اخبار تکنولوژی

جهش تولید با مدیریت صادرات هوشمند مواد اولیه و محصولات شیمیایی به کمک راهکارهای نوین

جهش تولید با مدیریت صادرات هوشمند مواد اولیه و محصولات شیمیایی به کمک راهکارهای نوین

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، فعالان بازار محصولات شیمیایی و پتروشیمی با چالش‌هایی دست‌وپاگیر مواجه بوده‌اند. تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و خریداران مواد شیمیایی و پتروشیمی سال‌هاست که کسب‌وکارشان را با نگرانی در وصول مطالبات، تردید در کیفیت و خلوص محصول خریداری شده، بازاریابی پرهزینه و کم‌بازده، ریسک تجارت فرامرزی، محدودیت در تجارت ارزی و… پیش می‌برند. اما روش رایج، لزوماً تنها روشِ ممکن نیست.

بازاری وسیع و دارای ظرفیت توسعه

گستردگی تجارت مواد اولیه شیمیایی، محصولات پتروشیمی، کودهای شیمیایی و خاک‌های معدنی این بازار را به یکی از پرمعامله‌ترین و مهمترین تجارت‌ها در اقتصاد ایران و جهان بدل کرده است. طبق آمار، ارزش افزودۀ این تجارت در محدودۀ سال ۱۳۹۵ حدود ۳۶% برآورد شده است.

اما آیا ارزش واقعی تجارت مواد شیمیایی و پتروشیمی در همین حد است و بازار از تمام ظرفیت‌های خوب به‌شکل بهینه بهره می‌برد؟ در بازاری به وسعت بیش از ۶۳۰ تریلیون ریال چالش‌هایی دست‌وپاگیر وجود دارد که طی سالیان سال، به «روال معمول» تبدیل شده‌اند.

بستر سرمایه‌گذاری در این بازار بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، چیزی بالغ بر ۸۲ تریلیون دلار (معادل ۳۵% سهم سرمایه‌گذاری اقتصادی ایران) بوده است. اما آیا این بستر امکان توسعه و بسط ندارد؟

ارزش کل تجارت خارجی محصولات شیمیایی کشور در سال ۱۳۹۶ معادل ۶۶۶۷ میلیون دلار یا بالغ بر هفت میلیارد دلار بوده است.

چالش‌هایی که به روال تبدیل شده‌اند

ارقامی که پیش‌تر ذکر شد، شاید در یک نگاه بزرگ و قابل توجه به نظر برسند، اما با حد ایده‌آل فاصله دارند. فعالان اقتصادی و تجار ایرانی از یک سو با تحریم‌های بین‌المللی و از سوی دیگر با چالش‌های بازار سنتی دست به گریبان‌اند، چالش‌هایی که توان تجارتی آن‌ها را محدود و روند سودآوری‌شان را کند می‌کند.

از جمله مهمترین موانعی که تجارت سنتی محصولات شیمیایی و پتروشیمی با آن روبه‌روست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبودِ قیمت رسمیِ به‌روز
    تاجران در مواجهه با قیمت دچار سردرگمی و ابهام می‌شوند. دسترسی به قیمت به‌روز و رسمی بعضا ناممکن یا دور از قطعیت است.
  • تردید در کیفیت موضوع معامله
    تاجران در هنگام معامله سنجه‌های معتبر و سهل‌الوصول برای ارزیابی کیفیت محصول در اختیار ندارند.
  • نگرانی بابت وصول مطالبات در نبود اعتبارات اسنادی
    تاجران به‌ویژه در تجارت‌های فرامرزی همواره با نگرانی‌هایی دربارۀ وصول مطالبات مواجه‌اند. این نگرانی و محدودیت‌های ناشی از تحریم سبب کاهش ارزش تجارت بین‌المللی و محدودشدن صادرات و به‌تبع کاهش سودآوری می‌شود.
  • پیچیدگی‌های قانونی و حقوقی
    بسیاری از تاجران به‌دلیل شناخت اندک از مسائل حقوقی و قانون تجارت بین‌الملل یا حتی تجارت داخلی، دچار ضررهای پیش‌بینی‌نشده می‌شوند.
  • بازاریابی فرسایشی
    در تجارت سنتی، وقت زیادی صرف پیدا کردن مشتری یا محصول مورد نظر می‌شود اما توفیق اندکی وجود دارد. بازاریابی سنتی تاجران را وارد فرایندی فرسایشی می‌کنند. این روش‌ها به‌نسبت صرف وقت و هزینه بازدهی کمتری دارند، بنابراین مسیر رسیدن به طرف معامله و توافق یک مسیر طولانی است.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل و تحویل محصول

در روش‌های معمول، تاجران پس از رسیدن به توافق باید راهکارهای تحویل محصول و حمل‌ونقل و… را خودشان برعهده بگیرند که در عمل وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

راهکاری جدید برای توسعه و تسهیل تجارت محصولات شیمیایی

استفاده از یک بسترِ تسهیل‌کننده که کیفیت، سرعت و امنیتِ تعامل بین تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات شیمیایی از قبیل سود پرک، سود مایع، کود اوره، مواد پلیمری، اسید سولفوریک، کلسیم کلراید، انواع سولفات‌ها، کربنات‌ها، اکسیدها و … را فراهم کند، تا حد قابل توجهی به گسترش تجارت خواهد انجامید.

به‌کمک یک زیرساخت تعاملی می‌توان ظرفیت تجارت در این بازار را تا حد چشمگیری افزایش داد و سودآوریِ بیشتری را در عینِ سهولت رقم زد.

در جهانی که هر روز شاهد دگرگونی‌ها و نوآوری‌هاست، فقط با بهره‌گیری از امکاناتِ به‌روز می‌توان تجارت را زنده و پویا نگاه داشت.

منافع بهره‌مندی از بستر آنلاین تجارت مواد شیمیایی

تغییر رویکرد تجاری از سنتی به نو، منفعت‌بخشی و سهولت محسوسی به‌دنبال دارد. این منافع که به‌دلیل چابکی و غیروابسته بودن به بودجه، با نقش‌آفرینیِ فزایندۀ بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط (SME) محقق می‌شوند، عبارتند از:

  • تا ۷۰% کوتاه‌شدن مسیر آشنایی و تعامل میان خریدار، تأمین‌کننده، تولیدکننده
  • اتصال به بازارهای خارجی و کمک به جهش صادرات و عبور از محدودیت‌ها
  • قرار گرفتن در معرض دید بازارهای خارجی به‌زبان مقصد (بدون نیاز به ترجمه)
  • امکان قیمت‌گذاری رقابتی و تحلیل برخط رقبا
  • امکان ارزیابی تخصصی و کارشناسی محصول پیش از خرید
  • امکان مذاکرۀ آنلاین با مشتریان بین‌المللی، درج آگهی مزایده و مناقصه یا شرکت در انواع مناقصه و مزایده
  • امنیت مالی و اطمینان بابت وصول مطالبات با بهره‌مندی از ظرفیت بیمۀ تجاری
  • امکان حمل‌ونقل کالا بدون پیچیدگی و مشقت

جهش تولید با مدیریت صادرات هوشمند مواد اولیه و محصولات شیمیایی به کمک راهکارهای نوین

جهش صادرات و رونق‌بخشی به ورود ارز به‌کمک روش‌های نوین

اقتصاددانان، مدیران موفق و بازرگانانِ هوشمند در مواجهه با مشکلات رویکردشان را تغییر می‌دهند و هرگز به بن‌بست نمی‌رسند. هر چالشی برای آن‌ها یک بزنگاهِ تازۀ راهکارسازی است. علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم و تنگناهای اقتصادی، همچنان می‌توان چاره‌هایی سودمند و راهگشا یافت.

ریل‌گذاری هوشمندانه به‌منظور جهش صادرات (بسترسازی برای توسعۀ صادرات) و هموارسازی ورود کالاهای منجر به تولیدِ محصولات صادراتی، از جمله دستاوردهای انعطاف‌پذیری و نوآوری در رویکرد تجاری است.

بینشِ منعطف و پویا، اهمیت به‌روزرسانی شیوه‌های تجاری و بهره‌مندی از راهکارهای قانونمند نو را به‌خوبی دریافته و به کار می‌بندد تا جریان ارزآوری همچنان پررونق بماند.

تجارت مواد شیمیایی و پتروشیمی سهمی چشم‌گیر در بازار صادراتی کشور داشته و دارد. با توجه به اینکه در بیرون از مرزهای کشور بازار پرظرفیتی وجود دارد، باید از این فرصت بهترین بهره را برای توسعه صادرات برد.

با به‌روزرسانی راهکارها و تأمین بسترهای اعتباری و قانونی مورد نیاز، می‌توان ظرفیت صادراتی شرکت‌های چابک را فعال‌تر کرد و موانع و محدودیت‌ها را کنار زد.

بستری ممتاز برای معاملۀ مواد اولیه و محصولات شیمیایی

تاجران صنایع شیمیایی و پتروشیمی اعم از تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان، صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند با بهره‌مندی از امکانات متنوع و منفعت‌بخشِ بورس خرید و فروش مواد شیمیایی شیمیکو بهره‌وری و سودآوری تجارت خود را بهینه کنند.

شیمیکو با تکیه بر تجربۀ مفید در تجارت سنتی محصولات شیمیایی و پتروشیمی، دانش حقوقی در حوزۀ تجارت بین‌الملل و تسلط بر دانش تجارت آنلاین، بستری فراهم کرده تا تاجران معنای تازه‌ای از تجارتِ محصولات شیمیایی و پتروشیمی را تجربه کنند.

همۀ گروه‌های فعال در این صنعت می‌توانند پس از عضویت در شیمیکو، امکانات متنوع و اثربخش شیمیکو را برای رونق کسب‌وکار خود به کار بگیرند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا