علمی و فناوری

جزئیات جدید درباره ابررایانه هوش مصنوعی گوگل

جزئیات جدید درباره ابررایانه هوش مصنوعی گوگل

تراشه سفارشی گوگل با نام واحد پردازش تنسور یا TPU برای بیش از ۹۰ درصد کارهای مربوط به آموزش هوش مصنوعی این شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد. به نقل از رویترز، این غول فناوری مقاله‌ای علمی منتشر کرده است که در آن توضیح می‌دهد با استفاده از سوئیچ‌های اپتیکال سفارشی خود بیش از ۴۰۰۰ تراشه را در یک ابررایانه استفاده کرده است.

مقایسه ابررایانه گوگل و انویدیا

در این مقاله گوگل اعلام می‌کند که تراشه‌های ابررایانه آن تا ۱.۷ برابر سریع‌تر و ۱.۹ برابر بازده انرژی بیشتری را نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تراشه A۱۰۰ انویدیا ارائه می‌کنند. گوگل همچنین می‌گوید که نسل چهارم تراشه خود را با تراشه پرچمدار فعلی انویدیا، یعنی H۱۰۰ مقایسه نکرده است؛ زیرا H۱۰۰ بعد از تراشه گوگل به بازار آمده و با فناوری جدیدتری ساخته شده است.

غول موتور جستجو همچنین به این موضوع اشاره کرده که ممکن است روی یک TPU جدید برای رقابت با انویدیا H۱۰۰ کار کند؛ اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

بهبود در این زمینه برای شرکت‌هایی که ابررایانه‌های هوش مصنوعی می‌سازند به یک نقطه رقابت اصلی تبدیل شده است؛ زیرا مدل‌های به‌اصطلاح زبان بزرگی که فناوری‌های قدرتمندی مانند Bard گوگل و ChatGPT را تقویت می‌کنند، به‌اندازه‌ای بزرگ شده‌اند که ذخیره‌سازی آن‌ها روی یک تراشه امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال، مدل زبان بزرگ PaLM گوگل طی ۵۰ روز توسط ابررایانه‌ای با ۴۰۰۰ تراشه آموزش داده شده است.

گوگل درحالی جزئیات بیشتری درباره ابررایانه خود منتشر کرده که این سیستم از سال ۲۰۲۰ در یک مرکز داده در شهرستان مایز، اوکلاهاما، مشغول به کار بوده است. به گفته گوگل، استارتاپ Midjourney برای آموزش مدل خود که براساس توضیحات متنی کاربران تصویر تولید می‌کند، از این سیستم استفاده کرده است.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا