اقتصادی

جهاد سازندگی مردمی باشد، وزارتخانه زیاد داریم

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی برگزیده های ایران، پس از اعلام رئیس جمهور برای احیای جهاد سازندگی، استادان، کارشناسان و پیش کسوتان این حوزه نشست‌های خبری برگزار کرده و درباره نحوه احیا، ساختار و موارد پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند. در نشست خبری که با حضور برخی از صاحب نظران برگزار شد، تاکید شد که جهاد سازندگی اگر می‌خواهد احیا شود، باید مردمی بوده و وابسته به هیچ وزارتخانه و یا سازمانی نباشد که در این صورت با توسعه غیرضروری در حقیقت کاهش عملکرد و بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.

* جهاد سازندگی مردمی باشد

اسماعیل شهبازی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این نشست خبری با بیان اینکه جهاد سازندگی که احیا می‌شود، نباید به صورت وزارتخانه یا سازمان باشد، گفت: بلکه باید همانند اوایل انقلاب به صورت نهاد مردمی باشد که از درون مردم می‌جوشد، وگرنه گرفتار کردن این نهاد در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به پیچیدگی موجود اضافه کرده و باعث کاهش عملکرد و بهره‌وری می‌شود.

وی در مورد نحوه احیای جهاد سازندگی هم تشریح کرد: شرایط امروز با ۴۰ سال پیش کاملا فرق کرده؛ جوانان تحصیل ‌کرده‌اند و جنس کارها هم عوض شده است، بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و کارها را متناسب با شرایط تعریف کرد.

شهبازی افزود: در دوره‌ای ۵ وزارتخانه در حوزه کشاورزی وجود داشت و این تنها مانع کار و پیشرفت می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که برخی از کارشناسان می‌گویند جهاد سازندگی امروز نباید بر اساس احساس هیجانی اوایل انقلاب، بلکه بر اساس تخصص و تعقل انجام شود که ساختار آن کاملا متفاوت از آن دوره خواهد شد، ضمن اینکه وجود جوانان تحصیل‌کرده می‌طلبد که طرح جدیدی برای جهاد سازندگی ریخته شود. جنابعالی چه ساختاری را برای آن مناسب می‌دانید، گفت: جهاد سازندگی می‌تواند کلیدی برای رفع مشکلات باشد که تا به امروز تحقق نیافته است. جهاد سازندگی باید به رفع مشکلات اقتصادی مردم برود و راهکار داشته باشد که در این باره چه کند. بازوان جهاد سازندگی،‌ دهیاری‌ها و اعضای هیات مدیره در روستاها می‌تواند باشد.

وی افزود: اما در مورد ساختار من معتقد به بی‌ساختاری هستم و این نهاد باید مستقل و مردمی باشد. هر چقدر به ساختار پایبند کنیم نتیجه معکوس خواهد داد.

شهبازی اضافه کرد: مثلا یکپارچه‌سازی اراضی از سال ۱۳۵۱ در کشور کلید خورده، اما اجرایی نشده است. برای اجرای آن روحیه جهادی می‌خواهد و جهاد سازندگی می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که اخیرا عیسی کلانتری وزیر اسبق  کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس جمهور درباره احیای جهاد سازندگی هشدار داده بود، واکنش جنابعالی نسبت به این موضوع چیست، گفت: از ابتدای این جلسه کارشناسانی که صحبت می‌کنند در حقیقت به این نوع اظهارات پاسخ می‌دهند و برخلاف این مسئول اجرای جهاد سازندگی را یک ضرورت می‌دانند.

* همه قشرها باید همکاری کنند

در ادامه این نشست مجید زارعی پیشکسوت و پژوهش‌گر توسعه روستایی در باره احیای جهاد سازندگی گفت: لازم است همه ملت در این باره تشریک مساعی کنند، جهاد سازندگی به عنوان یک مکتب است و ما باید این رویه فکری را حفظ کنیم، اما در کنار آن سازوکار جهاد سازندگی باید تعریف شود.

به گفته این مسئول آنچه که در جهاد سازندگی مهم است همان روحیه جهادی و انقلابی و مکتب فکری آن است.

زارعی همچنین به تصویب قانون توسعه متوازن روستایی در سال ۸۴ توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قانون در کشورهای دیگر هم اجرایی می‌شود. بررسی ۱۸ کشور اروپایی و آسیایی نشان داده که توسعه روستا جزو اولویت کشورها است و همه به عنوان بستر تامین کننده امنیت غذایی روی آن تاکید دارند.

وی در عین حال تأکید کرد که برای اجرای قانون توسعه متوازن روستایی حتما نیاز به حضور جهاد سازندگی است.

زارعی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه ساختاری را برای جهاد سازندگی مناسب می‌دانید، گفت: در حال حاضر سه گزینه مطرح است؛ اول اینکه جزو زیر مجموعه وزارت کشور باشد چراکه این وزارتخانه کاملا در همه روستاها درگیر است؛ دوم ذیل وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ چراکه همه زمین‌های کشاورزی و روستاها که محل فعالیت جهاد می‌تواند باشد، در این وزارتخانه متمرکز است و گزینه سوم زیر نظر ریاست جمهوری باشد که خیلی روی آن متفق‌القول هستند.

* ویژگی‌های پیشنهادی جهاد سازندگی

در ادامه نشست عباس نوروزی استاد دانشگاه دانشکده ترویج کشاورزی و دانشیار مرکز آموزش امام خمینی(ره) به ویژگی‌های جهاد سازندگی جدید اشاره کرد و گفت: باید از هر گونه فعالیت‌های نمایشی پرهیز شود. دوم اینکه از هر گونه ایجاد تشکیلات گسترده و بی‌ضابطه اداری که باعث تحمیل هزینه اضافی و کاهش بهره‌وری می‌شود، دوری کنیم. همچنین از جوانان انقلابی، علاقه‌مند و متخصص بهره‌گیری شود و نهایتا با مدیریت جهادی و روحیه جهادی و فارغ از تشریفات و قید و بندهای اداری مرسوم عمل شود.

* جهاد سازندگی تفکری است که باید در کل دولت جاری شود

در این نشست بسطامی پیشکسوت جهاد سازندگی تصریح کرد: جهاد سازندگی یک تفکر و مکتبی باشد که باید در کل بدنه دولت جاری و ساری شود. مثلا امروز وزارت نفت در هورالعظیم نفت برداشت می‌کند، اما در همان زمان کشاورزی روستائیان نابود، می‌گردد. باید این تفکر و روحیه در وزارت نفت باشد که منافع کشاورزان را حفظ کند. یا وزارت نیرو با روحیه جهادی نیروگاه بسازد و کمبودی در این بخش مشاهده نشود و یا وزارت بهداشت با کارهای جهادی به ویژه در شرایط فعلی هم زمینه ساخت واکسن و یا واردات آن به یاری مردم بشتابد.

بسطامی تأکید کرد که جهاد سازندگی یک پوسته و یک هسته داخلی دارد و ما باید به همان هسته وصل شویم. اگر یک زمانی جهادگران بیل و داس به دست می‌گرفتند و به کمک روستائیان می‌شتافتند، اکنون جنس کارها عوض شده و متناسب با آن باید عمل شود. خود همان جهادی‌ها هم تغییر کرده‌اند و سلاح آنها نیز عوض شده است. اکنون ساختار روستا تغییر کرده، باسوادتر شده‌اند و اردوهای جهادی به همان شکل اوایل انقلاب نمی‌تواند عمل کند و در کل شرایط باید متناسب با وضعیت فعلی باشد.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا