لرستان

حاج عمران؛ پلی از جنس حاشیه/ پروژه‌ای که به جای پل، سد است

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- سمیرا عزیزی، این روزها بحث‌ها در مورد پل پرحاشیه خرم‌آباد داغ است، پلی که به واسطه دلیری لرها در عملیات حاج عمران به این اسم، نام‌گذاری شد. این سازه در مرکز شهر خرم‌آباد احداث شده و از همان ابتدای اقدام به ساختش با انتقادهای زیادی همراه بوده است.

برای استارت این پروژه جلسات و بررسی‌های زیادی به عمل آمد و بارها به بحث و تبادل نظر پرداختند و در همین خصوص می‌توان به صحبت‌های حمید کشاورز، دبیر شورای ترافیک استان طی بهمن سال ۹۷ و در صحن علنی شورای شهر خرم‌آباد اشاره کرد.

 

 ساخت پل در شورای ترافیک مطرح و تصمیم گیری شد

وی که در پاسخ به سوالات پیرامون معضل ترافیک در سطح شهر و جانمایی پل‌های در دست احداث روی رودخانه خرم رود گفته بود: مرکز شهر کم‌ترین عرض را با رودخانه و کوه دارد و از نظر حمل و نقل در مرکز شهر ضعیف هستیم.

دبیر شورای ترافیک استان با تاکید بر اینکه وضعیت توپوگرافی خرم‌آباد خطی است، زمانی که باید تخلیه ترافیک داشته باشیم از شرق به غرب نداریم، افزود: پل در دست احداث روی رودخانه در بالادست که پل شهدای حاج عمران نام گرفته است برای این منظور احداث می‌شود که ترافیک ساحلی شرقی را به غربی انتقال دهد و در نهایت ساحلی‌های ما یک طرفه شوند.

به گفته کشاورز این موضوع در شورای ترافیک نیز مطرح و تصمیم گیری شد.

وی در خصوص جانمایی پل پایین‌تر از پل انقلاب با نام «شهدای حاج عمران» افزود: در خصوص حجم ترافیک از ساحلی شرقی از طرف میدان کیو همیشه سر پل موقت سرچشمه مشکل داشتیم، استعلامات از مشاور ترافیکی گرفته شده است، اگر پل را دقیقا در محل پل موقت منطقه می‌زدیم در پیچ بود و مانورهای ترافیکی در آن جا زیاد می‌شد، به اجبار باید پل را بالاتر می‌کشیدیم؛ در سر خیابان پارک معلم هم اگر می‌خواستیم پل احداث کنیم باید میدان می‌زدیم و همه خانه‌ها باید تخریب می‌شد؛ به سمت بالاتر آمدیم و جانمایی کنونی انتخاب شد؛ این پل تنها دور برگردان نیست بلکه ترافیک ساحلی شرقی را به ساحلی غربی انتقال می‌دهد.

دبیر شورای ترافیک لرستان افزود: با احداث این پل پخشایش ترافیکی داریم و از ظرفیت‌های پل انقلاب هم استفاده می‌شود.

اما برخلاف صحبت‌های این مسوول در تایید طرح مذکور، به نظر می‌رسد اولین اشتباه در جانمایی این پل است و اگر قرار بر رفع مشکل ترافیکی بود باید در همان محل پل قبلی که وجود داشت و تخریب شد، آن را می‌ساختند.

 همچنین کوتاه‌ بودن ارتفاع دهانه‌ پل دومین انتقاد وارده بر آن است که پس از سیل سال ۹۸ کاملا مشهود بود. استاندارد نبودن ارتفاع دهانه پل باعث انباشت مصالح آبرفتی و در نتیجه مسدودی مسیر آب در زیر پل شد و حادثه سیل ۹۸ را برای اهالی منطقه رقم زد چراکه به علت کم بودن فاصله کف بستر رودخانه با پل هم‌چون سدی عمل کرده و آب را به سمت مرکز شهر و خیابان‌های ساحلی هدایت می‌کند. 

عرشه پل نیز از سطح خیابان کناری، حدود یک تا یک و نیم متر بالاتر است که همین باعث شده تا در دو طرف رمپی با شیب نزدیک به ۴۵ درجه اجرا کنند.

مشکلات این به اصطلاح پل، ما را به این نتیجه می‌رساند که مجموعه مجریان طرح سهل‌انگاری کرده یا دانش فنی و توانایی انجام آن را نداشته‌اند. ایرادهایی که هیچگاه مسوولان وقت به آن اعتراف نکردند و حتی به دفاع هم پرداختند.

 

 طراحی این پل‌ توسط متخصصان این حوزه صورت گرفته است

 گفته‌های رئیس وقت کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بر این اساس بود و در آذر سال ۹۸ با اشاره به اینکه برای حل مشکلات ترافیکی خرم‌آباد چاره‌ای جز ساخت پل بر روی خرم‌رود نداریم، اظهار کرده بود: شهرداری خرم‌آباد سال گذشته عملیات اجرایی دو پل را آغاز کرد که این پل‌ها برخلاف رویه سال‌های گذشته قرار بود بر پایه مهندسی و به‌صورت دائم ساخته شوند.

وی بیان کرد: یکی از این پل‌ها به نام شهدای حاج عمران در حال حاضر زیر بار ترافیکی قرار دارد و بر اساس داده‌ها شاهد این هستیم که پس از ساخت این پل مشکلات ترافیکی مناطق مرکزی شهر مانند منطقه مطهری رفع شده است.

بابایی با عنوان این موضوع که طراحی این پل‌ها توسط متخصصان این حوزه صورت گرفته است، تصریح کرد: طراحی این پل بر اساس شرایط جوی ۱۰۰ سال گذشته خرم‌آباد انجام‌ شده و این موارد در شورای برنامه‌ریزی استانداری لرستان مطرح و مورد توافق مسئولان ارشد استان قرارگرفته است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه بارش‌های فروردین‌ماه در تاریخ لرستان سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: پس از بارندگی‌های فروردین‌ماه مشاوران این پروژه در دیدگاه خود تغییراتی ایجاد کردند و ارتفاع دهانه این پل را افزایش دادند.

رئیس اسبق کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بابیان اینکه مقایسه پل شهدای حاج عمران با انقلاب کار اشتباهی است، گفت: ارتفاع بالای پل انقلاب به علت آب رودخانه نیست بلکه علت اصلی این ارتفاع این بوده که این پل دو منطقه شهری که بر روی تپه قرار داشته را به هم وصل می‌کند.

بابایی اظهار کرد: پل شهدای حاج عمران بر روی رودخانه ساخته‌ شده و خیابان در کنار آن قرار دارد و مقایسه آن با پلی که دونقطه مرتفع را به هم وصل می‌کند دیدگاه مهندسی و کارشناسی ندارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: شهرداری خرم‌آباد برای جلوگیری از ورود آب به منازل مردم در حال احداث یک کانال مرکب بوده که این کانال تا پل انقلاب ادامه دارد و همین موضوع باعث این می‌شود که ارتفاع پل نسبت به کف رودخانه ۵۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کند تا در حقیقت برخی نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. 

با وجود این صحبت‌ها، ماه‌ها گذشت و اقدام خاصی دیده نشد؛ طبق پیگیری‌های به عمل آمده توسط خبرنگار برگزیده های ایران، مجموعه شهرداری برای رفع ایراد وارده به این پل، پروژه احداث کانال مرکب در بستر رودخانه پل شهدای حاج عمران را به مزایده گذاشته بود اما بعد از آن مشخص شد پروژه فوق اعتبار ندارد و احداث کانال مرکب جای خود را به لایروبی و بسترسازی داد که نهایتا با بتن‌ریزی بستر این پل سر و ته طرح بسته شد.

 

این در حالی است که هر بیننده‌ای با نگاه اول متوجه خواهد شد که شیب‌بندی بسترسازی رودخانه درست اجرا نشده و آب به‌صورت نامحسوس به زیر پل برگشت می‌خورد به بیانی دیگر آن‌که دارای شیب منفی است. این هم از ایرادات بعدی و مهم طرح مذکور است که امیدواریم با بارش‌های سنگین مجدد شاهد حادثه‌های ناگوار در این نقطه نباشیم.

در جدیدترین نشست خبری سعید فتوحی، شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به این پروژه گفته است: “حاضرم با عذرخواهی از مردم، پل شهید حاج عمران را تخریب و بازسازی کنم.”

ادعایی که نشان می‌دهد مدیران شهری نیز بر کوتاهی‌ها در قبال پروژه مذکور واقف هستند و در ادامه این پرسش از ذهن عبور می‌کند که چرا در راستای برخورد با خاطیان اقدام موثری صورت نمی‌پذیرد؟! شایسته نیست به جای حل سوال، صورت مسئله را پاک کرد.

در ادامه باید گفت که این صحبت آقای شهردار نه تنها باعث دلگرمی مردم نمی‌شود بلکه سبب بی‌اعتمادی هر چه بیش‌تر شهروندان به مجموعه شهرداری و پارلمان شهری به‌عنوان ناظرین بر اقدامات مرتبط با اداره شهر خواهد شد که در همان جلسه، فتوحی نیز به این موضوع اذعان داشته و گفته است: “مردم نسبت به شهرداری خرم‌آباد بی‌اعتماد هستند و ارتباط دو سویه بین ما و مردم وجود ندارد که بیشترین مشکل به شهرداری برمی‌گردد.”

بنابراین ضرورت دارد مجموعه شهرداری اگر به دنبال دلجویی و دفاع از حق مردم هستند مسببین این اهمال و سهل‌انگاری‌ها را شناسایی و به نهادهای بازرسی و قضایی معرفی کنند تا با ورود آنان، میزان هدررفت بیت‌المال در این پروژه غیرکارشناسی مشخص و خاطیان را مورد بازخواست قرار دهند. 

برای هزینه‌کرد هر ریال عوارض و مالیاتی که مردم می‌پردازند مسوولان شهری بایستی پاسخ‌گو باشند و اگر چنین اقدامی صورت نپذیرد نباید از مردم انتظار همراهی و کمک برای اداره شهر را داشت.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا