اجتماعی

جزئیات ابطال مصوبه ناجا درباره «جریمه خودروهای با شیشه دودی»/ معاون دیوان عدالت اداری: جریمه‌های رانندگی را باید هیات وزیران تصویب کند

گروه حقوقی و قضایی برگزیده های ایران- هیات عمومی دیوان عدالت اداری صبح امروز با انتشار دادنامه‌ای از ابطال مصوبه نیروی انتظامی در خصوص «جریمه خودروهای دارای شیشه دودی» خبر داد.

این رای به دنبال شکایت از ناجا و درخواست ابطال بخشنامه شماره ۱۳/۵/۳۵۵/۴۰۷ مورخ ۹۶/۶/۳۰ و ۱۳/۵/۳۵۵/۹۹۰ مورخ ۹۷/۱۲/۱۸ صادر شد. مصوبه ناجا مقرر کرده بود: «معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشین‌های خودرو باید از فاصله سه متری قابل رویت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشد ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی می گردد.»

مهدی دُربین معاون قضائی امور هیات عمومی و تخصصی دیوان عدالت اداری درباره این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اظهار کرد: فرماندهی نیروی انتظامی بخشنامه‌ای را درباره دودی کردن شیشه‌های خودروها وضع کرده بود که شهروندانی به آن اعتراض کرده بودند. شاکیان معتقد بودند پلیس در برخورد با خودروهایی که شیشه‌هایشان دودی است دو ضابطه غیرقانونی در نظر گرفته است. ضابطه اول این است که برای تشخیص اینکه داخل خودرو دودی است یا خیر، فاصله ۳ متری در نظر گرفته شده است که این موضوع از صلاحیت پلیس خارج است و دیگر اینکه پلیس مقرر کرده است برای خودروهایی که از فاصله ۳ متر داخل آن ها مشخص نباشد، علاوه بر جریمه نسبت به زایل کردن شیشه دودی اقدام می‌شود که این هم اعمال مجازاتی مضاعف از مجازاتی است که هیات وزیران مشخص کرده است.

جریمه‌های رانندگی را باید هیات وزیران تصویب کند

دربین با اشاره به بررسی‌های کارشناسی دیوان عدالت اداری در این خصوص گفت: این اعتراض در دیوان عدالت اداری مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی، هیات عمومی با توجه به اینکه در ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصریح شده است «جریمه‌ های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، با توجه به مکان و زمان وقوع و نوع تخلفات و میزان تأثیر آن در آلودگی محیط زیست و ایمنی عبور و مرور به پیشنهاد وزارتخانه‌ های کشور، دادگستری و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید به اجرا گذارده می‌شود.» ضابطه مربوطه را باید هیات وزیران تصویب کند و تعیین این ضابطه خارج از صلاحیت ناجا است.

وی افزود: هیات وزیران در مصوبه‌ای که درخصوص جرایم رانندگی داشته است، در عنوان ۲۱۱۴ به تخلف استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشند، اشاره کرده است. پس مصوبه هیات وزیران قید ۳ متر را پیش بینی نکرده؛ بنابراین اینکه پلیس قید ۳ متر را برای قابل تشخیص بودن راننده و سرنشین معین کرده است، از نظر هیات عمومی منطبق به قوانین نیست.

معاون قضائی امور هیات عمومی و تخصصی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: به علاوه در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم در ماده ۲ و هم در ماده ۴، تشخیص تخلف بر عهده ماموران مربوطه گذاشته شده است و این یک امر تشخیصی است و نمی‌شود با ضابطه گذاری برای آن معیاری مانند ۳ متر در نظر گرفت! چرا که ممکن است در روز از بیش از ۳ متر هم امکان تشخیص وجود داشته باشد ولی در شب در کمتر از این فاصله هم قابل تشخیص نباشد؛ بنابراین هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ضابطه ۳ متر را ابطال کرد.

بنابراین گزارش پس از رای دیوان عدالت اداری برای خودروهای با شیشه دودی تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نیست و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت می‌کند و رفع اثر شیشه دودی الزام ندارد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا