سلامت

حدود ۷۰ هزار تَن در قم هر سه دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در وبینار واکاوی فقهی واکسن کرونا که از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ترتیب یافته بود افزود: ۶۹ هزار و ۶۵۹ تَن در قم دُز سوم واکسن  کرونا را تزریق کردند.

وی همچنین با اشاره به تزریق ۶۴۶ هزار و ۷۸۷ دُز واکسن نوبت دوم به ۵۸ درصد از جمعیت این استان گفت: درحال حاضر به ۷۲ درصد جمعیت قم حداقل یک دُز واکسن تزریق شده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه تاثیر واکسن بر کسی پوشیده نیست خاطرنشان کرد: ما ۲ مرجع در جامعه داریم که یکی دینی و دیگری علمی است، که تمام مراجع دینی از جمله حضرات آیات صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، نوری همدانی، شبیری زنجانی و گرامی و همچنین پزشکان و استان به عنوان مراجع علمی واکسیناسیون را انجام دادند.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم مقلد هستیم، باید در همه موارد مقلد باشیم.

قدیر یادآور شد: در پیک پنجم کرونا که واقعا سنگین بود و ما را به مدت سه ماه به استیصال کشاند، در میان کادر بهداشت و درمان استان حتی کادر بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل تزریق واکسن یک بستری هم نداشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: کسی که مقداری آنتی بادی در بدنش باشد، اگر هم مبتلا شود، بیماری سخت نمی‌گیرد، کسانی بودند که واکسن زدند ولی مبتلا شدند اما هیچ کدام بیماری سخت نگرفتند.

وی افزود: در سبد واکسن استان بیش از ۹۰۰ هزار واکسن از انواع محتلف است، یکی از افتخارهای دولت سیزدهم این بود که در عرض ۱۰۰ روز ۱۰۰ میلیون دُز واکسن زده شد، کار بسیار بزرگی بود و از همه جا نیز واکسن وارد کردند، و هم اکنون جز کشورهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون هستیم.

قدیر همچنین گستردگی مراکز تزریق واکسن درقم را مورد توجه قرار داد و گفت:بیش از ۱۱۰ مرکز واکسیناسیون دراستان وجود دارد و در هر مرکز
جامع سلامتی نیز امکان تزریق واکسن وجود دارد.

وی همچنین یادآور شد: وقتی واکسیناسیون را شروع کردیم، برخی کارشناسان معتقد بودند بعید است در قم نرخ به ۵۰ درصد برسد، اما با تلاش بسیار، تبلیغات و افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون را به آمار فعلی رساندیم.

وی تنها راه کنترل و پیشگیری از کرونا را واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن دانست و گفت: دُز دوم و سوم را باید بزنیم، چون میزان ایمنی بدن بعد از سه ماه پایین می‌آید، الان نیز ثابت شده اکثر کسانی که گرفتار سویه اومیکرون شدند، واکسن نزدند، این ویروس پیچیده‌ای است، اگر هوشمندی ما باشد، کنترل می‌شود.

قدیر گفت: همچنان روند ابتلا و بستری‌های کرونایی در قم مقداری نزولی است و تا وقتی ویروس به طور کامل کنترل نشود، تنها راه چاره همین است و هیچ‌گونه گزینه دیگری نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: واکسن زدن اجباری نیست، ولی در قبال بیماری‌های مسری که ممکن است، افراد مبتلا شوند، مسئول هستیم، اگر کسی دیابت دارد، انسولین تزریق نکند فقط به خودش آسیب می‌زند، اما کسی که اچ‌.آی‌.وی یا کرونا دارد، در صورت واکسن نزدن و حضور در جمع، دیگران را نیز بیمار می‌کند که این جُرم است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال به رنگ قرمز، از ۲۰ شهریورماه به رنگ نارنجی و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمده بود، از روز ۵ آذرماه جاری به رنگ آبی درآمد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا