه و شهرسازی به شهرداری‌ها سهمیه داده می‌شود ولی این سهمیه‌ها خیلی ناچیز است و نمی‌توان کار زیادی انجام داد.

وی افزود: کمبود ماده قیر فقط مختص به استان ایلام نیست بلکه سراسر کشور با این مشکل روبرو هستند؛ کارخانه آسفالت در روستای پاکل کار می‌کند ولی در بافت‌هایی دچار کمبود است؛ ما مشکل شن و ماسه و نیروی کار نداریم و تنها مشکل قیر است که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از طریق وزارت نفت به صورت سهمیه سالانه به وزارت کشور داده و وزارت کشور بنا به جمعیت بین شهرداری‌های سراسر کشور توزیع می‌کند.

مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام گفت: همچنین ما اقداماتی به صورت موقت انجام می‌دهیم که بخش سهمیه‌ای قیر شهرداری‌های کوچک که نیاز به استفاده از آن ندارند از آنها را خریداری و در مرکز استان از آن استفاده می‌کنیم ولی باز هم این مقدار کفایت این حجم از کار را ندارد

در اختیار گذاشتن قیر رایگان برای بافت‌های فرسوده شهری

یعقوبیان مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی ایلام به فارس گفت: وزارت راه و شهرسازی در قسمت بازآفرینی شهری برای بافت‌های فرسوده شهری قیر به صورت رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد و این موضوع تابع شرایط خاصی است که باید زیرساخت‌ها آماده شود این طور نیست شهرداری‌ها درخواست دهند و اداره راه و شهرسازی قیر در اختیار آنها قرار دهد.

وی افزود: باید شهرداری‌ها برای طرح‌های زیربنایی خود که به قیر رایگان نیاز دارد اعلام کند که آیا مناطق جز برنامه و طرح است که این قیر از محل بازآفرینی شهری برای مناطق هدف و حاشیه شهر باید مورد استفاده قرار گیرد و شهرداری نمی‌تواند آن را در جای دیگر استفاده کند راه و شهرسازی به عنوان یک هماهنگ کننده است که حواله قیر را تحویل شهرداری‌ها قرار خواهد داد و آنها باید برای دریافت قیر به شرکت‌های تابعه وزارت نفت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه مجلس برای در اختیار گذاشتن قیر رایگان برای بافت‌های هدف که در اختیار شهرداری قرار می‌دهد اگر در هر منطقه‌ای از استان به هر دلیلی قیر وجود نداشت به اداره راه و شهرسازی جهت بررسی و اقدامات بعدی مراجعه تا مسئله را هر چه زودتر برطرف کنیم و این موضوع فقط برای قیر رایگان مختص محلات حاشیه نشین و هدف است ولی برای سایر نقاط تامین آن برعهده وزارت نفت و خود شهرداری‌ها است.

 اگرچه کمبود قیر در سراسر کشور وجود دارد اما قطعاً باید برای مناطق محروم که دسترسی خوبی به جاده‌ها ندارند توجه بیشتری از طرف مسوولین کشور صورت بگیرد.

با توجه به وضعیت نامناسب جاده‌ها و خیابان‌های شهر که نیاز مبرم به این ماده است امیدواریم از طرف استاندار ایلام و معاونت عمرانی استاندار با رایزنی‌هایی که با مسوولین وزارت نفت و همچنین وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد بتوان سهمیه بیشتری برای مناطق استان ایلام در نظر گرفته تا این مشکلات هر چه زودتر مرتفع شود.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا