اصفهان

جشنواره تئاتر اصفهان فعالیت از سر گرفت/راه یابی مستقیم ۴ تئاتر استان به جشنواره فجر

جشنواره تئاتر اصفهان فعالیت از سر گرفت/راه یابی مستقیم ۴ تئاتر استان به جشنواره فجر

به گزارش برگزیده از اصفهان، جشنواره نمایش اصفهان پس از چندین سال وقفه امسال فعالیت خود را از سر می گیرد و حال و هوای تئاتری طی روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبانماه در نصف جهان حاکم می شود.

در این ارتباط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با ابراز خرسندی از احیای تئاتر خیابانی اصفهان اظهار کرد: کانون تئاتر خیایانی استان اصفهان پس از سالیان طولانی رکود با حضور اسماعیل صرامی از فعالان تئاتر اصفهان چهار ماه است که راه اندازی شده و در همه شهرستان‌ها نمایندگی فعال دارد.

علی تمنایی افزود: نمایش خیابانی به عنوان یکی از رویش‌های تئاتر اصفهان که در کشور و خود استان مغفول مانده بود بار دیگر فعال شده است و در حقیقت با تلاش ۱۰۰ گروه فعال تئاتر اصفهان در این بخش نمایش خیابانی، امسال به جشنواره تئاتر سراسری کشور اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در دو بخش خیابانی و صحنه ای پس از چند سال وقفه برگزار می شود، بیان داشت: بانوان هنرمند در جشنواره امسال حضور فعالی دارند، ۵۹ اثر خیابانی متقاضی حضور در این جشنواره بودند که از این میان ۱۱ کارگردان از میان خانمها هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: از این ۵۹ اثر تعداد ۲۴ مورد مربوط به شهرستان اصفهان است، همچنین ۱۱ اثر از خمینی شهر، ۴ اثر شاهین شهر، ۴ اثر فولادشهر و ۲ اثر از آران و بیدگل است و از سمیرم، نایین و اردستان نیز یک اثر در جشنواره حضور دارد.

رقابت ۲۰ اثر بخش خیابانی در جشنواره تئاتر اصفهان

وی ادامه داد: بازبینی آثار به شکل فیلم یا حضوری در اصفهان و یا شهرستان مربوطه توسط هیئت بازبینی انجام شده است که یک سوم آثار یعنی ۲۰ اثر به عنوان برگزیده جشنواره امسال در جشنواره به رقابت می پردازند.

تمنایی با بیان اینکه از میان ۲۰ اثری که به سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان راه یافتند، ۱۰ اثر مربوط به اصفهان و ۱۰ مورد مربوط به شهرستان ها است، تاکید کرد: این جشنواره در روزهای ۱۶ تا ۱۸ آبانماه در قاب صحنه برای داوری به جشنواره ارائه می شود.

وی تاکید کرد: امسال هشت اثر نمایشی در حوزه دفاع مقدس و غزه، هشت اثر در حوزه مسایل اجتماعی مانند حوزه معلولان، آب و مسایل خانوادگی و چهار اثر در حوزه دین و آیین ارائه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ابراز کرد: اشرف مخلوقات به کارگردانی مجتبی خلیلی، تقاطع از امین پناهی، خودِ خود ( به معنای کلاهخود خود) به کارگردانی محمد رادمهر، دُوِیرَج از عاطفه نقوی، ذهن چوبی به کارگردانی ابوالفضل صادقی، زندگی با طعم محبت از سید پویا امامی، سیری از یک سرنوشت به کارگردانی حسین اصفهانی، بازقُلَنگ از جواد مشتاقیان، قوچستون از سعید الله یاری و نَقل مردان امید زمانی از اصفهان در جشنواره امسال اجرا می شود.

وی اضافه کرد: همچنین حلقه لَنجو به کارگردانی سید احمد کاظمی از نایین، خونچه به کارگردانی پریسا کهکش پور از شاهین شهر، دلواپسی فرهاد قائمی فر از نجف آباد، رستم ویلچرسوار به کارگردانی ندا ربانی فر از خمینی شهر، روال کاملا عادی به کارگردانی هادی مهرابی از سمیرم، سرزمین شماره ایکس علیرضا شمس از فلاورجان، شیرینی های دروغ از سامان هاشمی از اردستان، طعم گس خوشبختی صادق پرامین از فلاورجان، مصطفی واکسی به کارگردانی مشترک عرفان عمادی و حامد جامی از خمینی شهر و «او منفی» نجمه مهرابی از خمینی شهر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر در بخش خیابانی اکران می شود.

تمنایی با اشاره به اینکه ۱۸ اثر نمایش خیابانی جشنواره در گذر چهارباغ برای عموم مردم اجرایی و همان جا داوری می شود، گفت: دو نمایش در حوزه دفاع مقدس در کنار مزار شهدای مدافع حرم محل گلستان شهدا و یک نمایش پس از اجرا در گلستان شهدا در محل حادثه تروریستی خانه اصفهان برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای امنیت اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهرام نوشید رئیس انجمن تئاتر خیابانی کشور از داوران جشنواره امسال است و دو داور نیز از اصفهان حضور دارند، گفت: امیدواریم اصفهان درجشنواره تئاتر فجر امسال حضور فعالانه ای داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر این که اصفهان در تئاتر خیابانی حرف های بسیاری برای گفتن دارد به نوعی که هم اکنون چهار نمایش از اصفهان با حضور در جشنواره های ملی و منطقه ای مختلف به شکل مستقیم به جشنواره فجر راه یافته است، تاکید کرد: نمایش « واگویه های یک لک لک» از خمینی شهراز طریق جشنواره ملی چتر زندگی، نمایش « پیوند کولانسی» به کارگردانی ابراهیمی حاج حیدری از خمینی شهر با برگزیده شدن در جشنواره منطقه ای لاهیجان، «هزار پیشه» به کارگردانی نجمه مهرابی از خمینی شهر و از طریق جشنواره مریوان و تئاتر « ۳۷۰ شهروند نمونه» به کارگردانی محمد رادمهر از جشنواره شرهانی به جشنواره فجر راه یافته است.

اجرای ۴۲ نمایش صحنه ای در پردیس هنر و تالار هنر

وی با اشاره به اینک ۴۲ اثر متقاضی حضور در بخش صحنه ای هستند که ۲۰ اثر از اصفهان و ۲۲ اثر از شهرستان ها در این بخش حضور دارد، بیان کرد: ۴ نمایش از شاهین شهر در این بخش حضور دارد و از ۴ شهرستان خمینی شهر، کاشان، نجف آباد و فولادشهر هر کدام سه تئاتر صحنه ای در جشنواره امسال دارند.

تمنایی گفت: پس از بازبینی ۱۲ اثر در این بخش به جشنوار راه یافت که سه مورد مربوط به شهر اصفهان و ۹ نمایش مربوط به شهرستان ها است که در پردیس هنر۱ و ۲ و سالن کوچک تالار هنر اصفهان طی روزهای جشنواره به صحنه می روند.

وی با اشاره به اسامی نمایشهای صحنه ای که پس از اجرا داوری خواهند شد، گفت: «گالیله» از محمدرضا بزرگ‌زاد، «هنگامه، آسمان شکافت» از محمدرضا داستانی و «تقسیم بر صفر» از رضا کنگازیان از اصفهان در این جشنواره داوری می شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: همچنین ۹ نمایش از شهرستانها شامل «استاد نوروز پینه دوز» عباس فخری از پیربکران، «افسانه دختر آب» مرضیه آیات از کاشان، «این چنین ساکت و روان» رویا زیرک قشقایی، «با صدای آهسته تر» محمدحسین صمیمی از نطنز، «بیتل ها» رسول مسلمی از فولادشهر، «تبار خون» افشین ابوطالبی از فولادشهر، «دادستان آن کلات» از حسن علی عرب از برخوار، «کسوف» سید جواد دارینی از کاشان و «۲۹۱» به کارگردانی هادی عسگری از اردستان در جشنواره اجرا خواهد شد.

وی گفت: نسل جدیدی از کارگردانها در اصفهان در حال بروز و ظهور هستند و امیدواریم تئاتر اصفهان در بخش های مختلف خیابانی و صحنه ای با این روند روزهای خوش گذشته را بر دیگر از سر گیرد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا