کردستان

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان/ از انتقاد به وضع موجود اقتصادی تا پررنگ‌ترشدن داستان آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان؛ سومین روز از برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با استقبال بیشتر از دو روز قبل از آن با ۲۱ اجرا از گروه‌های مختلف در پارک ملت و دریاچه زریوار و نقاطی دیگر در حالی به کار خود پایان داد که تا اخرین لحظه از اجراها با وجود بارندگی همچنان حضور پرشور مردم در صحنه را به عنوان یکی از مولفه‌های مهم از جشنواره بین‌المللی همراه خود داشت.

زن و رنج

شانوی ژاناو حکایت زندگی آمیخته با رنج و درد زنانی است که در برهه‌های مختلف مورد ظلم قرار می‌گیرند، نمایشی که در درون دریاچه زریوار اجرا شد و بخشی از رنج‌های زنان کرد را که در طول تاریخ در جنگ‌ها، بمباران و غیره به تصویر کشید.

خانه‌ای که در بمباران جنگ رژیم بعث بر زمین فروریخت و آتشی که دشمن به جان زندگی مردمان انداخت حکایت تلخی بود که راوی شانوی ژاناو با تماشاچیان تقسیم کرد.

جنگ و آتش، آتشی که به قول بازیگر این نمایش بزرگترین آتشی بود که تا آن زمان به چشم دیده بود و همه زندگی‌شان را با خاک یکسان کرد.

مادری که بعد از آن بمباران در آغوش خاک زیر درخت توت حیاط خانه برای همیشه به خاک سپرده شد و داغ آغوش گرم مادرانه‌اش را از کودکان چشم‌ انتظارش را برای همیشه روی دل‌شان گذاشت.

خون سرخ گلوی مادر تنها خاطره‌ای بود که در آن روزهای آتش و خون بر دل کودکان این دیار باقی ماند.

در حالی که زن آفریننده است همه سختی‌های زندگی روی دوش آنان قرار می‌گیرد، دختران ایزدی،  به حکم پدرشان و بدون هیچ دادگاهی محکوم به مرگ به دست پدران و یا برادران خود به نام دفاع از ناموس می‌شوند، خودسوزی زنان، مهاجرت کُردها به صورت قاچاقی به امید زندگی بهتر در آن سوی مرزها به اروپا  بخش‌هایی از این نمایش را به خود اختصاص دادند.

فرزاد حسن‌میرزایی کارگردان نمایش ژانا گفت:‌ در تئاتر خیابانی منطقەای ژانا و در تئاتر خیابانی همانگونە کە از اسمش پیدا است محیطی است کە هم محیط را تحت تاثیر قرار دهد و هم هماهنگ با محیط باشد.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشنامە بە دلیل اینکە در خصوص کولبری و پناهندگی مردم خاورمیانە است کە بە اروپا و بە سمت زندگی بهتر حرکت می‌کنند اما در آب‌های مدیترانە غرق می‌شوند از این پتانسیل زریوار استفادە شده و اجرای خود را داخل آب بە نمایش گذاشتیم.

حسن‌میرزایی با بیان اینکه این نمایش در بخش دگرگونەها اجرا شد، گفت: متاسفانە بە دلیل محدودیت‌های موجود ما فقط یک اجرا داشتیم.

وی ادامه داد: فعالیت من بیشتر در حوزە تئاتر صحنەای است، اما علاقە خاصی بە بخش دگرگونەهای اجرایی دارم بە همین دلیل در این دورە از جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان شرکت کردەام.

وی افزود: نمایش ژاناو با هنرمندی ۱۵ بازیگر اجرا شد و بە دلیل نبود مکانی برای تمرین تنها یک با در سد بانە تمرین داشتیم که با توجه به خطرات احتمالی که وجود داشت غریق نجات در زمان اجرا در کنار خود داشتیم.

این کارگردان عنوان کرد: شناخت ما از زریبار و ظرفیتی کە دارد بازیگرها توانسته‌اند بە بهترین نحو ممکن کار خود را اجرا کنند.

وی افزود: خوشبختانە نمایش ژاناو بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و واکنش خوبی را از طرف مخاطبان دریافت کرد با توجه به تشویق و بازخوردهایی که از مخاطبین داشتیم فکر می‌کنم یکی از بهترین نمایش در طول این فستیوال بود.

حسن‌میرزایی در پایان عنوان کرد: تفاوت تئاتر مریوان با سایر جشنوارەها این است کە مردم مریوان تئاتر را بهتر درک می‌کنند و از آن بە گرمی استقبال می‌کنند.

اسطوره

این نمایش داستانی است که حول یک مجسمه‌ که در وسط شهر نصب می‌شود می‌چرخد، موضوعی که خیلی از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را با زبان هنر برای مخاطب تشریح می‌کند.

طلاق، بیکاری، اعتیاد و آسیبی که کرونا بر پیکر جامعه بشریت زد موضوعات ریز و درشتی است که بازیگران نمایش اسطوره به آن پرداخته‌اند.

معتاد کرونا نمی‌گیرد!

بخشی از این نمایش تفکری را که معتاد کرونا نمی‌گیرد به نقد گرفته است، بیکاری جوانان تحصیلکرده و نشستن غیرمتخصصین در پست‌های مهم و از بین رفتن سرمایه‌های بزرگ اجتماعی به ویژه در حوزه درمان به خاطر شیوع کرونا و عدم توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر مسائلی است که در نمایش اسطوره به آن پرداخته شده بود.

مجتبی خلیلی کارگردان نمایش اسطوره به نویسندگی احمد صمیمی از اصفهان با بیان اینکه تئاتر هنر بسیار اصیل و با ظرافت است، اظهار کرد: به نوعی هنرمندان این رشته مشکلات و دردهای جامعه را درک کرده و آن را در قالب نمایش بیان می‌کنند.

وی درباره نمایش اسطوره هم گفت: ایده نمایش از احمد صمیمی است و نمایش اسطوره‌هایی که در یک سری موقعیت‌ها قرار می‌گیرند و آن موقعیت موجب نابودی آنها می‌شوند.

خلیلی با بیان اینکه در قالب این نمایش موضوعات مختلف و آسیب‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده‌ایم می‌گوید: این نمایش سه بازیگر اصلی دارد و موضوع اصلی آن درباره مجسمه‌ای از نماد ایران است که تلفیقی از نماد فرهنگ و تاریخ کشور را به نمایش گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: انعکاس اتفاقات و مواردی که سال‌ها برای کشور ایران اتفاق افتاده از جمله اهداف این نمایش بوده و در واقع یک بیان اعتراضی از طریق تئاتر بود که با موسیقی زنده اجرا شد.

رنج نان  

نمایش «دروشکه‌ی برسیه‌کان» با موضوعی کاملا اجتماعی دنبال بیان مشکلات اقتصادی است که امروز گریبان بخشی از جامعه را در کشور و البته استان کردستان گرفته است، هنرمندان در قالب این نمایش به بیان مشکلات معیشتی اقشار مختلف مردم می‌پردازند،اینکه در کردستان خانواده‌هایی با ضعف مالی و درآمد مواجه هستند.

انتقاد به مشکلات اقتصادی

مختار محمدی کارگردان این نمایش را در گوشه‌ دنج دیوار در حالی که پای چپش تا زانو در گچ است روی نیمکتی پیدا می‌کنم و در مورد این ایده و هدف از اجرای آن می‌پرسم، می‌گوید: متاسفانه خانواده‌های زیادی در کردستان برای نان و رزق و روزی خون می‌دهند و این نمایش، اعتراضی به وضعیت موجود اقتصادی است که امیدواریم اتفاق خوبی برای رفع این مشکلات رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: مردم خسته و گرسنه هستند و امیدواریم کرونا هم که بر مشکلات آنان افزوده است زودتر از بین برود.

کارگردان نمایش دروشکه‌ی برسیه‌کان که یکی از خاک‌خورده‌های عرصه بازیگری و تئاتر در مریوان است از شورای شهر و شهرداری مریوان خواست که زمینه‌ای برای ایجاد محل نمایش در پارک دریاچه زریبار فراهم کنند، همان کاری که در پارک ملت و شانو انجام شده است تا مردم به راحتی تئاتر ببینند.

غیرت کرد در دفاع از خاک

نمایش «حریرە» از مریوان مخاطب را با خود به بیش از ۲ هزار سال قبل همراه می‌کند و آئین و مراسم رقص کردی و هدف از آن را با بهره‌گیری از ظرفیت چندین گروه نمایشی شهرستان مریوان به تصویر می‌کشد.

«هەڵپەڕکێ سێ‌پێ» یکی از هشت نوع رقص در مریوان است کە هر رقص آن‌ داستان خاص خود را دارد در نمایش حریره به آن پرداخته شده است.

بمباران و نابودی تا دوباره پاشدن و برخاستن از جا داستانی است که گام به گام در این اثر نمایشی مخاطب را با خود همراه می‌سازد.

سه قدم به جلو، سه قدم به عقب به صورت یک دست دنبال بیان این مطلب است،که کرد متجاوزگر نیست ولی اجازه تجاوز به خاکش را هرگز نمی‌دهد.

اگر کسی به خاک و سرزمینش حمله کند او را به عقب می‌راند و وقتی که دور شد هرگز به خاک‌ دشمن تجاوز نمی‌کند.

مردم مریوان درک بالایی از تئاتر خیابانی دارند

عطا شکیبایی کارگردان نمایش حریرە از مریوان در مورد این اثر نمایشی هم گفت:  بعد از پژوهش‌های بسیار، هشت نوع رقص را از مریوان جمع‌آوری کردیم کە هر رقص آن‌ها داستان خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: یکی از آن‌ها رقص سە پا «هه‌لپه‌رکی سی‌پی» است، کە داستان آن بە ۲ هزار سال قبل بازمی‌گردد کە در آن زمان اگر بلایی طبیعی مانند خشکسالی، زلزلە، سیل و … در این منطقە رخ می‌داد و حتی با آمدن دشمن هم برای آمادەسازی مردم و روبەرو شدن با آن اتفاق رقص سە پا را انجام می‌دادند و این رقص سبب هماهنگی و یکدلی مردم آن منطقە می‌شد.

کارگردان نمایش حریرە از مریوان افزود: این اولین سالی است کە در تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کنم، لذا در مکان‌های مختلف اجرا داشتەام و بیشترین علاقەام بە تئاتر صحنەای است.

شکیبایی خاطرنشان کرد: مردم مریوان درک بالایی از تئاتر خیابانی دارند و این جشنوارە دلیل آن است و مردم از آن استقبال‌ ‌بی‌نظیری دارند.

وی با اشارە بە اینکە در اوایل هفتە پارک‌های شهر مریوان خالی از جمعیت است گفت: با توجە بە اینکە اوایل هفتە بود اما استقبال بی‌نظیری از کارها صورت گرفت و بە راستی دور از انتظار بود.

گفتنی است؛ اسطوره از اصفهان در پارک ملت، دروشکه‌ی برسیه کان از مریوان در پارک شانو، هه‌نسکو ئه‌وینی گولی از سنندج در شهر کانی دینار و داشتن یا نداشتن از دهلران در پارک هجرت اجرا شد.

نمایش حریره از مریوان در پارک ملت، مایه ممات از مریوان در پارک شانو، سبزک و مبارک از تهران در کانی دینار و خنیاگر از کرج در پارک هجرت، یادآوری از اصفهان در پارک ملت و پینوکیو از دهلران در پارک شانو و ژانی ئاو از بانه در دریاچه زریبار و هه نسکو ئه وینی گولی از سنندج در دریاچه زریبار، مایه ممات از مریوان، سبزک و مبارک اثری از تهران در پارک شانو، خنیاگر از کرج در پارک شانو و پینوکیو اثر هنرمندان دلهلرانی در سومین روز از پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

۴۱ اثر به پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد. ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش بودند که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا