اردبیل

جمعیت جوان دوام و بقای جامعه را تضمین می‌کند/ رفع مشکلات معیشتی لازمه جوان‌سازی جمعیت است

محسن علایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری یولن در اردبیل اظهار کرد: متاسفانه جمعیت کشور به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و چنان‌چه تمهیدات جمعیتی لازم اندیشیده نشود به‌زودی در سطح بین المللی کشورمان به‌عنوان کشور دارای جمعیت سالخورده قلمداد خواهد شد.

وی افزود: هم اینک فرصت‌های جمعیتی بسیار خوب و قابل ملاحضه‌ای در ساختار اجتماعی کشورمان وجود دارد و به عبارتی دیگر پنجره جمعیتی کشورمان هنوز باز است و ما می‌توانیم با اعمال سیاست‌های جمعیتی منطقی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور سبب تعدیل و تصحیح آمار‌های جمعیتی شویم و اصلاحات جدی در این‌باره انجام دهیم.

این جامع‌شناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر رشد جمعیت کشور در حد جایگزینی است و این مسأله برای هیچ کشوری خوشایند نیست. به‌طوری که همه کشورها تلاش می‌کنند آمار جمعیتی خود را بهبود ببخشند.

وی تشریح کرد: کشورهای غربی با استفاده از روش مهاجرت‌پذیری اقدام به جذب جمعیت جوان می‌کنند که این روش به هیچ وجه روش اصولی و منطقی برای کشورمان نیست لذا ما نیز باید به اقتضای وضعیت کشورمان نسبت به بهبود آمار جمعیتی و تحقق جوان‌سازی میانگین جمعیت اقدام کنیم.

علایی ادامه داد: در این‌باره باید در افق ۱۰ سال آینده، مردم را نسبت به عمق این مسأله آگاه کنیم تا با دیدگاه مطلوب میان مردم افزایش جمعیت تحقق یابد.

رفع دغدغه‌های معیشتی خانواده‌ها لازمه تحقق طرح جوانی جمعیت

وی با اشاره به چالش‌های اقتصادی و معیشتی خانوارها عنوان کرد: لازمه تحقق طرح جوانی جمعیت در گام اول تلاش در راستای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و در گام دوم نیز اصلاح ذهنیتی مشکلات معیشتی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از افراد برخوردار جامعه نیز همان دغدغه‌های معیشتی افراد کم برخوردار را دارند که در این‌باره نیازمند یک اصلاح ذهنیتی میان این افراد هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل تاکید کرد: برای طرح جوانی جمعیت نیاز است عمومیت ازدواج و بحث دیررسی ازدواج اصلاح شود، نازایی در کشور به‌طور جدی مورد مداخله قرار گیرد و مباحث مرتبط با سن تجرد اصلاح شود.

نقش جوانی جمعیت در حوزه‌های سیاسی و راهبردی کشور

علایی در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای طرح جوانی جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: از حیث سیاسی و راهبردی جمعیت یک کشور یکی از ابزارها و اهرم‌های مهمی است که تمامی کشورها برای عرض اندام مطلوب در سطح بین المللی از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: پایین بودن جمعیت به هیچ وجه کمک حال و حلال مشکلات هیچ کشوری نشده، به‌طوری‌که الان در کشور ما مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما بی شک اگر جمعیت فعال و جوان ما کمتر از این میزان بود مشکلات موجود خیلی بیشتر و محسوس‌تر می‌شد.

به گفته علایی بالا بودن جمعیت قدرت چانه زنی، ظاهر شدن مطلوب و با اقتدار در سطح بین الملل را سبب می‌شود و همچنین جمعیت جوان دوام و بقای جامعه را تضمین می‌کند و سبب بهبود انتقال مسائل فرهنگی و چرخیدن چرخ اقتصاد جامعه متناسب با رشد شتابان جمعیتی می‌شود.

این جامعه شناس بیان کرد: برعکس اگر جمعیت کشور پیر شود تمامی حوزه‌های کشور از جمله اقتصاد، آموزش، صنعت و… در قبال نبود نیروی کار فعال آسیب می‌بینند.

قانون جدید مجلس نقش مهمی در جوانی جمعیت دارد

علائی تاکید کرد: امر ازدواج و فرزندآوری به‌دلیل مشکلات معیشتی و موانع ساختاری در عین علاقه خانواده‌ها دشوار شده و در همین راستا اتخاذ تصمیمات مناسب و قانون‌گذاری برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری باید در اولویت برنامه دولت و مجلس باشد.

این استاد دانشگاه گفت: رفع مشکلات معیشتی، مسکن و ایجاد اشتغال پایدار و مشوق‌های مناسب می‌تواند در کنار فرهنگ‌سازی در بحث ازدواج‌های آسان و به‌هنگام و فرزندآوری بسیار موثر باشد.

علایی تاکید کرد: خانواده‌ها باید نسبت به آسیب‌های کاهش جمعیت، عدم فرزندآوری و تک فرزندی آگاه شوند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا