چهارمحال و بختیاری

حال جنگل‌های زاگرس خوب نیست/ اجرای پویش «بذرکاری» با هدف احیای جنگل‌ها

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، مجید نظری پیش از ظهر امروز  در جلسه نهضت سبز استان در استانداری چهارمحال و بختیاری که به منظور جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی در پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس برگزار شد با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ درختکاری و جنگل‌کاری، حفظ و حراست از منابع طبیعی، گفت: اجرای پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس نیازمند همکاری همه گروه‌‌ها است.

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: برای اجرای طرح‌های توسعه جنگل‌کاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

وی به خشکسالی و کاهش بارش در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها یکی از مهمترین اقدامات در حوزه آبخیزداری است.

به گفته وی، بارش‌های خوبی در ۲سال گذشته در استان نداشتیم و میانگین بارش هم‌اکنون در استان ۶۸ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد و بلند مدت ۲۳ درصد کاهش داشته است و اقدامات آبخیزداری اعم از بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک در کاهش اثرات مخرب خشکسالی بسیار تاثیرگذار است.

هومان خاکپور در ادامه این جلسه گفت: هدف از اجرای پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس توجه به اهمیت و نقش جنگل‌های زاگرس در امنیت زیستی کشور و نهادینه شدن نقش و مشارکت اقشار مختلف مردم در حفاظت و احیای رویشگاه‌های جنگلی است و این پویش در همه مناطق استان اجرا می‌شود.

دبیر اجرایی پویش مردمی بذرکاری افزود: در استان به منظور توسعه فرهنگ جنگل‌کاری طرح‌های مختلف از جمله طرح هر مدرسه یک نهالستان و یک ساعت با محیط‌بان در مدارس در دست اجراست.

به گفته وی، اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان از استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا ارتباط کودکان با نهال و بذر توسعه یابد.

خاکپور به مشکلات جنگل‌های حوزه زاگرس از جمله بهره‌برداری غیر اصولی، خشکسالی، آفت و بیماری اشاره کرد و افزود: هم اکنون وضعیت جنگل‌های حوزه زاگرس خوب نیست و توسعه پویش‌های مختلف درختکاری در توسعه و احیای این جنگل‌ها اثرگذار است.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا