خراسان رضوی

جوانی جمعیت با کاهش سقط‌ جنین عمدی در مشهد/ «نفس» از سقط ۳۰ جنین پیشگیری کرد

محسن ذاکریان، رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در راستای افزایش جمعیت، مرکزی تحت عنوان «نفس» برای جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط والدین راه‌اندازی شده است که از روز ملی جمعیت در خردادماه سال جاری، به صورت رسمی افتتاح شد.

ذاکریان با اشاره به اینکه مجموعه نفس یک مرکز مردمی است ولی تحت نظر بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری فعالیت می‌کند، عنوان کرد: متاسفانه آمار بالایی در سقط فرزندان سالم در کشور داریم و رویکرد اصلی این مرکز، پیشگیری از سقط است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در حوزه جمعیت موثر است، مسأله سقط است، ادامه داد: طبق آمارهای رسمی روزانه بیش از هزار سقط در کشور داریم که از این تعداد، تقریبا ۲/۲ درصد سقط خودبه‌خودی، ۳ درصد سقط قانونی و ۹۵ درصد سقط جنایی هستند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: ۹۷ درصد از سقط‌های جنایی(غیرقانونی)، مربوط به بارداری‌های مشروع هستند که به دلایل مختلفی مانند کم بودن یا زیاد بودن سن مادر، داشتن دو فرزند و نخواستن فرزند سوم، فاصله کم با فرزند قبلی و شرایط مالی انجام می‌شود.

مدیر مرکز مردمی نفس اشاره کرد: ما روی این مسئله تمرکز کردیم و هر تعداد که بتوانیم از سقط پیشگیری کنیم، یک گام موثر در حفظ نطفه مشروعی است که شکل گرفته ولی به دلایلی والدین تصمیم به سقط آن گرفته‌اند و ما در این مرحله مداخله می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا تصمیم درستی بگیرند.

وی تشریح کرد: سه حوزه کاری در مرکز نفس داریم که یک حوزه آن، فرهنگی است و در فرهنگسراها و کلاس‌های آموزشی و کارهای ترویجی فضای مجازی فعالیت دارد و حوزه دوم، شناسایی مادران بارداری است که تصمیم به سقط می‌گیرند و از طریق شبکه‌سازی و ارتباط با ماماها و متخصصان زنان به مرکز معرفی می‌شوند.

ذاکریان با بیان اینکه حوزه سوم فعالیت مرکز نفس، خدمات حمایتی بوده و برای کسانی است که از سقط فرزند خود منصرف می‌شوند، گفت: این خانواده‌ها مشکل مالی دارند و نیاز به خدمات مشاوره و بسته‌های معیشتی دارند که از طریق مرکز نفس تا پایان شیردهی کودک، حمایت می‌شوند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: پیشگیری‌های غیرمستقیم سقط جنین را نمی‌توانیم محاسبه کنیم چراکه فعالیت‌های فرهنگی ما در محافل و جمع‌های مختلف و دوره‌های آموزشی گسترده‌ای انجام شده و کتاب و پوستر چاپ شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ مادر باردار تحت حمایت مرکز هستند و با مداخله همکارانمان موفق شدیم از سقط ۳۰ کودک معصوم پیشگیری کنیم و حدود دو ماه آینده اولین نوزادی که طی این مدت ( از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون) از سقط آن پیشگیری شده متولد خواهد شد.

ذاکریان اضافه کرد: هر کدام از موارد تحت حمایت مرکز، مشکلات متفاوتی دارند، به عنوان مثال خانم دانشجویی که نیاز به خوابگاه داشت و برایش فراهم کردیم، موردی که نیاز به همراهی خانواده داشت و خانمی که نیاز به ترک اعتیاد همسرش داشت و یا مشکلات مالی‌ که برای والدین وجود دارد.

مسئول مرکز مردمی نفس با اشاره به اینکه حتی از استان‌های دیگر با ما تماس می‌گیرند و مطالبه دارند ولی فعالیت ما محدود به شهر مشهد است، ادامه داد: ما امیدواریم کارهای خودجوش و مردمی در حوزه جمعیت شکل بگیرد و این مسئله را تنها معطوف به حکومت ندانیم و اگر سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم مشکلات حل می‌شود.

وی در خاتمه با تاکید بر این که بخشی از مشکلات به خود ما برمی‌گردد، گفت: بسیاری از مردم را می‌بینیم که مشکل مالی و اقتصادی ندارند ولی اقدام به سقط فرزند خود می‌کنند و اگر باورها و فرهنگ غلطی که وجود دارد اصلاح شود مشکلات رفع خواهد شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا